Lletra petita
El discurs oficial
Ens diuen que el 2024 es van avariar en carreteres i autopistes 2.142 vehicles, un 40% més que el 2023 (1.530), i la conclusió que hi adjunta la versió oficial és que és per culpa de l’envelliment del parc mòbil. Més que una veritat a mitges, és una mostra més de les falsedats que es fan córrer en nom d’empènyer l’opinió pública en un sentit determinat, que en aquest cas és comminar-nos a llençar els nostres vells mitjans de transport i, en un món ideal, substituir-los per un abonament al tren o al bus o, com a mal menor, per un ecològic vehicle amb grans bateries.
Si el problema fos que el parc mòbil té una mitjana d’edat de 15 anys, un any enrere aquest mateix parc mòbil en devia tenir 14 en el pitjor dels casos (que implicaria que en aquests 12 mesos ningú hauria substituït el vehicle vell per un de nou, cosa que, òbviament, no ha passat). Per tant, l’envelliment del parc mòbil no explica el 40% més d’avariats d’un any a l’altre. Tampoc ho fa l’increment de trànsit a l’AP-7, perquè ha estat molt inferior al 40% i ja era gratuïta el 2022.
Una moto, cotxe o camió s’avaria més o menys en funció del manteniment que se li fa, i no de si té 15 anys o 14. És aquesta l’autèntica causa de fons. Però el manteniment costa diners, i diguin el que diguin les dades macro, les classes mitjanes no prosperen com temps enrere perquè els preus dels béns i serveis que ponderen més en l’economia domèstica –habitatge, taxes, impostos, carburant i aliments– fa anys que s’incrementen més del que reflecteix l’IPC. Per afrontar imprevistos –el manteniment del cotxe encara s’hi considera– queda el que queda, sovint poc o res.
Però –i no em sap greu anar contra corrent– hi ha un altre factor: la implacable desaparició de la via pública dels vehicles sense etiqueta mediambiental –segons el discurs oficial, uns empestats– treu de la circulació mitjans de transport més simples, amb menys electrònica, menys filtres i menys centraletes susceptibles de decidir de manera intempestiva que el cotxe s’atura peti qui peti. Més modern no implica necessàriament menys avaries. I si no em creieu, pregunteu-li al mecànic –tant se val si de servei oficial o taller independent– què pensa quan veu arribar dalt de la plataforma un flamant cotxe amb etiqueta 0, Eco o fins i tot C si es tracta d’un motor norma Euro 6.