Opinió

PILAR GARGALLO

PRESIDENTA DE LA FEDERACIÓ DE MOVIMENTS DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA DE CATALUNYA

“Si les polítiques no canvien tampoc canvia la pedagogia”

Fa prop d’un segle que van sorgir diversos moviments de renovació pedagògica que continuen treballant per transformar l’educació.

Gar­ga­llo pre­si­deix des de fa qua­tre anys la Fede­ració de Movi­ments de Reno­vació Pedagògica de Cata­lu­nya, que agrupa des de fa prop de 40 anys asso­ci­a­ci­ons de mes­tres que volen impul­sar la inno­vació i la millora edu­ca­tiva.

Com va sor­gir la fede­ració?
Va començar el 1983 per repre­sen­tar movi­ments de mes­tres de tots els ter­ri­to­ris que ens vam unir per pen­sar sobre quina edu­cació és necessària en el nos­tre temps. Però els movi­ments de reno­vació pedagògica, com els de Frei­net, Rosa Sen­sat i Marta Mata, ja exis­tien abans. Hi ha tot un lle­gat de defu­gir l’escola tra­di­ci­o­nal, de basar-se en l’alumne. Pri­mer, des de la clan­des­ti­ni­tat de les aules; els anys 80 amb les esco­les del CEPEPC; cap al 2000 amb les noves esco­les i ins­ti­tuts, i, últi­ma­ment amb Escola Nova 21. Inten­tem fer peda­go­gia des de la política perquè si les polítiques no can­vien tam­poc can­via la peda­go­gia. Molta gent es va ado­nar que volia trans­for­mar l’edu­cació.
És un canvi que no ve lide­rat per l’admi­nis­tració sinó pels docents, oi?
Sí, i no sols, ja que el mono­poli de l’edu­cació no el té l’escola. Sí és cert que l’escola iguala, però fins a cert punt. El fora escola genera desi­gual­tat i ens havíem d’aliar amb el fora escola per gene­rar equi­tat en el sis­tema. I en això estem encara. Fem pro­pos­tes de molts tipus per millo­rar la for­mació en totes les eta­pes edu­ca­ti­ves.
Com han reac­ci­o­nat aquests movi­ments a la pandèmia? Són més valo­rats o al con­trari?
Estem con­tents perquè molts dels temes que han sor­git ja els estàvem tre­ba­llant. Fa més de 30 anys que dema­nem que els currículums canviïn, que no siguin enci­clopèdics, hem pro­po­sat l’ins­ti­tut escola com a model públic neces­sari... Però encara hem de cami­nar molt, veure per exem­ple quins hora­ris són els millors i com els com­pen­sem amb temps edu­ca­tiu com a soci­e­tat. El mal de la pandèmia ha estat que ha incre­men­tat molt el 30% de pobresa infan­til que ja teníem. Con­ti­nuarà havent-hi molta gent amb pro­ble­mes econòmics i la desi­gual­tat serà més gran.
Creu que s’apro­fi­tarà per replan­te­jar un currículum menys dens i més com­pe­ten­cial?
Espe­rem que sí, som opti­mis­tes. S’ha d’apro­fi­tar aquest temps per tre­ba­llar el currículum i tenim a més entre mans un canvi de nor­ma­tiva amb la Lom­loe. De la nova llei han de sor­gir can­vis.
Tant el minis­teri d’Edu­cació com el depar­ta­ment estan apos­tant per plans de for­mació digi­tal. L’edu­cació telemàtica és un repte?
Ens vam quei­xar en el moment en què van reta­llar en la for­mació de mes­tres, i una de les for­ma­ci­ons interes­sants era aquesta. Com a fede­ració tenim un àmbit de telemàtica edu­ca­tiva, però apos­tem molt per la pre­sen­ci­a­li­tat també. La part emo­ci­o­nal i de soci­a­lit­zació no s’ha de per­dre, però una cosa no treu l’altra.
Hi ha una bretxa digi­tal i una de social que ha pro­vo­cat pro­ble­mes perquè part dels alum­nes puguin seguir l’ense­nya­ment a distància.
Sí, i els governs han de gene­rar recur­sos i equi­tat. La crisi de la pandèmia va invi­si­bi­lit­zar en un pri­mer moment la feina de for­miga, cons­tant i diària, que fan molts mes­tres. Les posi­ci­ons incendiàries han sor­tit més als mit­jans de comu­ni­cació que les con­ci­li­a­do­res, quan el gran gros de mes­tres s’ha posat a fer molta feina.
Fa la impressió que els docents estan irri­tats.
Hi ha hagut una sobrecàrrega de tre­ball bru­tal, els més impli­cats s’han impli­cat al 200%, els que tenien cer­tes reticències s’han impli­cat al 100% i, com a totes les fei­nes, hi ha gent a qui li costa més, però no és tan sig­ni­fi­ca­tiu. Alhora hem gua­nyat molt de vin­cle amb les famílies, les hem tru­cat més sovint que durant el curs nor­mal. És cert que l’admi­nis­tració va comu­ni­car poc a l’inici i aquesta inco­mu­ni­cació ha gene­rat que alguns sin­di­cats incul­ques­sin una peda­go­gia de la por.
Les admi­nis­tra­ci­ons sanitàries també han donat una infor­mació molt can­vi­ant res­pecte de la incidència dels nens en els con­ta­gis.
Jo crec que ens ha fal­tat pla­ni­fi­car una mica més enllà i pre­veure dife­rents esce­na­ris. El tan­ca­ment i el cor­po­ra­ti­visme és el pit­jor que podem fer, hem de com­par­tir molt empa­rant-nos en el que ens diu la ciència. Hem de tor­nar a gene­rar ponts de con­fiança i con­sen­sos.
Quin pro­jecte teniu per a les esco­les d’estiu?
El depar­ta­ment d’Edu­cació no ens cer­ti­fi­cava la for­mació de mes­tres si no era vir­tual. Tenim dub­tes de si no la podríem haver fet pre­sen­cial perquè té un com­po­nent de tro­bada que és molt pro­fitós. Hem reo­ri­en­tat la for­mació en la tor­nada al setem­bre per tenir eines, des de la inclusió fins a les emo­ci­ons i les com­petències digi­tals. Com que no podíem fer esco­les als 22 ter­ri­to­ris hem fet una oferta en línia en obert per a tot Cata­lu­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia