Economia

L’empresa de Vic darrere de tots els pagaments digitals

Monei és una entitat que s’ocupa de tot el procés des que un consumidor paga fins que la transacció arriba al comerç

Un dels seus projectes més ambiciosos és crear una moneda digital vinculada a l’euro que permet enviar diners a cost mínim

La companyia, que ara només opera a l’Estat espanyol, vol entrar a Europa i a l’Amèrica del Sud

Monei és una enti­tat de paga­ment que es dedica a l’adquirència de transac­ci­ons, és a dir, s’ocupa de pro­ces­sar l’abo­na­ment rea­lit­zat pel cli­ent d’un comerç o negoci fins que el comerç rep la con­fir­mació d’haver rebut l’ingrés. “Som l’inter­me­di­ari entre l’emis­sor del paga­ment i l’empresa recep­tora. Faci­li­tem que tant els nego­cis en línia com físics puguin accep­tar paga­ments dels seus con­su­mi­dors que no siguin en efec­tiu”, sim­pli­fica Àlex Saiz, fun­da­dor i CEO de Monei. L’empresa s’ocupa, doncs, de tota una capa com­plexa de pau­tes que estan for­ta­ment regu­la­des. “Nosal­tres ges­ti­o­nem els fons, els guar­dem en un compte de sal­va­guarda i els lliu­rem als comerços i, per això, els pro­ces­sos són superes­tric­tes”, diu Saiz.

A més de ser una solució inte­gral per a la gestió de paga­ments, Monei està regu­lada pel Banc d’Espa­nya, la qual cosa garan­teix una super­visió exi­gent dels pro­ces­sos. “Som una enti­tat regu­lada i això ens per­met ges­ti­o­nar fons de manera segura i com­plir amb tots els estàndards de segu­re­tat”, afirma el fun­da­dor. Aquest con­trol inclou l’adquirència de transac­ci­ons, és a dir, el procés pel qual els diners es mouen entre el com­pra­dor i el vene­dor, ja sigui en un entorn físic o digi­tal.

I en aquest procés inter­ve­nen molts mètodes de paga­ment, des de la tar­geta bancària clàssica fins a codis QR, sis­tema Bizum etc., i en molts entorns. En con­cret, aquesta fin­tech inte­gra més de 40 mètodes de paga­ment. “És una qüestió impa­ra­ble, perquè cada cop estan sor­tint més mètodes i tots neces­si­ten una enti­tat al dar­rere que esti­gui regu­lada”, explica.

Nas­cuda a Vic l’any 2015, va començar a ope­rar el 2020, i ha acon­se­guit situar-se en una posició de lide­ratge en un mer­cat con­tro­lat per gegants inter­na­ci­o­nals, jus­ta­ment pel conei­xe­ment del comerç local i les pimes del qual par­tia. La firma és una spin-off d’una empresa mare (Lion King Invest­ments) pro­vi­nent del sec­tor de la logística, l’ali­men­tació i el comerç electrònic, que fa anys que anava reco­pi­lant conei­xe­ment de les par­ti­cu­la­ri­tats del comerç a casa nos­tra. “Nosal­tres conei­xem molt bé les par­ti­cu­la­ri­tats i les neces­si­tats del sec­tor comer­cial d’aquí, par­lem el seu idi­oma i sabem la idi­o­sincràsia que tenen a l’hora de cobrar, i això ens ha permès aga­far quota de mer­cat de manera molt ràpida”, explica el CEO. De fet, ara com ara, Monei s’ha con­ver­tit en el refe­rent a l’Estat en la gestió de paga­ments digi­tals. “En els dar­rers anys, el comerç ha evo­lu­ci­o­nat tant que demana unes espe­ci­fi­ci­tats i una agi­li­tat tan altes que altres actors més tra­di­ci­o­nals com les enti­tats finan­ce­res no hi han pogut donar res­posta i han dei­xat un buit en el sec­tor”, diu Saiz.

