Que ens tornin les voravies!
Al principi hi havia un espai indefinit entre els edificis, per on circulaven els homes, els animals i les mercaderies. A mesura que els vehicles van anar guanyant presència i velocitat, es va establir la distinció entre calçada i vorera, i tothom va veure que la distinció era bona. Es tracta —les generacions educades en la didàctica de Barri Sèsam encara ho podran entendre— que els vehicles vagin per la calçada i els vianants per la vorera, i que la interferència entre els uns i els altres estigui perfectament regulada i es redueixi al mínim. Però, en aquests temps de confusió que ens ha tocat viure, de segur per obra del Maligne, estranyes idees han sorgit en les ments d'urbanistes i polítics, que els han dut a abolir una distinció que s'ha demostrat tan útil com necessària. I així proliferen voreres arran de calçada de límit difuminat, presumptes àrees de vianants on un automòbil pot aparèixer per qualsevol banda i, sobretot, la bicicleta com a vehicle emblemàtic i totèmic, manejat per individus amb butlla per contravenir totes les normes de circulació i imbuïts de la sagrada missió de fer salut, estalviar energia i treure'ns del canvi climàtic. (La promoció d'aquest vehicle de tracció humana, dit sigui de passada, s'ha fet des de les mateixes instàncies, i amb la mateixa eficàcia, que fa mig segle ens van estimular a comprar un 600.) El preu a pagar ha estat molt car: s'ha destruït la seguretat d'anar a peu per les voreres i s'ha instal·lat la confusió en el trànsit de la ciutat. És la manera actual d'afrontar un problema que tenen les administracions: fer-lo més gros. Ara ens volen fer creure que es pot posar remei a la saturació de les vies urbanes, no suprimint vehicles, sinó afegint-n'hi un altre de trajectòria erràtica, de lògica imprevisible, devorador d'espais i multiplicador de perills; amb l'agreujant dels consistoris que, en lloc de destinar-los carrils en la calçada, fan pintar unes línies en algunes voreres i es volen posar la medalla d'haver fet tants carrils bici. Ara diu que el nou reglament general de circulació, de moment en fase d'esborrany, intentarà ser més restrictiu amb el trànsit de bicicletes en nuclis urbans, però probablement farà curt i no hi haurà els mitjans dissuasius necessaris per tornar els velocípedes al lloc que els pertoca: la calçada. La requalificació de les voreres com a vial ciclista és un crim de lesa civilitat que urgeix perseguir amb totes les de la llei.