Opinió

Quadern d’economia

Geografia econòmica

Una Catalunya independent serà sempre una peça d’una Europa que desconeix si serà federal
A Madrid li interessa més tenir el seu mar a València i una relació més ràpida amb les capitals andaluses

Els polítics han de saber geo­gra­fia i els qui ja en saben hau­rien de revi­sar de tant en tant els seus conei­xe­ments sobre el ter­ri­tori i les seves vari­a­ci­ons. L’actiu més impor­tant d’un ter­ri­tori és l’existència de mar i d’una costa acces­si­ble o un riu nave­ga­ble. Madrid és l’única capi­tal euro­pea que no té ni mar ni un riu nave­ga­ble, ja que el Man­za­na­res no té gai­rebé ni el títol de riu. Els pobles inte­ri­ors dels con­ti­nents que no tenen costa són els menys desen­vo­lu­pats. És el que es dona a l’Àfrica i a l’Amèrica lla­tina. Bolívia va decla­rar la guerra a Xile per acon­se­guir un accés a la costa. És un exem­ple. La Gran Bre­ta­nya ha tin­gut sem­pre un gran poder mari­ner gràcies a les seves cos­tes reta­lla­des que faci­li­ten la cre­ació de ports.

Cata­lu­nya té uns 300 quilòmetres de costa i això li ha permès tenir un comerç d’una certa importància des de fa segles. Cata­lu­nya és, per cri­teri geogràfic, un ter­ri­tori euro­peu. No pot haver-hi anti­eu­ro­peis­tes entre els qui saben una mica de geo­gra­fia. Una Cata­lu­nya inde­pen­dent serà sem­pre una peça d’una Europa que des­co­neix si serà fede­ral o no. La Gran Bre­ta­nya va fer el Brèxit perquè era una illa sepa­rada del con­ti­nent, però ara ja comença a pene­dir-se’n.

Un altre tema a comen­tar i rela­ci­o­nat amb la geo­gra­fia és el nivell de tem­pe­ra­tu­res. Els 300 quilòmetres de costa i les plat­ges han atret un turisme molt dis­cu­tit ara, però que és i serà fona­men­tal per al desen­vo­lu­pa­ment català. Cata­lu­nya ha pas­sat de ser una potència de la indústria tèxtil a ser una potència turística. A la qual hi podríem afe­gir les Bale­ars. Però el clima de Cata­lu­nya és molt vari­a­ble. Cata­lu­nya pre­senta unes vari­a­ci­ons ter­mals con­si­de­ra­bles entre la costa i el Piri­neu. Es van dema­nar els Jocs Olímpics d’hivern, tot i que supo­sava un gra massa. Però Cata­lu­nya és un país en el qual fa uns quants anys es feia una cursa d’esquí tra­di­ci­o­nal a Vall de Núria i al cap de dues hores els matei­xos esquia­dors feien esquí aquàtic, amb un ves­tit de bany molt dife­rent del que por­ta­ven per fer esquí alpí.

Pel que fa a les rela­ci­ons amb Europa, seria indis­pen­sa­ble que hi hagués una bona auto­pista i una bona comu­ni­cació per fer­ro­car­ril que lligués les prin­ci­pals capi­tals euro­pees fins a arri­bar a la costa anda­lusa, seguint la línia del Medi­ter­rani. Però ni l’auto­pista ni el fer­ro­car­ril no han estat pos­si­bles en la seva inte­gri­tat gràcies, o per desgràcia, a una acti­tud del govern espa­nyol a la qual ja estem acos­tu­mats. A Madrid li interessa més tenir el seu mar a València i una relació més ràpida amb les prin­ci­pals capi­tals anda­lu­ses. Felipe González i Alfonso Guerra van triar la línia de tren d’alta velo­ci­tat Madrid-Sevi­lla com la pri­mera d’Espa­nya, tot i que sabien per­fec­ta­ment que no seria la més con­cor­re­guda.

En defi­ni­tiva, l’eco­no­mia de tots els països, i espe­ci­al­ment l’eco­no­mia cata­lana, depe­nen molt de la geo­gra­fia. Nosal­tres estem força ben situ­ats. Però, per una altra banda, ens veiem enfron­tats al pro­blema que repre­sen­ten els països del sud del Medi­ter­rani, ja que estan molt a prop de nosal­tres. Pro­ble­mes molt diver­sos. Recordo que el cap de la rebel·lió alge­ri­ana con­tra els fran­ce­sos tenia la seva base a l’Hos­pi­ta­let de l’Infant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia