Economia

El Parlament reclama l'alliberament de l'AP-2

La moció demana a Foment una “bonificació íntegra i immediata”, i el desviament obligatori dels camions de l'N-240

Els partits d'esquerra presenten iniciatives que descarten el desdoblament

El ple del Parlament va aprovar ahir una moció en què es demana la “bonificació immediata i íntegra del trànsit intern de l'AP-2 entre Montblanc i Lleida”. La moció, presentada per la CUP, va rebre el suport de tots els grups amb l'excepció del PP, que es va abstenir. El text també reclama el desviament “obligatori” dels vehicles pesants de l'N-240 per l'autopista, aplicant-los també “bonificacions”, tot seguint el model ja provat amb èxit a l'N-II a Girona.

Mentre Foment executa les obres de la primera rotonda de l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida, els partits d'esquerra estan presentant aquests dies una bateria d'iniciatives legislatives per reivindicar l'alliberament del peatge de l'AP-2. ERC, PSC, En Comú Podem i la CUP consideren que el rescat és la “solució definitiva, immediata i barata”, en lloc del desdoblament de l'N-240 –defensat també pels alcaldes de Juneda i les Borges (CiU)– o la construcció de l'A-27.

Al Congrés, el grup socialista insta “a un acord entre la Generalitat i els ajuntaments per alliberar el peatge com a alternativa a l'autovia”. La diputada Mònica Lafuente considera que “usar una infraestructura ja feta
(l'AP-2) beneficia tothom”. “El rescat és la solució més immediata a l'accidentalitat i la més barata”, diu, i hi afegeix, en referència a l'autovia planificada per Foment: “Construir una infraestructura no pot ser una finalitat en ella mateixa, potser en altres temps es justificaria, però ara no.” EnComú Podem demana al titular de la via, el govern espanyol, el “100% de la bonificació del peatge entre Soses i Montblanc, i l'inici de la negociació amb Abertis per rescatar aquest tram”. Jaume Moya, diputat d'En Comú Podem, assegura: “Des del 2009, a l'N-240, han mort 21 persones. És urgent una solució. L'alliberament és més barat i no trinxa l'horta.” El grup portarà la reclamació a altres institucions i considera “absurd generar una altra ferida al territori” amb un desdoblament. ERC també portarà al Congrés la demanda per alliberar el peatge. Democràcia i Llibertat aposta per la gratuïtat “provisionalment”, en espera d'aconseguir el desdoblament compromès amb els alcaldes.

LA XIFRA

85
milions
costa alliberar avui l'AP-2. Cada any de concessió que passa, s'abarateix. L'A-27 té un cost de 305 milions.

La Diputació votarà demà, amb la CUP, ERC i el PSC a favor

Dues mocions, d'ERC i la CUP, reclamaran l'alliberament del peatge de l'AP-2. Ambdues, obvien el desdoblament o la construcció de l'A-27. El portaveu d'Esquerra, Jaume Gilabert, assegura: “L'alliberament és més sostenible i immediat. No trinxa el territori, ara ja és molt més barat i l'actual autopista acaba la concessió el 2021. Per tant, serà a cost zero abans que s'acabi l'autovia. Defensar el desdoblament, fent una via paral·lela, és absurd. Ens hi oposarem frontalment”.

El PSC avança que donarà suport a les dues mocions. “El primer pas és la gratuïtat de l'autopista. Ara, si en una segona etapa fessin l'autovia, qui pot dir que no? Ara mateix,però és una carta als Reis...”, diu Enric Colom, el portaveu socialista a l'ens provincial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

Les exportacions creixen un 2,2% i superen els 9.200 milions al maig

barcelona
TURISME

Els creuers amb Barcelona com a base baten rècords i ja són un 83% dels que arriben

Barcelona
ECONOMIA

100 milions d’euros en set anys per millorar l’ocupació juvenil a Barcelona

Barcelona
ECONOMIA

Confirmats 25 focus més de llengua blava i s’arriba a un total de 71

Barcelona
societat

Inaugurat el centre d’interpretació de la fruita de Catalunya

Lleida
Economia

Apartur recorrerà a la UE contra l’eliminació de llicències de pisos turístics a Barcelona

Barcelona
Economia

Barcelona pujarà al màxim el recàrrec de la taxa turística, fins a 4 euros per nit

Barcelona

El port de Mataró, l’espai on no hi cap ni una agulla

Mataró
ECONOMIA

L’aeroport d’Alguaire acull simulacions de rutes logístiques amb drons

Lleida