Fàbrica de diversions
L'empresa castellonina Falgàs Comercial factura cinc milions i té tres factories, dues a l'Empordà i una altra a la Xina
El fundador de l'empresa, Joaquim Falgàs, ha explicat que tot i que és un sector en què no treballen gaires empreses –de fet a Catalunya només n'hi ha tres més–, la competència augmenta cada cop més, sobretot provinent dels països asiàtics que venen a uns preus molt inferiors, tot i que no tant en qualitat. Precisament, per ser competitius en aquest àmbit l'empresa aposta per reduir el cost de la producció per poder abaixar preus. «Al final, en el 90% dels casos el que compta és el preu, encara que després puguin tenir problemes tècnics», diu l'empresari.
Tot i aquesta competència, l'empresa facturarà 5 milions d'euros aquest any. Això sí, aquests ingressos es mantindran estables en comparació amb l'any passat. De fet, Falgàs assegura que les comandes globals són una mica més fluixes, però han signat un contracte amb una multinacional nord-americana que li ha reportat uns ingressos extraordinaris aquest any. Segons el gerent, és el primer cop que treballen amb un gran encàrrec com aquest. «Ens assegura unes vendes, tot i que quan treballes per grans empreses t'has d'adaptar, si no n'hi ha deu que s'esperen», apunta Joaquim Falgàs.
9.600 m² de fàbriques
En total, Falgàs Comercial disposa de 9.600 metres quadrats de superfície per a la fabricació dels seus articles. La factoria més gran és la seva seu, la de Castelló d'Empúries, amb 5.200 metres quadrats, després de la que va obrir a la Xina, amb 2.400 metres més. A Vilamalla, les instal·lacions que té la companyia són de 2.000 metres quadrats.
Falgàs explica que n'havia tingut una als Estats Units, amb només cinc treballadors, però que al final va decidir tancar-la perquè hi va haver un altre distribuïdor més capdavanter. Ara continua venent als EUA però a través d'intermediaris. Pel que fa a l'expansió del negoci, Falgàs no es planteja obrir nous mercats estrangers, ja que l'empresa ja ven en molts punts del món. El que sí està fent és diversificar el negoci i, a més de les màquines infantils i els articles de decoració, ara l'empresa també es dedica a fabricar màquines de salut, que s'instal·len en parcs de diverses ciutats perquè la gent pugui fer exercici.
LES DADES
De la idea a la màquina
Falgàs Comercial s'encarrega de tot el procés d'elaboració de les màquines infantils i els elements de decoració des del disseny fins a la venda final. Perquè una de les seves invencions arribi al mercat, primer un equip de creació de nous productes elabora els plànols i un model en tres dimensions per tenir la representació més realista possible. A partir d'aquest moment, segons explica Joaquim Falgàs, s'ha de fer un prototip per poder fer un estudi de mercat i veure si la idea funcionarà. Un cop es decideix que el model tira endavant, s'han de passar uns processos d'homologació i ja se'n pot començar la fabricació. L'empresa s'encarrega tant de la fabricació dels motlles, com de l'estructura i la part electrònica.
Part aquí, part a la Xina
En concret, la carcassa de les màquines es fabrica a la Xina, a la factoria que Falgàs té prop de Xangai, mentre que a Vilamalla hi fabriquen el polièster que necessiten per fer l'estructura i a Castelló d'Empúries se'n fa la part tècnica i es munten les peces, es pinten i es proven.
300 peces en exposició
Són les que tenen a les instal·lacions de 5.200 metres quadrats que Falgàs Comercial té a la carretera de Roses, a Castelló d'Empúries, la qual cosa converteix la part d'oficines de l'empresa en el somni de qualsevol criatura, que hi pot trobar aplegades al mateix lloc tota mena de màquines infantils. De fet, bona part dels articles que té són fora de la fàbrica i s'han convertit en part del paisatge d'aquella zona, ja que passant per la carretera C-260 es poden veure, per exemple, els goril·les gegants, algun tren, diversos elefants i vaques, tot plegat per a decoració. Segons explica l'empresa, aquests articles es venen sobretot per a parcs d'atraccions, però en el cas dels més petits també hi ha botigues o hotels que els compren. A banda dels que té exposats, Joaquim Falgàs explica que en aquest moment té 300 articles més en estoc.
Els inicis, fa gairebé mig segle
Joaquim Falgàs va fundar la seva empresa el 1960, fa gairebé cinquanta anys, i en aquell moment es dedicava als salons esportius i a les màquines Flipper (també anomenades Pinball o joc del milió). En aquell moment, la cosa va començar com un negoci familiar, amb només dos treballadors, però al cap de deu anys la companyia castellonina ja exportava arreu del món. Cap als anys vuitanta Falgàs va decidir ampliar la seva línia de negoci i entrar en la fabricació de màquines infantils accionades per monedes, i també els elements de decoració d'interiors i exteriors (vegeu el nen gegant de la imatge). Falgàs comenta que la innovació és una part vital d'aquest negoci i per això l'oferta de productes ha anat evolucionant amb el temps. Entre els articles que recorda que més èxit han tingut en la història de l'empresa hi ha el cotxe fantàstic, que a mitjan anys vuitanta va tenir una gran repercussió gràcies a la sèrie televisiva.
L'èxit dels cotxes mai falla
De fet, assegura que els cotxes són els articles que han tingut més èxit al llarg de la història de l'empresa. Tot i això, Falgàs té una gran varietat de màquines, des de carrusels, cavalls, motos, trens i fins i tot autobusos de Londres. Entre les novetats que ha inclòs l'empresa a les màquines infantils, figura la instal·lació de jocs interactius, una varietat molt demanada per les empreses distribuïdores.
Les fires mundials i les vendes a internet
El propietari de Falgàs Comercial, SL explica que la seva empresa està representada cada any en diverses fires del sector, perquè «és la manera que et coneguin arreu del món». Per això, va a fires als Estats Units, Anglaterra, Itàlia, l'Estat espanyol, Dubai i l'Amèrica del Sud, entre d'altres. Tot i això, Joaquim Falgàs considera que cada cop més les fires surten massa cares. S'ha de tenir en compte que l'empresa ha de carregar els seus productes en tràilers i traslladar-los fins al lloc de la fira. L'altra millor opció, segons Falgàs, per vendre arreu del món és internet. «Està clar que és el futur», explicava l'empresari, que hi afegia que cada any augmenta la gent que contacta amb ells perquè ha vist el web. S'hi pot trobar tant la història i la filosofia de l'empresa, com també els productes, les ofertes d'estocs –per exemple ara s'hi poden trobar màquines des de 800 euros–, així com també les fires on està present i els llocs del món on ven, entre altres apartats. El boca-orella encara funciona, però.