Opinió

El factor humà

Un grum entre la Llum i la foscor

L’exposició sobre els 40 anys de TV3 i Catalunya Ràdio amaga detalls i alguna sorpresa als amants de la cadena

Hi ha poques coses que tin­guin més sen­tit que posar en un lloc des­ta­cat de l’expo­sició Con­nec­tem, que com­me­mora els 40 anys de TV3 i Cata­lu­nya Ràdio, un ves­tit de grum dels que es van uti­lit­zar en el rodatge de la sèrie Tres estre­lles, pro­ta­go­nit­zada pel Tri­ci­cle. És el com, perquè la dis­fressa de roig intens des­taca de forma evi­dent en un fons negre i juga l’efecte sor­presa en el visi­tant que se la troba com apa­re­guda del no res, però sobre­tot és el què, ja que el de grum és un ofici al ser­vei de les per­so­nes –en la seva con­dició de cli­ents d’hotel–, i aquesta és la funció que jus­ti­fica l’existència d’uns mit­jans públics de ràdio i tele­visió; ser­vir el ciu­tadà ofe­rint infor­mació (que és un dret) i entre­te­ni­ment (que és una neces­si­tat).

La visita al Con­nec­tem pot ser una de les acti­vi­tats interes­sants a fer en aquest mes d’agost, per a aquells que es que­din a Bar­ce­lona o per a aquells que hi vin­guin per vacan­ces. Un cop superat l’embo­lic d’accés que repre­senta el labe­rint de les obres a la plaça de les Glòries, entrar a l’edi­fici del Dis­seny Hub Bar­ce­lona, la popu­lar gra­pa­dora, és sem­pre un exer­cici esti­mu­lant. I pel que fa a l’esti­mu­lació, la immersió en 40 anys de tele­visió i ràdio hi fa la resta.

La mos­tra intenta posar al mateix nivell les dues mar­ques de la casa, la tele­visió i la ràdio, però en aquest ofici de comu­ni­car s’hi fa bona la dita dels que car­den la llana i els que cul­ti­ven la fama, i com que el segle XXI és, per sobre de tot, el de la imatge, passa que la presència de TV3, amb els seus pro­duc­tes, les seves cares cone­gu­des i els seus pro­gra­mes d’èxit incon­tes­ta­ble acaba aca­pa­rant l’atenció del visi­tant.

Només pel pri­mer esce­nari de l’expo­sició ja paga la pena fer-hi la visita. En un plató de tele­notícies recons­truït, que per­met expe­ri­men­tar amb les sen­sa­ci­ons dels pre­sen­ta­dors, s’hi pro­jecta un vídeo de qua­ranta efímers capítols, com un resum mínim però neces­sari per refres­car la memòria dels fets trans­cen­den­tals ocor­re­guts durant els dar­rers qua­ranta anys. Arrenca amb el nai­xe­ment de Victòria Anna, la pri­mera nena pro­veta, i acaba amb la sequera que ha posat el país a un pas del col·lapse.

A par­tir d’aquí és un viatge cons­tant per les cares, les veus i els pro­gra­mes que des de prin­ci­pis dels anys vui­tanta han entrat cada dia a casa dels cata­lans. I per no per­dre-se’n detall, una altra pan­ta­lla gegant en una sala on els espec­ta­dors poden seure en cadi­res com la butaca del con­vi­dat de Tres senyo­res i un senyor, o el Ches­ter de Santi Millán i Jose Cor­bacho del pro­grama A pèl, o la butaca amb pell de vaca de La cosa nos­tra de Bue­na­fu­ente.

La mos­tra no embafa, aca­rona amb la idea del men­jar poc i pair bé. Al cos­tat del ves­tit del grum hi ha l’incon­fu­si­ble corpiño blau on la Lloll Ber­tran s’embo­tia per fer l’esperpèntica Vanessa, i també en un lloc des­ta­cat apa­reix l’espec­ta­cu­lar ves­tit negre, a base d’una cua llarguíssima de bos­ses d’escom­bra­ries, que la Llum d’Eufòria va fer ser­vir per can­tar Cua de pan­tera.

El recor­re­gut el tanca un reclam tenebrós, tràgic; la gran maqueta del poble de Tor amb què s’ha gra­vat el serial pallarès. Molta maqueta, molta neu de broma, molt peri­o­disme del bo, molt anunci de posar-hi llum però encara molta fos­cor sobre qui va matar Sansa. Caldrà una altra sèrie, o una altra expo­sició.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia