Opinió

Senyals muts

Segur que tots els qui em llegeixen poden aportar la seva llista particular farcida de silencis incomprensibles, de desaparicions misterioses de topònims, d'embolics a les rotondes, de contradiccions en el quilometratge...

Aquest és un arti­cle, un altre, que s'ocupa de la pèssima senya­lit­zació de les nos­tres car­re­te­res. És un pro­blema que dura des de temps imme­mo­rial, que no sem­bla tenir solució governi qui governi i que resulta incom­pren­si­ble quan ens com­pa­rem amb països tan pro­pers com ara França, on és molt difícil que els senyals t'aban­do­nin a mig camí, com passa tan sovint a casa nos­tra. Que la queixa sigui inútil, que no hi hagi res a fer, que cada arti­cle que s'escri­gui sobre el tema no sigui altra cosa que la pura expansió oci­osa del seu autor, no ens hau­ria d'impe­dir de con­ti­nuar-nos quei­xant, com si encara creguéssim que aquest mal antic té solució. Segur que tots els qui em lle­gei­xen poden apor­tar la seva llista par­ti­cu­lar far­cida de silen­cis incom­pren­si­bles, de des­a­pa­ri­ci­ons mis­te­ri­o­ses de topònims, d'embo­lics a les roton­des, de con­tra­dic­ci­ons en el qui­lo­me­tratge... Això per no par­lar dels genis que es van inven­tar les entra­des a les pobla­ci­ons amb les loca­lit­za­ci­ons dels punts car­di­nals (nord, sud, est i oest), sense que gai­rebé mai n'hi hagi cap que t'indi­qui, sen­zi­lla­ment, on és el cen­tre. Per posar un sol exem­ple d'aquest pano­rama, recor­reré només a un cas de la meva comarca que he lle­git recent­ment en el diari digi­tal Ano­ia­di­ari.cat: “A l'auto­via A-2, venint de la Pana­de­lla, hi ha la pri­mera sor­tida que indica Òdena-Igua­lada. Una vegada aga­fada la sor­tida, al cap­da­vall i en el moment de la bifur­cació per anar a Òdena o a Igua­lada, només hi ha l'indi­ca­tiu Igua­lada-Man­resa. El nom d'Òdena ha des­a­pa­re­gut. No deu fer falta. El foras­ter ja s'espa­vi­larà o, com alguns cre­uen, ja ho hau­ria de saber... De fet, té el 50% de pos­si­bi­li­tats d'encer­tar la direcció cor­recta.” I així, a gra­pats. Per tot Cata­lu­nya (i per tot Espa­nya, per cert).

