El sector calcula que pot vendre 1.100 vehicles més en mig any
matriculacions · Al setembre hi va haver un descens històric del 40% però ara els venedors esperen reactivar el negoci amb el pla PIVE
El setembre va ser el pitjor mes de la història de la venda de cotxes nous a les comarques gironines. Segons dades de la Faconauto, la federació que agrupa les associacions de concessionaris oficials que hi ha a l'Estat espanyol, aquest setembre a les comarques gironines hi va haver un descens de vendes de prop del 40% –es van vendre 563 cotxes–. Aquest descens tan important és culpa de la crisi econòmica, però també de l'increment de l'IVA aquest mes de setembre. “L'agost, en canvi, un mes en què normalment no hi ha gaires vendes, va ser bo”, va assegurar el president de Corve, Ernest Plana.
Ara, el sector té l'esperança que el nou pla PIVE incentivi el mercat i calcula que en els sis mesos del pla la venda de cotxes creixi a la demarcació en més de 1.100 vehicles.
L'objectiu del pla PIVE és modernitzar el parc de vehicles, tant turismes com comercials, poc eficients i insegurs, substituint-los per models d'alta eficiència energètica, amb menys consum de combustible i menys emissions de CO2. El pla pretén retirar de circulació a tot l'Estat espanyol un total de 75.000 vehicles amb una antiguitat de fins a dotze anys i substituir-los per vehicles nous o usats amb menys d'un any d'antiguitat. La durada del pla és fins al 31 de març del 2013 –va començar l'1 d'octubre passat– o fins que s'esgotin els fons. L'ajut per vehicle és de 2.000 euros que aporten a parts iguals els fabricants de cotxes i l'IDAE.
Intrusisme als tallers mecànics
Imma BoschA principi d'aquest estiu, l'Associació d'Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions (Corve) va iniciar una campanya a les comarques gironines per denunciar l'intrusisme professional als tallers de reparacions de cotxe. Segons el president de Corve, Ernest Plana, la campanya continua vigent perquè l'intrusisme cada vegada és més elevat.
Els primers mesos d'aquest any, Corve ja havia denunciat una quinzena de persones que realitzaven tasques de reparació de vehicles de manera il·legal. Són, segons Plana, gent que bé disposa d'un petit local on es posa a reparar cotxes sense tenir permís per fer-ho o fins i tot gent que els arregla al mig del carrer. Malgrat això, Plana reconeix que és difícil poder demostrar que hi ha gent que cobra per arreglar vehicles d'altres persones de manera il·legal.
Per Plana és important donar a conèixer al consumidor que “portar a arreglar un vehicle a un taller legalment establert representa una garantia”. “Molts dels accidents de trànsit no tenen res a veure amb la velocitat. Hi influeixen l'estat de la carretera i també les avaries mecàniques per males reparacions”, va assegurar Plana, que va comentar que si tens un accident i es detecta que ha estat produït per una mala reparació “la responsabilitat serà teva, perquè l'assegurança no ho cobrirà”.
El president de Corve assegura que la proliferació de gent que es dedica a reparar vehicles al marge de la llei es dóna per la precarietat laboral l'augment de les taxes d'atur. Corve no disposa de dades sobre quantes persones poden operar de manera il·legal a la demarcació de Girona, ja sigui en locals fixos o de manera ambulant, però destaca que són molts els diners que es defrauden a l'Estat espanyol tenint en compte que es paguen aproximadament entre 20 i 25 euros per hora de feina.
En el cas del sector nàutic, sector que també està associat a Corve, hi ha el mateix problema i també de magatzems pirata.
Alerten de les vendes de cotxes entre particulars
L'Associació d'Empresaris de Comerç i Reparació de Vehicles i Embarcacions (Corve) assegura que la crisi econòmica i la baixada de vendes no han provocat tancaments de concessionaris.“Hi ha hagut alguna fusió per amortitzar sinergies”, va explicar el president de Corve, Ernest Plana, que va assegurar que els concessionaris de Girona fa molts anys que treballen en el món de l'automòbil (n'hi ha que fa entre 50 i 60 anys) i que han fet inversions molt acurades. Corve està format per 60 concessionaris, repartits per tota la demarcació gironina, però principalment situats a Girona, Lloret de Mar, Figueres, Blanes, Olot i la Bisbal d'Empordà.
El sector mou prop de 4.000 treballadors
Les vendes de cotxes nous han baixat considerament aquest mes de setembre. Segons les dades de Faconauto, en total es van vendre 564 vehicles a les comarques gironines, quan el 2011 en aquesta mateixa època se'n van matricular 935. La baixada més gran va ser en la venda de turismes –va baixar un 43,97%–. La dels vehicles d'empresa va baixar un 32,22%.
Pel que fa a les matriculacions de gener a setembre, la demarcació també suma números vermells. En aquests nou mesos s'han venut 8.470 vehicles, un 11,26% menys. D'aquests, 5.472 (-5,98%) van ser cotxes per a particulars i els 2.881 restants (-20,34%), per a empresa.