Llums i ombres de la nova llei de trànsit

El Congrés va aprovar dijous, amb el suport de tots els grups de la cambra excepte el PP, una nova modificació de la llei de trànsit que certament aporta unes millores innegables a l'hora de castigar conductes que fins ara quedaven impunes però que també aporta dubtes i interrogants sobre la proporcionalitat d'alguna sanció i el criteri a l'hora de fixar-la. Aquesta modificació, la tercera des que es va aprovar la llei, l'any 1990, racionalitza la retirada de punts del carnet en algun supòsit en què la infracció no era tan greu i, per tant, la multa no podia ser tan desproporcionada, com és el cas d'ocupar el carril bus, per exemple, o per excés de velocitat als principals accessos per autopista a Barcelona regulats per velocitat variable o limitada a 80 km/h. En tots dos casos, l'administració ha optat per ser més tolerant, un gest que era del tot necessari perquè l'esperit de la llei no hauria de ser el de perseguir i sancionar sinó el d'establir uns límits raonables per evitar excessos. En aquest sentit i de la mateixa manera que als mals conductors se'ls penalitza amb la retirada de punts, la llei ja preveu premiar els bon conductors amb punts extres a partir d'aquest mes de juliol. Una altra cosa és la dubtosa proporcionalitat de les sancions que es fixen en algun cas, com ara per excés de velocitat. Resulta sorprenent que un conductor que circuli a 81 km/h per una zona limitada a 80 sigui castigat amb la mateixa sanció econòmica –100 euros– que un que ho fa a 150 per l'autopista. A més, no hi ha garanties objectives per poder filar prim i sancionar algú que circuli 1 km/h per sobre del límit permès. En aquest sentit, caldrà aprofundir i afinar la llei, i per tant caldrà una quarta modificació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.