Monei no ha tin­gut més remei que esco­llir la inno­vació per plan­tar cara a grans actors inter­na­ci­o­nals com Visa i Mas­ter­card. “El mer­cat evo­lu­ci­ona ràpida­ment i nosal­tres estem pre­pa­rats per adap­tar-nos-hi. A l’Estat espa­nyol, per exem­ple, solu­ci­ons com Bizum estan can­vi­ant la manera com la gent paga, i nosal­tres inte­grem aques­tes opci­ons dins la nos­tra pla­ta­forma”, diu Saiz, i explica altres movi­ments inter­na­ci­o­nals en aquesta línia, com és el cas de PIX al Bra­sil, un sis­tema de paga­ment ins­tan­tani que en només dos anys ha acon­se­guit superar els esque­mes tra­di­ci­o­nals de tar­ge­tes.

No obs­tant això, Saiz també es plany de la com­ple­xi­tat de desen­vo­lu­par una empresa fin­tech en un entorn regu­lat. “No és només mun­tar un web; estem par­lant de gestió de fons, pro­ces­sos de segu­re­tat estric­tes i cer­ti­fi­ca­ci­ons que no es poden pren­dre a la lleu­gera”, asse­nyala. Aquesta regu­lació és, pre­ci­sa­ment, un dels motius pels quals Monei ha pogut esta­blir-se com una de les fin­techs més fia­bles del mer­cat.

Tot i que Monei té les arrels a Cata­lu­nya, l’empresa ja té els ulls posats en l’expansió inter­na­ci­o­nal. “Estem pre­pa­rant-nos per ope­rar en altres mer­cats euro­peus i, pro­pe­ra­ment, a l’Amèrica Lla­tina, començant per Colòmbia”, avança Saiz. La seva estratègia inclou adap­tar les seves solu­ci­ons als diver­sos con­tex­tos locals i ho faran obrint una empresa nova allà on s’ins­tal·lin.

El seu volum de fac­tu­ració s’està mul­ti­pli­cant per 2,5 des de l’any 2020, amb un model de negoci que està basat en una comissió per cada transacció que rea­litza. “Com que som una empresa molt tec­nològica, tenim ver­ti­cals que són de paga­ments per ús de pla­ta­forma o per tec­no­lo­gia”, hi afe­geix. Actu­al­ment, Monei dona feina a 40 per­so­nes, mol­tes de les quals són engi­nyers i per­so­nal alta­ment for­mat.

Aquest any té pre­vist treure el que es coneix com a “paga­ment imme­diat”, en què, com indica el nom, el comerç rep l’ingrés en pocs segons, una ini­ci­a­tiva que podria supo­sar un canvi subs­tan­cial en el sec­tor. Fins ara el comerç rep els diners l’endemà de fer la transacció, i fins i tot pot tri­gar dos dies o més si es fa en cap de set­mana. La com­pa­nyia pla­neja incor­po­rar solu­ci­ons de paga­ments frac­ci­o­nats perquè els comerços els puguin ofe­rir als seus cli­ents.

Una moneda digi­tal

Un dels pro­jec­tes més ambi­ci­o­sos de l’empresa és el llançament d’EURM, una moneda digi­tal que vol ofe­rir un sis­tema de paga­ment esta­ble vin­cu­lat a l’euro amb una pari­tat 1:1. Aquest pro­jecte ha estat inclòs en el Sand­box Finan­cer del Banc d’Espa­nya, on està sent tes­tat en un entorn con­tro­lat. “L’EURM té un poten­cial increïble, perquè per­met enviar diners de manera ins­tantània i segura, a cost mínim, a qual­se­vol lloc del món”, asse­gura Saiz.

Les apli­ca­ci­ons d’aquesta moneda digi­tal són diver­ses, des de paga­ments ins­tan­ta­nis en comerços fins a com­pen­sa­ci­ons ràpides per a asse­gu­ra­do­res. Una de les inno­va­ci­ons clau és que per­met als emple­ats triar quan volen rebre la nòmina i els dona la pos­si­bi­li­tat de cobrar diària­ment si ho desit­gen.

Empresa
És una ‘spin-off’ de Lion King Investments, l’empresa paraigua de la qual depenen diverses empreses del sector de la logística, l’alimentació i el comerç electrònic d’origen vigatà.
40
treballadors
2015
any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia