Opinió

Bagul d'estiu

‘Made in Badalona'

Badalona i Barcelona es van jugar el model en una regata

A l'estiu, l'horitzó del mar s'omple de peti­tes veles que, a tot drap, llis­quen, ràpides, sobre les ones. Aques­tes veles cor­res­po­nen a diver­ses menes d'embar­ca­ci­ons però n'hi ha una que des­taca, entre altres coses, perquè és un invent cent per cent català: es tracta del patí de vela, també cone­gut, pre­ci­sa­ment, com a patí català.

La nau neix entre els anys 1920 i 1925 a les plat­ges de Bada­lona i Bar­ce­lona. Aquests pri­mers pro­to­tips eren una adap­tació del patí de rems (for­mat per dos flo­ta­dors, les ban­ca­des i dos rems) al qual se li va afe­gir un mas­te­ler i una vela. Es diu que com que l'aigua de la costa de Bar­ce­lona estava con­ta­mi­nada, els banyis­tes feien ser­vir el patí de rems per anar mar endins a la recerca d'aigua neta on poder banyar-se sense perill.

Tot i que Bada­lona i Bar­ce­lona sem­pre s'han dis­pu­tat la pater­ni­tat de la cri­a­tura, cal reconèixer que, si bé la idea va sor­gir del Club Natació Bar­ce­lona, qui la va fer una rea­li­tat són els ger­mans bada­lo­nins Lluís i Emili Mongé, que pro­fes­si­o­nal­ment es dedi­ca­ven a l'expor­tació de fusta i que entre el 1935 i el 1940 li van donar la forma i les dimen­si­ons defi­ni­ti­ves, que són les que a par­tir del 1943 van adop­tar com a model ofi­cial per a la com­pe­tició de rega­tes els clubs nàutics cata­lans. Així doncs, mal­grat els seus orígens bar­ce­lo­nins, des del Club Natació Bada­lona sem­pre s'ha rei­vin­di­cat que aquest és un invent made in Bada­lona i que com a tal és patri­moni de la ciu­tat.

Per bé que la nau no pren­dria la forma defi­ni­tiva fins a prin­ci­pis de la dècada dels qua­ranta, la pri­mera regata docu­men­tada data del 31 de juliol del 1932 i va tenir lloc a la població mares­menca d'Arenys de Mar. Uns mesos més tard, el 2 d'octu­bre, va tenir lloc el Pri­mer Cam­pi­o­nat de Patins de Vela amb motiu de la festa major de la Bar­ce­lo­neta. Els dia­ris La Van­guar­dia i Mundo Gráfico n'han dei­xat constància per a la història.

El 1940, tot just aca­bada la Guerra Civil, es va con­vo­car la regata que es va bate­jar com a Cam­pi­o­nat de Cata­lu­nya, però la fede­ració regi­o­nal de vela va pro­hi­bir l'ús de la paraula Cata­lu­nya i es va haver de reba­te­jar la prova com a Gran Premi de Bar­ce­lona. Els gua­nya­dors del con­flicte mili­tar impo­sa­ven, fins i tot en l'àmbit espor­tiu, la llei dels ven­ce­dors...

Durant aquests anys, pre­vis a l'accep­tació del que podríem ano­me­nar model Mongé, els dos clubs rivals, el Natació Bada­lona i el Natació Bar­ce­lo­neta, com­pe­tien pel dis­seny del patí. Cadascú feia el seu sense que hi hagués una norma comuna. Final­ment van con­sen­suar que calia posar fi a aquell desori i van deci­dir fer-ho d'una manera espor­tiva: deci­di­rien en una regata quina embar­cació era la millor.

El duel es va fixar el 1942 a Vila­nova i la Geltrú i el va gua­nyar el patí dels ger­mans Mongé, que, d'aquesta manera, es con­ver­tia en el model indis­cu­ti­ble a seguir.

Dos anys més tard, Car­les Pena impulsà la cele­bració del pri­mer cam­pi­o­nat d'Espa­nya de patí de vela al Club Natació Bar­ce­lona –que ha tin­gut con­tinuïtat fins al dia d'avui–, i el mateix 1944 es cre­ava la Secre­ta­ria Naci­o­nal de la classe i s'apro­vava el regla­ment defi­ni­tiu. Aquest va ser un any impor­tant per a l'embar­cació cata­lana, perquè el Comitè Olímpic Espa­nyol va apro­var els esta­tuts de la Fede­ració Espa­nyola de Vela.

El 1951, el mateix Car­les Pena fundà l'Asso­ci­ació Depor­tiva Inter­na­ci­o­nal del Patí a Vela, ADI­PAV, que aplega tots els pro­pi­e­ta­ris de patins i de la qual va ser pre­si­dent durant dis­set anys. Actu­al­ment aquesta asso­ci­ació super­visa més de 3.000 patins a tot l'Estat espa­nyol. També hi ha flo­tes a l'estran­ger, a Bèlgica, Holanda, Ale­ma­nya i França, cosa que demos­tra la vita­li­tat d'aquest esport nas­cut en aigües del Medi­ter­rani... El 1968, el també bada­loní Antoni Soler crea el patí de vela júnior per a nens i ado­les­cents. El patí de vela té actu­al­ment 5,60 metres d'eslora i una mànega de 1,60 m. La vela fa 12,60 metres qua­drats i l'embar­cació pesa 98 qui­los.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.