Però és que avui vol­dria posar de mani­fest un cas molt més gros que es porta l'oli, un absurd incom­pren­si­ble con­tra el qual no han pogut fer res ni les quei­xes rei­te­ra­des dels auto­mo­bi­lis­tes ni les denúncies d'un diari tan sol­vent com Regió 7, que se n'ha ocu­pat diver­sos cops. Vet aquí que un bon dia el govern de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya va tenir la bona pen­sada d'ende­gar les obres del que se'n va dir l'eix dia­go­nal (C-37) i que uneix Man­resa amb Vila­nova i la Geltrú, pas­sant per Igua­lada i Vila­franca del Penedès. El resul­tat ha estat una car­re­tera que ver­te­bra qua­tre comar­ques abans mal comu­ni­ca­des, que no és cap auto­via –lle­vat dels 13 quilòmetres finals cap al mar– i que té trams pro­lon­gats sense pos­si­ble avançament, però que en con­junt està molt bé i ha permès als qui en som usu­a­ris habi­tu­als un estalvi de temps i de risc d'acci­dent con­si­de­ra­bles. Per­fecte, doncs. Afe­gim-hi que va cos­tar 1.400 mili­ons d'euros, diners que es paga­ran mit­jançant el cone­gut model de paga­ment de “peatge a l'ombra”, i que es va aca­bar de com­ple­tar fa cosa de vuit mesos, con­cre­ta­ment el 2 de desem­bre de l'any pas­sat. En total, 67 quilòmetres de recor­re­gut. Però resulta que en la senya­lit­zació de l'entorn de Man­resa, aquest eix fla­mant sim­ple­ment no exis­teix. Els senyals són muts. És a dir, que si bai­xes de la Cer­da­nya i el Ber­guedà i vols diri­gir-te cap a l'Anoia o el Penedès no hi ha cap rètol que indi­qui aquesta nova car­re­tera, de manera que el més pro­ba­ble és que, en el millor dels casos, si no et decan­tes fatal­ment per l'auto­pista cap a Bar­ce­lona, aca­bis anant a parar a l'inte­rior de la ciu­tat de Man­resa, on la cosa no millora gens ni mica, de manera que l'auto­mo­bi­lista està cri­dat al des­con­cert més abso­lut. I que no es facin il·lusi­ons els qui pen­sin que, en el temps del boom de les tec­no­lo­gies avançades, un pro­blema com aquest té fàcil solució: algú ja s'ha ado­nat que, al Goo­gle Maps, l'eix dia­go­nal encara hi apa­reix en situ­ació d'obres i que la C-37 hi figura amb el vell traçat que passa per l'inte­rior del muni­cipi d'Òdena...

És pro­ba­ble que els veïns de la zona i els usu­a­ris habi­tu­als d'aques­tes car­re­te­res ho tro­bin de seguida. És natu­ral, i aquest fet no fa més que con­fir­mar l'arre­lada con­vicció popu­lar que els rètols de les car­re­te­res hi són fona­men­tal­ment per als qui ja conei­xen el país que tre­pit­gen. Fora d'ells, ningú més no pot ende­vi­nar-ho. Per si fos poc, la corona de Man­resa és un envi­tri­coll de car­re­te­res on no resulta gens fàcil acla­rir-se i on, això sí, gràcies a la senya­lit­zació de l'eix trans­ver­sal, pots tro­bar rètols que et por­ten a pobla­ci­ons més peti­tes i més allu­nya­des com ara Sol­sona o Cer­vera –per no dir les ciu­tats més grans–, però no pas a la capi­tal de la comarca veïna, Igua­lada.

Posats a bus­car expli­ca­ci­ons a situ­a­ci­ons com aques­tes, es fa difícil de tro­bar-ne alguna de rao­na­ble. És que el pro­jecte de rea­lit­zació d'una nova infra­es­truc­tura no pre­veu una senya­lit­zació com­pleta i sufi­ci­ent? És pos­si­ble ima­gi­nar que, a l'hora de con­fe­gir aquest pro­jecte, s'hagin obli­dat dels senyals d'algun tram de la ruta? Resulta incon­ce­bi­ble. Però quan els pri­mers auto­mo­bi­lis­tes se n'ado­nen, quan els mit­jans de comu­ni­cació s'afa­nyen de seguida a denun­ciar-ho, com pot ser que pas­sin vuit mesos i ningú no ho arre­gli? Segons Regió 7, sem­bla que els res­pon­sa­bles cor­res­po­nents de la Gene­ra­li­tat asse­gu­ren ara que a la pro­pera tar­dor (?) es faran “actu­a­ci­ons de millora” dels senyals a tot l'eix dia­go­nal, al cos­tat d'algu­nes obres en matèria de segu­re­tat. Però hi afe­geix el diari de la capi­tal del Bages: “El que no diuen és si el reforçament de la senya­lit­zació inclourà l'adap­tació dels grans car­tells de l'ane­lla viària man­re­sana a l'existència de la nova car­re­tera.” Per què no ho diuen? No ho con­si­de­ren neces­sari? O pot­ser pen­sen que no estan obli­gats a donar aquest tipus d'expli­ca­ci­ons?



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.