Opinió

Tribuna

El col·lapse de Rodalies

“Rodalies i Regionals van tenir 553 incidències greus entre principis del 2021 i l’agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. Un problema cada 2,5 dies
“La principal causa és la desinversió permanent a Catalunya durant dècades, al marge del color polític de La Moncloa, però també les disputes i desorganització entre Renfe, Adif i el Ministeri de Transports

Les incidències a Roda­lies es duen a terme pràcti­ca­ment a diari. El risc és que aquesta quo­ti­di­a­ni­tat pot fer que deixi de ser notícia i s’obli­din les seves con­seqüències, que són gravíssi­mes. La xarxa de Roda­lies i Regi­o­nals va tenir 553 incidències greus entre prin­ci­pis del 2021 i l’agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. Això sig­ni­fica l’existència d’un pro­blema cada 2,5 dies, segons fonts del mateix Depar­ta­ment de Ter­ri­tori. La con­seqüència és l’afec­tació a més de 11.000 viat­gers.

Davant d’aquest col­pi­dor pano­rama, el pri­mer inter­ro­gant és saber per què es pro­du­ei­xen tan­tes ano­ma­lies i per què això no passa en altres indrets de l’Estat. Tant els experts com el sen­tit comú van en la línia que el prin­ci­pal pro­blema és una manca d’inversió per­ma­nent –i peri­llo­sa­ment agreu­jada– a par­tir del moment que es posa en marxa, al so de bombo i pla­te­rets, el tren de gran velo­ci­tat (TGV): un sis­tema radial per afa­vo­rir Madrid amb una inversió entorn dels 60.000 mili­ons d’euros.

QUAN els cata­lans ens quei­xem que l’Estat mal­tracta els ciu­ta­dans de casa nos­tra, és perquè es tracta d’una veri­tat ben jus­ti­fi­cada. Cata­lu­nya rebia el 2021 menys inversió pública per a les infra­es­truc­tu­res fer­roviàries que la que arri­bava a finals del segle pas­sat tot i el govern d’Aznar. Con­cre­ta­ment, en va obte­nir un 5,8% menys, segons fonts de la Fun­dació BBVA. A tall d’exem­ple, en el període del 2018 al 2021, el Prin­ci­pat va obte­nir un 15,7% menys que l’ante­rior període. Fins i tot la inversió bruta era tan baixa alguns anys que, un cop des­comp­tat el man­te­ni­ment i la depre­ci­ació, la inversió neta resul­tava ser nega­tiva. Davant d’això, hem de tenir pre­sent que durant aquest pri­mer quart de segle La Mon­cloa ha estat pre­si­dida indis­tin­ta­ment per governs del PP i del PSOE. Durant la crisi finan­cera, les reta­lla­des es van acar­nis­sar amb la inversió pública, fet que va dete­ri­o­rar encara més les des­ti­na­des a infra­es­truc­tu­res en gene­ral i la xarxa fer­roviària en par­ti­cu­lar.

Per tant, la prin­ci­pal causa del caos en el con­junt de trens de Cata­lu­nya és la desin­versió cons­tant i per­ma­nent en ter­res cata­la­nes durant dècades al marge del color polític. Però, dit això, no tota la culpa cal foca­lit­zar-la en la manca de recur­sos. Hi ha altres motius molt sos­pi­to­sos. El nivell d’exe­cució d’obra pública a Cata­lu­nya és ínfima, l’any que arriba al 50% ja es pot con­si­de­rar festa major. I això quan és sabut que Madrid, per exem­ple, mai es queda per sota de la seva par­tida pres­su­postària apro­vada, ans al con­trari, sem­pre sol tenir un aug­ment supe­rior, com a mínim del 20%. Per què?

Es parla que per com­pen­sar l’estat deplo­ra­ble de Roda­lies caldrà posar en marxa nous com­bois. Aquesta decisió segu­ra­ment hi podrà aju­dar, però per què el 24% del mate­rial rodant de Roda­lies inven­ta­riat no està ope­ra­tiu en aquests moments, tal com va infor­mar la con­se­llera del ram, Sílvia Pane­que, d’acord amb una esti­mació ela­bo­rada per la Gene­ra­li­tat i Renfe? En aquest aspecte con­cret es deia que feia falta magat­zems i més ope­ra­ris per poder arran­jar els com­bois ava­ri­ats. Aquest fet con­cret és molt greu, perquè encara no s’havia denun­ciat aquesta ano­ma­lia fins ara.

Però encara és més pre­o­cu­pant el gali­ma­ties exis­tent entre Renfe, Adif i el Minis­teri de Trans­ports, perquè, gai­rebé sem­pre, xoquen entre ells tant en el diagnòstic com en la solució per posar fi al mal­trac­ta­ment que reben els ciu­ta­dans cata­lans des de fa anys i panys. Espe­rant cul­mi­nar el traspàs de Roda­lies, si és que s’acaba pro­duint, i, en tot cas, sense tenir asse­gu­ra­des les inver­si­ons pen­dents i les de man­te­ni­ment de cara al futur, aquest caos fer­ro­vi­ari col­peja dura­ment l’eco­no­mia. Els pri­mers afec­tats, sens dubte, són els soferts usu­a­ris que espe­ren el tren sense saber si podran arri­bar a la feina, al metge o als cen­tres for­ma­tius a l’hora pre­vista. Però l’altre aspecte greu és l’afec­tació, gai­rebé diària, a cen­te­nars d’empre­ses perquè els seus tre­ba­lla­dors no podran ren­dir a plena acti­vi­tat, tant física com men­tal, amb tant desori. Amb fets com aquests no es podrà millo­rar mai la pro­duc­ti­vi­tat que tant es reclama.

I mal­grat les pedres a la sabata com són Roda­lies o el ver­gonyós dèficit fis­cal a què l’Estat sot­met els cata­lans, la nos­tra eco­no­mia ha cres­cut un 3,6% l’any 2024. Aquest per­cen­tatge és 3 dècimes supe­rior al de la Comu­ni­tat de Madrid i 4 dècimes més que la mit­jana espa­nyola. De fet, és el pri­mer cop en sis anys que l’eco­no­mia del Prin­ci­pat mos­tra més dina­misme que la madri­le­nya. Un mira­cle!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia