Adi obrirà filial al Brasil per vendre processos químics a Sud-amèrica
El grup factura uns 30 milions i aposta pels mercats emergents de llatinoamèrica i del nord d'Àfrica, un cop s'ha consolidat a Europa.
La química està present en l'elaboració de gairebé tots els productes, fet que ha permès a l'empresa familiar Grupo Adi, amb seu central a Terrassa, tenir prou marge de maniobra per anar adaptant-se a les necessitats i demandes de cada sector malgrat els anys de crisi. En els setze anys de funcionament de la companyia que lidera Jordi Simó, ja està prou consolidada a Europa, amb gairebé una vintena d'empreses a l'Estat espanyol, Portugal i França, a més d'Algèria i el Marroc. A l'Índia hi tenen una branch office i disposen d'una central de compres a la Xina.
Exporten processos químics fets a mida per als seus clients i en distribueixen d'altres per a tercers, bàsicament a multinacionals, arreu del món gràcies a acords amb agents i distribuïdors, però aviat faran un pas més en el seu procés d'internacionalització amb una nova adquisició al Brasil que els permetrà obrir una nova filial a São Paulo i completar la seva penetració al mercat Sud-americà. Aquest és un mercat creixent com el del nord d'Àfrica, on Adi ha facturat 2 milions d'euros en menys de tres anys i espera arribar als 5 el 2015.
Des de 1997 l'èxit de la companyia és un fet. Va començar un negoci familiar amb quatre persones i ara ja tenen 110 treballadors, i preveuen tancar la facturació enguany amb uns 30 milions, quan el 2012 van superar els 27 milions. La clau, explica Simó, és haver crescut havent apostat pel coneixement dels mercats i servint valor afegir en els processos químics mimant la recerca i el desenvolupament a demanda dels seus clients als seus propis laboratoris. Per aquest motiu han invertit enguany 400.000 euros per fer dos nous laboratoris aprofitant l'adquisició d'una nova seu central a Terrassa. Des del 2006 el procés d'expansió s'ha anat fent amb l'adquisició de filials a multinacionals que s'han anat replegant als seus països d'origen pel fenomen de la globalització (Alemanya, els Estats Units i Holanda) o començant la implantació des de zero. Un altre dels seus punts forts és la capacitat logística, ja que han centralitzat l'activitat a l'Estat espanyol en unes noves instal·lacions de 7.000 m² a Callús, que s'afegeixen als tres magatzems que ja tenen a Portugal (Porto, Lisboa i Pombal) i, com explica Simó, també estan obrint una plataforma logística a Casablanca.
El holding està en procés de reestructuració per unificar les diverses empreses repartides arreu del territori sota el paraigua d'una única marca i empresa identificativa a cada país. I és que el grup està estructurat en diverses empreses que treballen en cinc divisions: tèxtil, pintures i construcció, adhesius, ceràmica i galvanitzats.
El 70% dels prop de 30 milions de facturació el centralitzen les filials, que tenen autonomia a cada país, i per aquest motiu Simó afirma que són com “una petita multinacional familiar”. Tot i que també va creixent any rere any l'exportació, només representa el 10% del volum total de vendes. El 65% de la facturació és marca a tercers, distribuint productes de multinacionals com si fossin el seu equip de venda, mentre que el 35% restant és producte o processos propis, de la marca Adi, una estratègia que estan potenciant en els darrers sis anys.
Recuperació econòmica
Per Simó, “a partir d'ara tot és sumar” i creu que gràcies als ajustos empresarials, a l'exportació –segon país darrere Alemanya–, la mà d'obra qualificada i barata, el desenvolupament tecnològic i l'aposta per productes amb valor afegir, farà que en tres anys estiguin per sobre d'Itàlia.
Notícies relacionades
Adi obrirà filial al Brasil per vendre processos químics a Sud-amèrica