Opinió

Tribuna

Patrimoni, desori i coquineria

“L’experiència demostra que molts consistoris no estan preparats per gestionar el patrimoni historicoartístic i que, fins i tot, han estat responsables d’importants destrosses
“La llei autoritza els ajuntaments a aplicar sancions, però com que un ajuntament no pot sancionar-se a ell mateix, el resultat són infinitat de casos que queden impunes

Cata­lu­nya no és un país valent. Històrica­ment, la nos­tra admi­nis­tració ha estat poruga i s’ha doble­gat als interes­sos dels adi­ne­rats, empre­ses, cacics locals i ins­ti­tu­ci­ons pri­va­des com l’Església. I si lle­gim aquesta dar­rera frase men­tre pen­sem en patri­moni his­to­ri­co­artístic, la imatge resul­tant deixa en molt mal lloc els diri­gents amb res­pon­sa­bi­li­tats d’ençà la pro­mul­gació de la Llei 9/1993 del patri­moni cul­tu­ral català. És clar que s’han fet coses bones —no era com­pli­cat en un país en què tot estava per fer—, però el temps ha tret a la llum nom­bro­sos des­en­certs, espe­ci­al­ment en relació amb els béns cul­tu­rals d’interès local (BCIL) i la gestió i super­visió de les inter­ven­ci­ons de res­tau­ració que s’hi fan. A la pràctica, estan sub­jec­tes al que digui el POUM, en cas que el muni­cipi en tin­gui. I si no en té, s’haurà de recórrer al que diguin les nor­mes de pla­ne­ja­ment urbanístic.

La llei hau­ria de ser clara al res­pecte de qui és el res­pon­sa­ble últim dels BCIL, però no ho és. Qui té aquesta res­pon­sa­bi­li­tat és el Depar­ta­ment de Cul­tura, ja que els BCIL tenen la cate­go­ria de béns cata­lo­gats i for­men part del Catàleg del Patri­moni Cul­tu­ral Català. Tan­ma­teix, al seu preàmbul, la llei esmenta que els ins­tru­ments de pro­tecció i de con­trol d’aquests béns “reca­uen prin­ci­pal­ment en els muni­ci­pis”. I aquí rau el pro­blema, perquè la llei no espe­ci­fica el pro­ce­di­ment que s’ha de seguir quan s’intervé sobre aquests béns. Per exem­ple, la llei espe­ci­fica que els tras­llats de béns mobles (un retaule, una escul­tura, etc.) amb cate­go­ria de BCIL han de ser comu­ni­cats a la Gene­ra­li­tat com, també, qual­se­vol res­tau­ració. Ales­ho­res, per què la llei no regula el mateix per a les inter­ven­ci­ons en els edi­fi­cis que són BCIL? La res­posta és evi­dent: perquè es con­fi­ava en els ajun­ta­ments.

L’experiència ha demos­trat, tan­ma­teix, que molts con­sis­to­ris no estan pre­pa­rats per ges­ti­o­nar el patri­moni his­to­ri­co­artístic i que, fins i tot, ells matei­xos han estat els res­pon­sa­bles d’impor­tants des­tros­ses. Per des­co­nei­xe­ment o perquè la llei no ho explica de manera clara, els muni­ci­pis tiren molts cops pel dret sense enco­ma­nar-se a ningú. I aca­ben equi­vo­cant-se. Els posaré alguns exem­ples recents. A Bovera, una actu­ació incons­ci­ent de l’alcalde ha malmès la por­ta­lada medi­e­val de l’església, datada als segles XIII-XIV; d’altra banda, a Alme­nar, una inter­venció pro­mo­guda per l’Ajun­ta­ment ha cau­sat danys irre­pa­ra­bles en una creu de terme que era BCIN. Tam­poc ha estat una actu­ació tècni­ca­ment accep­ta­ble la res­tau­ració de la porta de fusta de l’església de Fulleda, a la vista d’una foto­gra­fia que el mateix Ajun­ta­ment ha difós amb un senyor pujat en una escala amb una mena de poli­dora mecànica a la mà. L’infern és ple de gent amb bones inten­ci­ons, diuen.

La con­fusió que genera la llei al vol­tant d’aques­tes inter­ven­ci­ons és la causa dels des­as­tres. Així, el text legal recull que serà motiu d’infracció lleu “la manca de pre­sen­tació a l’apro­vació del Depar­ta­ment de Cul­tura d’un pro­grama que espe­ci­fi­qui les actu­a­ci­ons de con­ser­vació dels béns”, però no esti­pula a quins béns es refe­reix. També qua­li­fica d’infracció lleu “la manca de comu­ni­cació al Regis­tre de Béns Cul­tu­rals d’Interès Naci­o­nal o al Catàleg del Patri­moni Cul­tu­ral Català dels actes jurídics o tècnics i dels tras­llats que afec­tin els béns que hi són ins­crits”. En aquest sen­tit, qual­se­vol res­tau­ració és un acte tècnic que hau­ria de ser comu­ni­cat a l’admi­nis­tració, però nor­mal­ment no es fa quan s’intervé en els BCIL. Hi hem d’afe­gir que els arqui­tec­tes de la Gene­ra­li­tat no fan segui­ment d’aques­tes inter­ven­ci­ons perquè con­si­de­ren que “és un tema dels ajun­ta­ments”, cosa que no és certa, atès que els BCIL estan inte­grats dins del règim de pro­tecció de la llei autonòmica; i, a més, la llei recull que el Depar­ta­ment de Cul­tura podrà impe­dir qual­se­vol obra o inter­venció en béns que no siguin BCIN. 

El des­ga­vell s’estén a les san­ci­ons, ja que el text legal auto­ritza els ajun­ta­ments a apli­car-les, però com que un ajun­ta­ment no pot san­ci­o­nar-se a ell mateix, el resul­tat ha estat que infi­ni­tat de casos han que­dat impu­nes. Aquí és quan apa­reix la coqui­ne­ria de la Gene­ra­li­tat, que mai ha impo­sat càstigs pels des­as­tres come­sos a ins­ti­tu­ci­ons muni­ci­pals, o a l’Església, perquè els suc­ces­sius governs s’han carac­te­rit­zat per una por gene­ra­lit­zada a apli­car san­ci­ons i per una omertà admi­nis­tra­tiva per tapar les bar­ra­bas­sa­des. En defi­ni­tiva, per la covar­dia que esmentàvem al prin­cipi d’aquest arti­cle, de la qual en aquest país tenim pro­ves irre­fu­ta­bles pel que fa a qüesti­ons més ele­va­des.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia