Ni una sola floreta
Les noves tarifes generen una allau de crítiques contra el govern de ciutadans, ecologistes i experts
Hi veuen poca sensibilitat social, afavoriment del transport privat i risc per la cohesió social i la salut
Rebuig unànime a la decisió del govern d'encarir els transports públics. Diferents moviments veïnals i cívics van posar el crit al cel per les noves mesures del govern pel que fa a la mobilitat. Pràcticament tots els consultats van qualificar d'injustes o errònies les tarifes que entraran en vigor el 2012. Excessiu, injust, abusiu, desproporcionat eren alguns dels adjectius més recurrents. En canvi, altres afectats per les retallades, com els promotors de grans concerts o el Barça i l'Espanyol, que no veuran ampliat el servei els dies de partit, no han volgut fer sentir la seva veu.
Jordi Bonet
PRESIDENT DE LA FEDERACIÓ D'ASSOCIACIONS DE VEÏNS
DE bARCELONA (FAVB)
“La única valoració que es pot fer és negativa, perquè es posen preus abusius en bitllets senzills i la T-10, que és el més recurrent. El fet que no s'apugi la zona blava i que s'abaixi la zona verda i els impostos als vehicles de tracció mecànica demostra que s'està apostant pel transport privat en comptes del públic. Creiem que en una situació d'austeritat pressupostària cal mirar molt on es retalla, i apujar els serveis més utilitzats per la ciutadania i els que donen cohesió social és un error. Afecta al dret a la mobilitat dels barcelonins.”
Pau Gonzàlez
PRESIDENT DEL CONSELL DE LA JOVENTUT DE BARCELONA
“La mobilitat és un dret bàsic que es fonamenta en l'aposta pel transport públic i, per tant, no concorda amb pujada abusiva dels preus, perquè això el que fa és desincentivar la demanda. Més enllà de la pujada, hi ha un problema de tarifació: que la T-10 i el bitllet senzill sigui el més usat vol dir que tenim un problema. S'hauria de potenciar altres abonaments, però resulta que no compensen. Ara, no només no solucionen el problema d'origen, sinó que a sobre claven una clatellada a qui més utilitza el transport públic. Sempre paguen els mateixos, i és injust.”
Ricard Riol
PRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ PROMOCIÓ PEL TRANSPORT PÚBLIC
“És una pujada històrica que no té cap compensació en els usuaris. El benefici que es ven és fictici, perquè una T-Mes només et surt a compte si fas 68 viatges, i la mitjana habitual és de 40. La majoria de la població en sortirà afectada, amb pujades del 10% i el 12%, i ja fa molts anys que hi ha una dinàmica de pujades tarifàries per sobre de l'IPC. Aquest no és el preu que s'ha de a pagar per mantenir el metro de nit. És molt més car. El problema de la Generalitat és no saber treure recursos més enllà del pressupost general. Cal fiscalitzar a qui crea problemes de congestió, que és qui encareix el sistema de transport públic.”
Núria Vidal
ECOLOGISTES EN ACCIÓ
“En comptes de fer campanya a favor del transport públic per incentivar-lo, el que fan és encarir-lo. Això afectarà la nostra salut. Aquest novembre molts dies hem triplicat els límits de contaminació permesos per la legislació, que ja és molt laxa.”
Maria Assumpció Vilà
Síndica de Greuges de l'Ajuntament de Barcelona
“La pujada de preus és espectacular i desproporcionada. Fomentarà les desigualtats socials perquè afecta directament les economies familiars i les més febles poden tenir problemes. Traslladar aquest augment a les persones és excessiu, perquè la pujada és històrica i molt exagerada. El sistema de transport públic sempre serà deficitari, però és que és un servei essencial per a la ciutadania i amb aquesta pujada hi haurà persones que no podran agafar el metro o l'autobús.”
Ole Thorson
EXPERT EN MOBILITAT
“La tendència d'apujar el bitlles més ocasional i abaixar els abonaments llargs és interessant i ja s'està fent a altres països, però potser ens podríem qüestionar si és ara el moment de fer-ho. Sembla incongruent que d'una banda s'allibera l'aparcament de zona verda per a veïns i de l'altra se les carregui molt el transport públic. És com si es prioritzés el vehicle privat enfront del públic i per a tota la societat i l'economia seria millor a la inversa.”
CCOO
“Considerem que amb l'actual pujada de preus del transport públic el govern de la Generalitat mostra la seva escassa sensibilitat social, donada la situació de crisi econòmica que està patint els nostre país, i tenint en compte que, al mateix temps, subvenciona el vehicle privat amb reducció de peatges. Manca una política decidida de fidelització dels usuaris més recurrents, especialment en el cas de la mobilitat laboral: si per anar i tornar a la feina es fan una mitjana de 40 viatges mensuals, no és possible que la T-Mes només s'amortitzi a partir dels 62.”
RCD Espanyol
“El RCD Espanyol prepara i organitza els operatius de cada partit a l'estadi amb les autoritats i cossos de seguretat corresponents. Per aquest motiu, ara per ara, el club no pot fer cap altra valoració que expressar la voluntat de seguir cooperant amb les administracions per tenir sempre els dispositius de dia de partit adequats a cada partat que es disputi en el nostre estadi a Cornellà-el Prat.”