Opinió

Caiguda lliure

Joan Merli

“Va ser el primer a promocionar un art català alternatiu al noucentisme

La set­mana pas­sada, la his­to­ri­a­dora de l’art Ester Baron es va doc­to­rar a la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona amb una tesi sobre el mar­xant i edi­tor Joan Merli i Pahissa (1901-1995). És el pri­mer estudi en pro­fun­di­tat d’una de les figu­res més relle­vants i més des­co­ne­gu­des del món artístic i edi­to­rial no només català, sinó de l’àmbit his­pa­no­a­me­ricà. Però si bé a l’Argen­tina, on va estar exi­liat més de trenta anys, la seva con­tri­bució al des­vet­lla­ment del gust per l’art con­tem­po­rani i a la con­sa­gració d’un elenc de joves talents és reco­ne­guda i estu­di­ada, a Cata­lu­nya, on la seva influència durant la República no va ser pas menor, la seva empremta ha anat que­dant diluïda i fins i tot tri­vi­a­lit­zada, com si hagués estat un feno­men d’època, un d’aquells intrèpids que de tant en tant aflo­ren, xar­bo­ten una mica l’ambi­ent i, en aca­bat, es fonen com la neu als dits. Ben al con­trari, Joan Merli va ser el pri­mer, si no l’únic, a pro­mo­ci­o­nar un cànon de l’art català alter­na­tiu al del nou­cen­tisme, a banda de defen­sar el dret dels artis­tes a calçar unes bones saba­tes per mitjà d’un sou, con­tra el sadisme burgès que els pre­fe­reix morts de gana. Més d’una vegada s’ha dit que amb el seu lli­bre 33 pin­tors cata­lans, patro­ci­nat pel Comis­sa­riat de Pro­pa­ganda el 1937, més aviat va col·labo­rar a ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zar una estètica con­for­mista, allu­nyada de les inqui­e­tuds de l’avant­guarda, però els seus pro­te­gits (Rebull al cap­da­vant) ja no tenien res a veure amb aquell mis­ti­cisme de la raça pro­pa­gat pel Glo­sari i eren, en canvi, molt a prop dels debats estètics de l’Europa d’entre­guer­res. Merli no només va aju­dar els seus artis­tes orga­nit­zant-los expo­si­ci­ons amb regu­la­ri­tat a la saleta que tenia llo­gada a les Laie­ta­nes, sinó que va posar al seu ser­vei els millors escrip­tors i crítics del país, invi­tats a res­se­nyar-los l’obra dins la col·lecció ‘Mono­gra­fies d’Art’ –suc­ces­sora d’unes anto­lo­gies de poe­sia pio­ne­res, ‘Els Poe­tes d’Ara’, que van anti­ci­par-se a la labor de Janés– i a les suc­ces­si­ves revis­tes que va edi­tar amb gran cura: La Mà Tren­cada, Qua­tre Coses, Les Arts Cata­la­nes i, sobre­tot, la sen­sa­ci­o­nal Art, ins­pi­rada en els Cahi­ers de Zer­vos. A par­tir de 1932, com a secre­tari de la Junta d’Expo­si­ci­ons, va con­ti­nuar pri­vi­le­gi­ant una certa figu­ració densa i càlida que ha estat vigent durant dècades. En lloc de llan­guir a l’exili, va tras­lla­dar a Bue­nos Aires el seu bon ofici exer­cint de direc­tor artístic de Saber Vivir i edi­tant pel seu compte Cabal­gata, dues publi­ca­ci­ons de culte, com ho seria l’edi­to­rial Poseidón, fun­dada el 1942 i dins la qual va llançar la pri­mera edició en cas­tellà de la Vida secreta de Sal­va­dor Dalí. Con­ser­va­dor? Ben­vin­gut, si li devem que reha­bi­lités el mal­trac­tadíssim Tor­res-Gar­cia i que guardés sem­pre com un tre­sor l’amis­tat amb Sal­vat-Papas­seit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia