Tribuna
Qüestió de participació
D’aquí a deu dies comença, formalment, la campanya electoral de les municipals, malgrat que tothom sap que la campanya real ja va començar fa mesos i, en algun poble, fa anys. La convocatòria de les eleccions municipals és una de les que registren, habitualment, els índex més alts de participació. Tots sabem que l’Ajuntament juga un paper important en les nostres vides i volem decidir qui dirigirà aquesta administració que gestiona les coses que tenim més a prop.
En aquesta convocatòria, alguns candidats de les grans ciutats llueixen la reducció de despesa en actes o marxandatge de campanya: redueixen el paper i aposten per les xarxes socials (“que són gratis i arriben a molta gent”, diuen). En algun lloc, fins i tot, ho venen com una manera de demostrar el seu compromís amb el medi ambient i l’entorn. A les ciutats, els actes, els mítings i, fins i tot el porta a porta dels partits, llueixen molt. El públic està garantit i els partits es reserven les estrelles per a aquestes intervencions. Busquen l’impacte de la marca i el missatge a través dels mitjans de comunicació i de Twitter, perquè tot i que la política municipal és la política del cos a cos, és impossible visitar tots els veïns de grans ciutats per demanar-los el vot en persona o explicar-los les propostes del programa electoral.
PETITS MUNICIPIS.
Els percentatges de participació sempre són molt més alts als pobles petits que a les grans ciutats. És als petits municipis on hi ha el veritable cos a cos on els veïns se senten més compromesos amb el deure de participar. En les eleccions del 2019, en un moment en què els índexs de participació encara anaven lligats al moviment de l’1-O, a Barcelona es va registrar una participació del 66% (al 2015 va ser del 60%), mentre que en pobles petits com Sant Jaume de Frontanyà, Torrelavit o Savallà del Comtat els índexs de participació superaven amb escreix el 80% i, en alguns casos, com a Gisclareny, superaven el 90%.
EL CANTÓ FOSC.
LA PARTICIPACIÓ.