De set en set
Uniformitzar
Ara que, després de les vacances de Nadal, fa uns dies que els nens i els adolescents han tornat a col·legi, comentàrem algunes coses que, sobre tot relatives a l'ensenyament de la Història, el ministre Wert i els seus sequaços els hi preparen amb la Lomce. He ensopegat amb unes aclaridores declaracions (publicades fa uns dies al diari El Mundo) de Luis Peral, portaveu de la Comissió d'Educació del PP al Senat. Aquest home, que va ser conseller d'Educació del niu d'escurçons de la Comunitat de Madrid, afirma: “Els alumnes són obligats a aprendre tots els rius de la seva comarca, però no saben on es troben el Tigris o l'Eufrates. He vist llibres de text que dediquen una pàgina a explicar tota la història dels romans i una altra pàgina sencera a la presència dels romans en una regió”. Obligats a aprendre tots els rius de la seva comarca? Quin és el problema? Per què no saber de la presència dels romans en una “regió”? No sé que enyora Peral, tot i que no em costa imaginar-ho, però quan jo anava a l'escola sentia la mancança el fet que no m'explicaven res del meu entorn, els coneixements del qual no em semblen incompatibles amb saber-ne d'altres llocs. La idea que ha guanyat espai en l'educació és que del local es pot passar al global, i la Lomce vol invertir el procés. No és, però, un simple mètode. La idea fonamental és uniformitzar els continguts de la Història en todas las comunidades autònomas en contra d'una voluntat, que Peral denuncia: Los nacionalistas no querían que se estudiara los visigodos y otros momentos en que España llegó a estar unida. A l'època dels visigots? I per què no abans? Me'n recordo que explicaven que, a favor d'Espanya, el lusità Viriato va lluitar en contra dels romans. Era l'època en què les dictadures portuguesa i espanyola es disputaven l'herència de l'heroi. Només afegir-hi que la Història sempre s'explica des d'un lloc, que també sempre cal posar en qüestió.