Opinió

Tribuna

Educar pel demà

“Què està fent ara el sistema educatiu per esbrinar els nous requeriments que hauran d’afrontar els ciutadans en un futur proper?

El segon any de con­vivència amb la pandèmia està evi­den­ci­ant ten­si­ons entre neces­si­tats i interes­sos, indi­vi­du­als i col·lec­tius, de natu­ra­lesa molt diversa i sovint de mal recon­ci­liar. És com­pren­si­ble que després de tant de temps amb mesu­res res­tric­ti­ves alguns joves rela­xin els seus com­por­ta­ments. També molts adults ten­dei­xen a viure en una apa­rent, però falsa, nor­ma­li­tat. Al cos­tat d’aquests aspec­tes d’índole psi­co­so­cial, la pressió de deter­mi­nats sec­tors econòmics per repren­dre la seva acti­vi­tat ha con­di­ci­o­nat les mesu­res que les auto­ri­tats han anat pre­nent.

Què podem apren­dre de tot ple­gat i què hauríem de can­viar a par­tir d’aquests apre­nen­tat­ges? I encara, la res­pon­sa­bi­li­tat dels pos­si­bles can­vis, sobre quins agents hau­ria de recaure? Per con­tes­tar-ho, el pri­mer que ens hem de plan­te­jar és si estem dis­po­sats a inter­ro­gar-nos sobre això amb la volun­tat d’ende­gar acci­ons con­cre­tes a par­tir de les res­pos­tes que n’obtin­guem. Des del punt de vista del sis­tema edu­ca­tiu, caldrà fer-ho en ter­mes de futur i no només de pre­sent. L’edu­cació és sem­pre una aposta pel demà, i per això no es pot limi­tar a trans­me­tre als seus alum­nes con­tin­guts i objec­tius d’apre­nen­tatge exclu­si­va­ment pres­crits des d’una visió pretèrita. Una for­mació que aspiri a ser edu­ca­tiva, i no mera­ment ense­nyant, s’ha de plan­te­jar el model de per­sona a què vol con­tri­buir a for­mar amb la seva acció. I per fer això es reque­reix una pros­pec­tiva del tipus de món on haurà d’inse­rir-se aquesta per­sona en el futur.

Per tant, com edu­ca­dors no podem obviar les pre­gun­tes que l’actual situ­ació ens plan­teja. S’ha dit que el món ja no serà el mateix després d’aquesta pandèmia. Si és així, què està fent ara el sis­tema edu­ca­tiu per esbri­nar els nous reque­ri­ments que hau­ran d’afron­tar els ciu­ta­dans en un futur pro­per? I qui­nes com­petències els seran impres­cin­di­bles lla­vors? Al setem­bre començarem un nou curs, el ter­cer de pandèmia. És el moment de pre­gun­tar-nos què hem après en els dar­rers dos cur­sos i, més deci­sori, què han d’apren­dre els nos­tres infants i joves per viure en la soci­e­tat del demà.

Molt sovint, històrica­ment, els sis­te­mes edu­ca­tius han anat per dar­rere els esde­ve­ni­ments i trans­for­ma­ci­ons soci­als, amb nota­bles excep­ci­ons quan alguns peda­gogs i movi­ments reno­va­dors van rebel·lar-se, con­tra la tra­dició immo­bi­lista, i ence­ta­ren camins d’inno­vació pen­sant a dotar els joves que ate­nien a les esco­les de més i millors recur­sos per­so­nals i soci­als. En els dar­rers anys, l’edu­cació a casa nos­tra ha ende­gat debats trans­for­ma­dors en la manera d’ense­nyar i apren­dre, en la forma de tre­ba­llar dels mes­tres, etc. Però els can­vis en el com ense­nyem o ava­luem, o amb quins mate­ri­als tec­nològics o no ho fem, etc., sem­pre hau­ria de venir després d’inter­ro­gar-nos quin tipus de per­sona edu­quem. Ara s’imposa que ens ho tor­nem a pre­gun­tar. I una vegada haguem defi­nit, amb con­sens social, el tipus de per­sona i els valors que volem que asso­lei­xin (grau de civisme, d’auto­res­pon­sa­bi­li­tat i de com­promís comu­ni­tari), lla­vors serà el moment de plan­te­jar-nos quins apre­nen­tat­ges i com­por­ta­ments caldrà incen­ti­var a les esco­les per asso­lir el tipus de per­sona que hau­rem con­vin­gut. Tocarà, lla­vors, replan­te­jar-nos a fons el currículum esco­lar i esco­llir aquells apre­nen­tat­ges, també els axiològics, que facin pos­si­ble tran­si­tar des d’una soci­e­tat que la pandèmia ha sac­se­jat pro­fun­da­ment, fins a la que s’albira, en què les pri­o­ri­tats soci­als i les de con­vivència hau­ran d’assen­tar-se a par­tir d’una gran for­ta­lesa inte­rior i, també, d’una sòlida capa­ci­tat per a cor­res­pon­sa­bi­lit­zar-se en el bé comú (la salut, la inclusió, la pre­ser­vació del medi, el valor del conei­xe­ment i la ciència, la coo­pe­ració i la soli­da­ri­tat...).

Abans i després de l’inici de curs aquesta reflexió hau­ria de ser una pri­o­ri­tat de tota la comu­ni­tat edu­ca­tiva en sen­tit ampli. Hem fet durant aquests anys múlti­ples debats, jor­na­des, pac­tes edu­ca­tius... Ara no farem res? No n’hi ha prou amb posar més ordi­na­dors o més pro­fes­si­o­nals digi­tals, sinó que cal repen­sar a fons els nos­tres objec­tius per a saber vers quin món ens enca­mi­nem i, per tant, quin ser­vei edu­ca­tiu hem d’ofe­rir al nos­tre alum­nat. Al dar­rere sem­pre hi ha la mateixa pre­gunta: què ha de fer l’escola i al ser­vei de què o de qui ha de roman­dre? Segons el que res­pon­guem, així hau­rem d’actuar ara.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia