Opinió

LA TRIBUNA

La lluita pel cinema

‘Pa negre' representa l'èxit d'una lluita tenaç per la dignificació del cinema de casa

Un país sense cinema és un país sense horitzó moral ni sen­ti­men­tal. Ara, però, el cinema català comença a ofe­rir els fruits d'una llarga marxa cap a la nor­ma­lit­zació. Gene­ra­ci­ons de cata­lans havien somiat un cinema de marca cata­lana, que els fes plo­rar i riure en català. Molts s'havien des­es­pe­rat. Avui, quan la crisi de recur­sos i d'inver­si­ons obliga a tan­car pro­duc­to­res i a desar pro­jec­tes i il·lusi­ons, para­do­xal­ment, el cinema català aixeca la ban­dera i diu: som aquí i aquesta és la “lluita per la nos­tra república”. Eren parau­les de l'actor Jordi Dau­der, premi Gaudí d'Honor.

Comer­cial i de qua­li­tat

L'èxit de Pa negre defi­neix una de les múlti­ples vies assa­ja­des pel ric i plu­ral reper­tori que ofe­reix el cinema d'ori­gen català. Pa negre ha encer­tat la via del cinema comer­cial de qua­li­tat, rodat en català, apte per aspi­rar, per exem­ple, a ser nomi­nat als Oscar de Hollywood en la cate­go­ria de llen­gua estran­gera. Llàstima que l'Acadèmia ame­ri­cana només reco­ne­gui l'espa­nyola com a inter­lo­cu­tora (també per a això cal tenir estat!), i l'espa­nyola no l'ha pro­po­sat. I això no obs­tant, penso que algun dia l'Oscar caurà, perquè ara sí que hi ha horitzó.

L'èxit de Pa negre, amb 13 pre­mis Gaudí i 14 nomi­na­ci­ons als Goya, uns bons resul­tats a taqui­lla i un pre­vi­si­ble llarg recor­re­gut per la xarxa, repre­senta l'èxit d'una lluita tenaç per la dig­ni­fi­cació del cinema de casa. Com ho repre­sen­ten tan­tes altres pel·lícules recents (Herois, Buried, Eli­saK, Bici­cleta, cullera, poma, La mos­qui­tera, etcètera). Cert que el bon cinema no té fron­te­res, però els pro­duc­tors, les pro­duc­ci­ons, els artis­tes, la llen­gua de rodatge, els rea­lit­za­dors, els espec­ta­dors, tenen país d'ori­gen, unes veus, uns ros­tres i unes mar­ques d'iden­ti­tat. La història de l'Andreu mereix de ser uni­ver­sal, però els seus pares es diuen Emili Tei­xi­dor, Isona Pas­sola i Agustí Villa­ronga, fills d'aquesta terra i d'aquesta cul­tura. Ara bé, això no diu res: si el film salta fron­te­res serà pels alts estàndards d'interès dramàtic i de qua­li­tat nar­ra­tiva que asso­leix gràcies al bon fer en la pro­ducció, el guió, la direcció, la inter­pre­tació, la post­pro­ducció, i també en la pro­moció (amb TV3 al davant) o la dis­tri­bució.

Fer cinema ha estat i és a Cata­lu­nya una empresa de gran risc. Un èxit en cinema amaga molts fra­cas­sos. Com en la vida, dels fra­cas­sos se n'aprèn si tens un entorn favo­ra­ble. La història del cinema català deixa enrere una estela de frus­tra­ci­ons en molts aspec­tes, però durant aquesta dècada el signe tràgic sem­bla haver acti­vat una reacció gene­ra­lit­zada amb pro­pos­tes noves i ago­sa­ra­des i amb alguns magnífics resul­tats, que han asso­lit reco­nei­xe­ment i pre­mis a fes­ti­vals d'Europa i d'arreu. Durant aquests anys, el cinema fet a Cata­lu­nya, inclo­ent ficció i docu­men­tals, no sols ha aug­men­tat con­si­de­ra­ble­ment en quan­ti­tat, sinó també en qua­li­tat, diver­si­tat i pres­tigi. Caldrà veure com evo­lu­ci­ona en uns pròxims anys plens d'incer­tesa.

Madu­resa

En tot cas, és just cons­ta­tar que el que podríem ano­me­nar el nou cinema català del XXI, ha acon­se­guit un alt grau de madu­resa que, al meu enten­dre, es deu a la con­fluència de qua­tre fac­tors espe­ci­al­ment sig­ni­fi­ca­tius. Pri­mer, una política de cul­tura con­cer­tada amb el sec­tor i amb TV3 amb vista a reu­nir les màximes siner­gies en el des­ple­ga­ment de pro­duc­ci­ons, copro­duc­ci­ons, finançament, pro­moció i dis­tri­bució. La Llei del Cinema ha estat la con­sa­gració d'aquesta llarga marxa i ambició. Segon, la poten­ci­ació i diver­si­fi­cació del sec­tors cata­lans de la pro­ducció i de la cre­ació: Cata­lu­nya dis­posa avui d'un capi­tal humà i pro­duc­tiu simi­lar al de qual­se­vol país euro­peu de la seva mida. Ter­cer, la for­mació de noves gene­ra­ci­ons de cre­a­dors i de pro­fes­si­o­nals a través de les diver­ses esco­les i facul­tats uni­ver­sitàries, amb un pes ja molt relle­vant en tots els camps del cinema i l'audi­o­vi­sual. I dar­rer fac­tor, i no pas el menor: la com­pli­ci­tat i exigència crei­xent del públic català en la recla­mació d'un cinema propi, en català i de qua­li­tat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.