transports
Territori vol diferenciar per llei les VTC tradicionals de les noves plataformes
El govern ha presentat aquesta setmana als representants de taxistes, les VTC de plataforma i l’associació Gran Turisme les línies generals que podria tenir la nova llei del sector, que obre la porta a diferenciar la feina del vehicle de lloguer amb conductor tradicional i els conductors que treballen amb aplicacions. Una de les propostes a debat és la diferència entre el temps de precontractació exigit, que podria ser superior a sis hores per a aquests vehicles de lloguer amb conductor tradicionals. La regulació intenta posar fi a l’enfrontament entre taxistes i plataformes, després que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) rebutgés les limitacions que imposaven les legislacions estatal i catalana a les plataformes.
Després de mesos de protestes al carrer, els conductors de l’associació VTC Gran Turisme han sortit “esperançats” amb el possible canvi però també “prudents”, perquè consideren que la normativa ha de ser “exigent” perquè no quedi “desvirtuada” i es protegeixi el servei de transport prèmium, informa l’ACN. Per la seva banda, els taxistes confien que la nova llei “trencarà totalment el model que han utilitzat fins ara les VTC” de plataforma però reclamen que es poleixin algunes “contradiccions” en la proposta del Departament de Territori. En concret, Élite Taxi valora especialment que s’obri la porta a “diferenciar entre els operadors d’intermediació horitzontals i verticals”.
En canvi, i ja abans de la reunió, les patronals de les VTC de plataforma Unauto i Feneval van demanar al govern en un comunicat que “corregeixi els abusos” que s’han dut a terme, a parer seu, contra el sector i que no posi “més traves artificials” a la seva feina. Les dues plataformes demanaran també a la Comissió Europea que intervingui en el conflicte català i que “elimini les restriccions” que pateixen per treballar a Catalunya, segons una carta enviada a la CE, en què reivindiquen la llibertat de contractació avalada per la sentència del TJUE d’aquest estiu.
La Generalitat espera que l’esborrany estigui llest a finals d’any i la llei es pugui aprovar abans que acabi la legislatura.