Opinió

Ombres d’agost

L’estiu amb Monika

Harry tre­ba­lla com a repar­ti­dor d’un magat­zem i Monika ho fa en un comerç d’ali­ments. En un cafè, Monika demana foc a Harry (al noi li costa encen­dre un llumí) i li comenta que aviat començarà l’estiu i que no s’hi hau­ria de tre­ba­llar abans de dir-li de cop: “Anem-nos-en per no tor­nar i veure món.” Poc temps d’haver-se cone­gut, arri­bat l’estiu, Monika i Harry dei­xen la feina i se’n van cap a una de les illes on Ing­mar Berg­man hi va rodar tants dels seus films. A Llan­terna màgica, el seu lli­bre de memòries, el direc­tor suec evoca l’ambi­ent eufòric i car­re­gat de sexu­a­li­tat en què, durant tres set­ma­nes inten­ses, va rodar-se Som­ma­ren med Monika (1952) i també que, per un defecte del reve­latge que va rat­llar els foto­gra­mes, van haver de tor­nar-ho a fil­mar quasi tot: “Vam ves­sar llàgri­mes de coco­dril, però ens vam ale­grar en secret de la pro­lon­gació de la nos­tra lli­ber­tat.” Berg­man, que ales­ho­res tenia 34 anys, i Har­riet Anders­son, que va encar­nar Monika amb 20 anys, van lliu­rar-se a l’atracció recíproca. I és així que, com si l’aca­riciés, la càmera va fil­mar el cos de l’actriu amb extrema sen­su­a­li­tat, mos­trant la seva nuesa tor­rada i salada men­tre Monika i Harry s’esti­men en la ple­ni­tud de l’estiu. La relació amo­rosa del direc­tor i l’actriu no va durar gaire més després del rodatge. Això men­tre que, amenaçat per la presència d’un exa­mant de Monika, l’amor ful­gu­rant dels pro­ta­go­nis­tes s’esva­eix amb els dies que pas­sen i els pro­ble­mes de super­vivència. Estant ella emba­ras­sada, tor­nen. Harry reprèn la feina, ara amb la idea de pro­cu­rar pel futur de la família, men­tre que ella no suporta la rutina domèstica i la pre­ca­ri­e­tat lli­gada a la seva con­dició social. Berg­man va atre­vir-se a mos­trar sense mora­lisme que Monika aban­dona l’home i la cri­a­tura després de mirar des­a­fi­ant la càmera i així a nosal­tres, els espec­ta­dors, que la mirem. El direc­tor va dir que va ser un gest espon­tani, intuïtiu, de l’actriu. Aquesta mirada de Har­riet Anders­son, que trans­gre­deix la con­venció clàssica de no mirar a càmera, és un acte fun­da­ci­o­nal del cinema modern. S’han fet després mol­tes altres mira­des que ens inter­pel·len, men­tre la seva, que pot­ser bus­cava la de Berg­man, es manté enigmàtica. Con­ti­nuarà: demà, La rayon vert, d’Eric Roh­mer, 1986.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.