Les notes no compten
Xavier Massó, nou secretari d’un sindicat de mestres, explica en una entrevista que hi ha alumnes que arriben a l’ESO sense saber llegir. Aquesta degradació, acceptada pel sistema educatiu, m’ha fet repensar una pregunta que vaig fer a l’escola on vaig a buscar el net. Davant la possibilitat d’escollir entre tres instituts a la vila i després d’assistir, els pares, a les exposicions de la metodologia del programari a cada institut, vaig preguntar a l’escola si les notes (o avaluacions conceptuals) obtingudes al final del cicle servien per facilitar la tria a l’institut, davant la possibilitat que hi hagi més demandes que places en un de concret. La resposta va ser que no. Les notes obtingudes a l’EGB per l’alumne no compten a l’hora que un institut pugui decidir quins alumnes captar. Van fer-me un relat d’altres raons, totes no acadèmiques, per a l’acceptació d’una sol·licitud en un institut determinat, cap sobre les notes aportades “...perquè l’ensenyament és obligatori”, va ser la resposta. Així que ja ho sabem: s’esforci o no, hi arribi o no, seguirà el cicle a on li caigui encara que, com diu Massó, hi hagi alumnes que hi arribin sense saber llegir. Les notes no compten ni per triar, llavors... per què esforçar-se a estudiar, aprendre? Així anem.
Cardedeu (Vallès Oriental)