Opinió

Tribuna

La boia de Vicenç Furió

“Tots coneixem historiadors de l’art que no treuen el nas de la pantalla i tenen un desconeixement magnífic i absolut de la materialitat de les obres, però no és cas del Vicenç
“L’aparició d’aquest llibre (‘La boia. Vivències i art’) és motiu de celebració perquè reivindica un ofici i un col·lectiu que els darrers anys ha perdut centralitat en la cultura catalana

El pri­mer record que tinc del Vicenç Furió és bibli­ogràfic. Jo encara era estu­di­ant d’història de l’art i algun dels meus pro­fes­sors em va fer lle­gir la seva Soci­o­lo­gia de l’art (1995), que aca­bava de veure la llum. Vaig tor­nar a saber d’ell uns anys després quan el meu direc­tor de tesi va par­lar-me d’un pro­fes­sor de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona que anava com boig bus­cant gra­vats antics. I aquesta era la imatge que en tenia, perquè no el conei­xia per­so­nal­ment. La tro­bada física no va arri­bar fins al 2017, quan tots dos vam coin­ci­dir en un curs que el Fran­cesc Font­bona va orga­nit­zar a la Uni­ver­si­tat Cata­lana d’Estiu, a Prada. Recordo una nit, asse­guts tots tres en una mena de ter­rassa, comen­tant anècdo­tes i vivències de les nos­tres res­pec­ti­ves històries de l’art, perquè cadascú ha tin­gut els seus interes­sos i ens hem apro­pat a la dis­ci­plina de mane­res dife­rents. Algu­nes de les històries que va expli­car-nos el Vicenç les ha reco­llit a La boia. Vivències i art (Lli­bres Par­cir, 2024), un petit lli­bre que es lle­geix en un sos­pir i que et deixa amb les ganes de més.

Aquell dia a Prada el Vicenç va par­lar-nos dels viat­ges i les boge­ries que ha fet per acon­se­guir un deter­mi­nat gra­vat, o de la seva afició juve­nil al pòquer, però també de deter­mi­na­des experiències estètiques vis­cu­des a través de la con­tem­plació d’obres d’art. Tot això queda reco­llit al lli­bre, que ens mos­tra un his­to­ri­a­dor de l’art inquiet i bellu­gadís a qui no li fa man­dra aga­far un avió per anar a mirar i tocar un gra­vat con­cret de Dürer que es con­serva a les reser­ves del Bri­tish Museum de Lon­dres. Tots conei­xem his­to­ri­a­dors de l’art que no tre­uen el nas de la pan­ta­lla de l’ordi­na­dor i que tenen un des­co­nei­xe­ment magnífic i abso­lut de la mate­ri­a­li­tat de les obres, però no és cas del Vicenç. Ell és d’aquells que miren i escru­ten fins al fons, pre­gun­tant-se pel to d’una tinta, per una dia­go­nal en una com­po­sició o per què les mare­de­deus i els jesu­sets de les pin­tu­res medi­e­vals no es miren als ulls. Res li passa per alt.

Aquesta mirada intensa té una pro­jecció en les sen­sa­ci­ons que expe­ri­menta quan s’enfronta al seu objecte d’estudi, que res­ten per­fec­ta­ment reflec­ti­des al lli­bre amb una prosa àgil, depu­rada i que fa de molt bon lle­gir. Trans­me­tre el que se sent quan t’inter­pel·la un àngel de bellesa tor­ba­dora escul­pit per Ber­nini, o quan et coles en un edi­fici per visi­tar el pis on vivia Gior­gio Vasari, no és una tasca sen­zi­lla perquè pots caure en l’exer­cici hedo­nista o banal. No és el cas del Vicenç, que fa arri­bar al lec­tor amb pre­cisió quirúrgica un catàleg ento­mològic de les vibra­ci­ons que l’his­to­ri­a­dor de l’art expe­ri­menta amb la tro­ba­lla acadèmica o amb la mirada con­tem­pla­tiva. Del rigor al plaer de l’experiència estètica. No hi man­quen les aven­tu­res del col·lec­ci­o­nista que, com el caçador, fru­eix dels moments abans que la presa li cai­gui a les mans. Sub­has­tes, anti­qua­ris i lli­bre­ries de vell són el seu eco­sis­tema, un món sem­pre escàpol i que el Vicenç acosta al lec­tor a través de la mirada del col·lec­ci­o­nista que sap des­triar el gra de la palla. I hi apa­rei­xen, és clar, les debi­li­tats, perquè el col·lec­ci­o­nisme és un virus irra­ci­o­nal que costa d’expli­car. I quan el tens ino­cu­lat, el cuc va amb tu fins al final, no hi ha vacuna.

L’apa­rició d’aquest lli­bre és motiu de cele­bració perquè rei­vin­dica un ofici i un col·lec­tiu que els dar­rers anys ha per­dut cen­tra­li­tat en la cul­tura cata­lana. Els his­to­ri­a­dors de l’art ens hem anat fent invi­si­bles, ja sigui per una escar­ran­sida presència mediàtica, per un interès escàs a l’hora d’inci­dir en debats de país o per un tan­ca­ment en la torre d’ivori acadèmica. Hem per­dut con­nexió amb la soci­e­tat i cal recu­pe­rar-la, entre altres coses, amb lli­bres com aquest que pouen en un gènere d’èxit més enllà de les nos­tres fron­te­res, el de l’his­to­ri­a­dor que explica amb visió divul­ga­tiva allò que ha vis­cut, el revers de la història de l’art. A banda dels lli­bres recents del Daniel Giralt-Mira­cle i l’Artur Ramon poca cosa més s’ha edi­tat a casa nos­tra d’aquest tipus. Històrica­ment s’ha tro­bat a fal­tar que grans per­so­nat­ges com Joa­quim Folch i Tor­res o Josep Gudiol Ricart, per citar dos exem­ples cons­pi­cus, no dei­xes­sin tes­ti­moni dels rever­sos del seu ofici, segu­ra­ment per raons diver­ses que podem intuir. Espe­rem que, en el futur, el camí obert sigui res­se­guit per altres. En Vicenç Furió ja ha plan­tat la seva boia i allà queda com a fita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia