economia
Crèdits tous i 9.000 punts de recàrrega públics més per electrificar el 40% dels cotxes
El govern mobilitzarà 1.400 milions d’euros fins al 2030 per impulsar la mobilitat sostenible
El govern vol donar una empenta decisiva al cotxe elèctric i és per això que mobilitzarà en els propers cinc anys més de 1.400 milions d’euros –tant en recursos públics com privats–, per aconseguir que la quota de cotxes endollats passi del 14% actual al 40%. Doblar el desplegament actual d’estacions i punts de càrrega –amb 9.000 estacions públiques més i la complicitat del sector privat per arribar als 45.000– serà una de les mesures que ho permetran, segons el pla d’impuls al vehicle elèctric 2025-2030 presentat avui, a banda de crèdits tous perquè autònoms i empreses renovin la seva flota i l’electrificació del 90% del parc automobilístic de la Generalitat. “Per descarbonitzar el sector de la mobilitat, la solució es diu vehicle elèctric, no hi ha marxa enrere”, ha assegurat el president Salvador Illa en l’acte de presentació del programa, que ha comptat amb la presència de representants de la indústria com el conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, informa l’ACN.
El pla, que aprovarà demà el Consell Executiu, inclou 20 mesures que tenen com a objectiu acabar amb les barreres actuals per adquirir vehicles elèctrics –el preu, el punts de recàrrega i l’autonomia– i acabar amb l’estancament de les vendes. Promet incentius econòmics i polítiques de promoció, coordinació entre l’administració, el sector privat i altres “agents clau”, bonificacions en les autopistes de peatge i campanyes de sensibilització, però fa especial èmfasi en la necessitat de desplegar la xarxa de recàrrega a tot el territori. Per complir amb les directius europees, Catalunya haurà de tenir 45.000 punts de recàrrega d’aquí a cinc anys, 9.000 dels quals seran desenvolupats per la Generalitat segons l’anunci fet avui, amb una inversió de 150 milions d’euros. El govern ha encarregat a l’empresa pública l’Energètica la coordinació del desplegament de la xarxa d’estacions de recàrrega de la Generalitat: 4.000 estacions se situaran en edificis públics amb accés a la ciutadania i 5.000 en espais de la Generalitat per alimentar la flota pròpia. Primer es col·locaran en pàrquings d’edificis públics i llocs d’accés general com universitats i hospitals però més endavant també en zones no tan transitades i també allà on no en desplegui el sector privat. “No es tracta només de posar punts de recàrrega allà on són rendibles, a les zones metropolitanes, es tracta d’abastir tot el territori”, ha deixat clar avui el president de la Generalitat destacant que el govern es compromet a elaborar un sistema de pagament molt fàcil, equiparable al que hi ha a les benzineres.
A banda de desplegar la xarxa pública, el govern es compromet a impulsar la instal·lació de punts de recàrrega privats per arribar als 45.000 necessaris per complir amb el full de ruta de la UE. El programa també estableix que l’ICF concedirà, a partir de l’any que ve, 440 milions d’euros en crèdits tous per afavorir que autònoms, microempreses i pimes adquireixin cotxes i furgonetes elèctrics o híbrids.
El pla vol aconseguir que al 2030 Catalunya matriculi 30.000 motocicletes elèctriques, 120.000 cotxes elèctrics purs i 30.000 híbrids. El programa destaca que l’aposta pel vehicle elèctric “no només aborda un repte mediambiental sinó que és una oportunitat de transformar el model econòmic de Catalunya”, ja que “renunciar a liderar aquesta transició suposaria perdre competitivitat, llocs de treball i, potencialment, la possibilitat de captar inversions futures en tecnologies netes i mobilitat intel·ligent”. Actualment, a Catalunya hi circulen 80.000 vehicles verds i el 20% dels cotxes elèctrics produïts a l’Estat espanyol surten de fàbriques catalanes. El sector dona feina a 35.000 persones i factura 14.700 milions d’euros.