economia
Els contractistes d’obres lamenten que la construcció continuï perdent pes a l’economia catalana
Ha passat de suposar l’11,3 % del PIB el 2008, en ple boom immobiliari, a un 5,3 % el 2019 i un 4,7 % el 2023
Preveuen un increment “modest” d’un 1,5% aquest any i entre l’1,5% i el 2% l’any vinent
Els contractistes d’obres han tornat a lamentar avui que la construcció continuï perdent pes a l’economia catalana. El sector preveu un creixement “modest”, entre un 1 i un 1,5 % aquest any i entre l’1,5 i un 2 % el que ve, la qual cosa el situa per sota de l’increment estimat per a l’economia catalana, que serà d’un 2,1% aquest any segons els càlculs de la Generalitat.
Així ho ha resumit el president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya, Lluís Moreno, durant el balanç de la situació del sector que ha fet aquest matí en roda de premsa. Moreno ha denunciat que la construcció ha passat de suposar l’11,3 % del PIB el 2008, en ple boom immobiliari, a un 5,3 % el 2019 i un 4,7 % el 2023. “No demanem tornar al 2008, però hem passat d’un extrem a l’altre. I la construcció hauria de ser un 6 o un 7% del PIB català”, ha opinat Moreno, que ha recordat que “els tres mesos de paràlisi de la pandèmia van suposar una caiguda del 20% i el sector encara no se n’ha recuperat”.
El 2023 les licitacions d’obres van assolir els 3.317,9 milions d’euros, un 16 % menys que el 2022, de manera que va ser el tercer any més licitador del 2009 . Moreno ha atribuït el descens del 2023 al fet que una part dels projectes dels fons Next Generation es van licitar ja el 2021 i el 2022.
Els contractistes insisteixen que el volum licitador es va situar el 2023 per sota de les necessitats de l’economia catalana, tal com van denunciar la setmana passada juntament amb la patronal Foment del Treball, quan van alertar que el dèficit inversor en infraestructures a Catalunya per part de totes les administracions públiques ja arriba als 42.500 milions des del 2009.
Per això, els contractistes reivindiquen situar-lo al voltant del 2,2 % del PIB, uns 6.400 milions anuals. Si no s’augmenta substancialment la inversió “els Rodalies següents seran l’aeroport de Barcelona, l’AP-7 o l’autoabastament hídric”, ha alertat Moreno, que ha assegurat que la inversió “no està a l’alçada de satisfer la demanda” i ha criticat que la solució dels uns sigui “que el país no vagi tan ràpid”.
Inversions executades
En concret, els contractistes han assegurat que la inversió finalment executada a Catalunya per part de la Generalitat va assolir un 81 % el 2023. Pel que fa a les inversions executades per l’administració central, les previsions per al 2023 no són gaire optimistes, segons els contractistes, ja que a la primera meitat d’aquell any es va situar en tot just un 16,3%. “En els darrers anys no s’està arribant ni al 40 % d’execució del que pressuposta l’Estat, i històricament no ha arribat mai ni al 60 %”, ha denunciat Moreno, que ha suposat que el 2023 i el 2024 l’Estat no passarà del 40% d’execució a Catalunya.
En aquest sentit, ha assegurat que obres com la connexió entre l’AP-2 i l’AP-7 va formar part de fins a 12 pressupostos diferents fins que es va acabar portant a cap.