Economia

Vitaance compromet empresa i empleat amb l’esport i la salut

La ‘start-up’ ha desenvolupat una aplicació que personalitza els beneficis corporatius i incentiva l’activitat esportiva i de benestar

En tres anys ha aixecat 5 milions d’euros de fons d’inversió internacionals i estatals, que ha destinat a pagar la tecnologia

L’empresa de nova creació va començar a comercialitzar a finals del 2023 i ja ven en nou mercats

Ana Zamorano i Christian Rochas són els fundadors de Vitaance, una empresa de nova creació, amb seu a Barcelona, dedicada a la gestió dels beneficis corporatius per als empleats, és a dir, aquells que se’ls atorguen com un complement salarial, que van des d’assegurança mèdica fins a tiquet restaurant, formació o quota per al gimnàs.

El cas és que, amb la crisi de la pandèmia, moltes empreses es van adonar de la importància de tenir cura dels empleats, i especialment de millorar el seu benestar a dins i a fora de l’organització. Així que hi va haver una mena d’eclosió per oferir propostes a les seves plantilles en àmbits com ara la salut mental i l’exercici físic, però també en d’altres com ara subscripcions a plataformes musicals o culturals. A més, aquests beneficis s’han convertit darrerament en un element diferenciador a l’hora d’atraure talent, especialment per al que més escasseja i que és qui escull a quina empresa vol dedicar la seva jornada laboral.

Ana Zamorano, que feia molts anys que es dedicava a gestionar aquesta mena de beneficis per a una gran empresa, va veure que aquest tipus de compensacions no salarials, tot i haver estat reclamades pels empleats, acabaven tenint una taxa d’ús molt baixa. De fet, hi ha estudis que mostren que, en compensacions com ara subvencionar la quota del gimnàs a tots els empleats, només un 10% ho fan servir de manera continuada. En altres serveis pagats per l’empresa com assistència psicològica, per exemple, la xifra encara és més baixa, amb només un 3%. “Quina empresa es conformaria a utilitzar només aquest percentatge de les seves matèries primeres adquirides? Però en canvi es permet en els programes de benestar corporatiu”, es plantejava la cofundadora, i a partir d’aquesta reflexió va començar a definir una solució que s’acabaria convertint en empresa.

L’any 2021, els dos emprenedors van desenvolupar una aplicació per al mòbil a través de la qual es gestionen i personalitzen els beneficis que proporciona cada companyia. L’aplicació automatitza el procediment i el fa tant a mida per a cada usuari que queden sense excuses per no fer activitat física i cuidar-se la salut.

En lloc que l’empresa pagui la quota d’un gimnàs determinat o un psicòleg per a tota la plantilla, a través de l’aplicació s’assigna un pressupost mensual a cada empleat i el pot destinar a l’activitat esportiva o de benestar que s’adapti més als seus interessos. Així que aquell empleat que no trepitja mai un gimnàs però que va a córrer a l’aire lliure, pot fer servir l’aportació de l’empresa per comprar-se unes vambes o contractar un entrenador personal. “Hi ha qui no aniria mai al psicòleg que proposa l’empresa, però sí al de sota de casa seva, o que practica un esport minoritari que no preveuria el benefici corporatiu, i amb l’aplicació també se’n beneficia”, diu Zamorano, que explica l’anècdota d’un empleat que el primer mes que es va instal·lar l’aplicació es va comprar un arc i, el següent, les fletxes per poder practicar tir a l’arc. “Hem demostrat que la taxa d’ús dels beneficis corporatius de salut es dispara amb la nostra tecnologia.”

L’aplicació utilitza la intel·ligència artificial per certificar que el servei o producte que ha adquirit l’empleat respon als criteris de benestar marcats per l’empresa i que la factura que adjunta és real. I un cop validat se li fa l’ingrés al seu compte, sense que el departament de recursos humans ni el seu responsable directe hagi de perdre temps a validar-ho. “L’empresa guanya en eficiència perquè garanteix que tot el que inverteix en benestar s’utilitza i no es perd. Les assignacions mensuals no utilitzades es queden en una mena de vidriola interna de la companyia”, diu Ana Zamorano.

Desenvolupar tota aquesta tecnologia ha suposat una inversió de quasi cinc milions d’euros, que han aixecat a través de dues rondes de finançament, una primera de fons d’inversió internacionals, com Softbank Vision Fund i Kindred Ventures, i una segona de dos milions d’euros amb fons estatals. A més, també, en l’etapa més inicial de l’empresa, van disposar d’una inversió de capital prellavor de 350.000 euros que els va servir per poder desenvolupar el concepte.

El setembre passat van començar a comercialitzar l’aplicació i ara ja tenen presència en nou mercats a més de l’Estat espanyol. Són dotze persones en plantilla i aspiren a tancar l’any amb una facturació de 300.000 euros. “Per al 2025 obrirem més mercats a Europa i esperem facturar un milió d’euros. Un cop tenim la tecnologia acabada, preveiem un creixement exponencial”, augura la cofundadora.

La idea
Zamorano i Rochas es van conèixer ‘online’ durant el confinament, quan ella vivia a França i ell, a Colòmbia. La primera trobada va ser en una cafeteria de Barcelona, el dia que la restauració podia obrir al públic. L’establiment només tenia cafè per esmorzar i aquell trist àpat es va convertir en una trobada ben productiva. Allà van acabar de definir la nova empresa que havien gestat des de la distància.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.