Opinió

Tribuna

La ‘màtria’ de ‘totis’

“Semblava que pretenia canviar Espanya, però al cap del carrer es veu que ni tenen el talent, la força política, la voluntat o l’interès de fer res més que simples jocs de paraules

Durant aques­tes últi­mes set­ma­nes s’ha par­lat a bas­ta­ment de la pro­posta del par­tit polític Uni­das Pode­mos, ara ja al govern de l’estat, de començar a ano­me­nar l’Estat espa­nyol “màtria”, en lloc del pro­ver­bial pàtria que con­sa­gra la Cons­ti­tució al segon arti­cle del seu redac­tat. És curiós que sigui en aquest mateix arti­cle on se’ns diu que Espa­nya és “indi­vi­si­ble”, alhora que garan­teix el dret a l’auto­no­mia de les “naci­o­na­li­tats i regi­ons”. És a dir, que per començar a dir-li de veri­tat “màtria” s’hau­ria de fer la mateixa reforma cons­ti­tu­ci­o­nal que cal perquè –se’ns diu– els cata­lans puguin votar el seu futur en un referèndum d’auto­de­ter­mi­nació. La veri­tat és que igual que se’ns nega aquest dret “perquè no el reco­neix la Cons­ti­tució” es podria negar l’existència de la sus­dita “màtria”, una més de les tor­si­ons lingüísti­ques a les quals ens volen por­tar els que pre­te­nen dis­treure’ns del fons dels assump­tes.

Si acon­se­guis­sin fer cons­tar el “màtria” a la Cons­ti­tució (cosa tan impro­ba­ble com emmot­llar-hi el dret a deci­dir dels cata­lans) pot­ser podríem, tots ple­gats, par­lar d’una altra manera. Però ni un par­tit radi­cal al govern espa­nyol és capaç de can­viar res de subs­tan­cial; ni tan sols amb un comu­nista confés al Con­sell de Minis­tres ens han abai­xat la fac­tura de la llum. Aques­tes opci­ons polítiques sem­blava que pre­te­nien can­viar Espa­nya, però al cap del car­rer es veu que ni tenen el talent, la força política, la volun­tat o l’interès de fer res més que sim­ples jocs de parau­les. Can­viar el llen­guatge és com can­viar de con­versa quan el tema de fons no et surt a compte d’afron­tar. Perquè per molt que li diguis “màtria” per, en teo­ria, realçar els seus valors assis­ten­ci­als i posi­tius, la cosa con­ti­nua sent igual d’auto­ritària, perquè ni s’inves­ti­guen les tor­tu­res poli­ci­als ni tam­poc no es deroga la llei mor­dassa.

Alhora és sor­pre­nent que des d’un teòric femi­nisme, que vol treure a allò femení l’essència de la mater­ni­tat tra­di­ci­o­nal i alli­be­rar les dones d’un dis­curs que les enca­dena a allò assis­ten­cial i a les ser­vi­tuds de qual­se­vol casta, es vul­gui pro­moure un relat que ve a dir tot el con­trari: que l’Estat ha de ser una gran mare al ser­vei de les neces­si­tats d’una població que, des d’aques­tes opci­ons polítiques, es tracta com si estigués perpètua­ment con­dem­nada a la mino­ria d’edat. Dir “màtria” a Espa­nya és, a banda de naci­o­na­lisme per­fu­mat, una forma de pro­moure una femi­ni­tat sub­al­terna; ve a dir-nos que no hi ha res millor que ser una Gran Mare. Però no és aquesta una idea molt con­ser­va­dora? ¿Pot­ser aquesta Gran Mare vol el mateix que el Gran Germà d’Orwell? Sem­bla que vol crear un llen­guatge que s’avin­gui amb els ide­als del poder polític, però que –sobre­tot– ser­veixi per detec­tar els des­a­fec­tes a la causa. Perquè no es tracta tant de can­viar el llen­guatge per després can­viar les coses (o fer-ho veure…), sinó de can­viar el llen­guatge com a sim­ple prova de foc. És el detec­tor infal·lible per veure qui s’hi oposa i des­co­brir ràpida­ment qui està poc cons­ci­en­ciat, qui pensa mala­ment o qui s’ha d’excloure d’entre les files de les bones per­so­nes. No són parau­les, doncs, són con­tra­se­nyes. El llen­guatge dit “inclu­siu” ser­veix més com idi­o­lecte perquè cer­tes per­so­nes d’ide­o­lo­gia des­perta es cone­guin entre elles que per incloure real­ment ningú, perquè de seguida t’exclo­uen si no par­les com mana la doc­trina. A la diver­si­tat cap tot­hom, menys els escèptics i els direc­ta­ment con­tra­ris, que tot d’una són tit­llats de fei­xis­tes.

L’última dèria és con­si­de­rar que la llen­gua és patri­ar­cal només perquè el genèric es fa en mas­culí, cosa que, se’ns diu, exclou les dones. Però de veri­tat hem de creure que qui diu “tots els ciu­ta­dans” té una volun­tat exclo­ent, també de les per­so­nes no binàries? Qui parla dels “cata­lans” i no esmenta “les cata­la­nes”, de veri­tat que ho fa de mala fe i amb ganes de treure les dones del dis­curs públic? A aquest punt d’insen­sa­tesa hem hagut d’arri­bar? Inven­tar un totis com a “gènere inclu­siu” de veri­tat ser­veix per alguna cosa més que per inse­rir pro­pa­ganda elec­to­ral enmig de les parau­les? Com deia, ser­veix també per detec­tar qui no és nor­mal; i ja ho afir­men així mateix, des de certs col·lec­tius, a les xar­xes. Coses de la màtria, doncs; coses d’aquest moment en què vivim, en què pot­ser ens pensàvem que hauríem superat certs debats i ens podríem cen­trar en allò que de veres és un pro­blema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia