Opinió

Finançar la independència

Hi ha estratègia del govern perquè el gros dels impostos generats
a Catalunya permetin finançar el període
de transició cap
al nou estat sobirà?

Con­cen­trar els esforços en la cele­bració d'una con­sulta és posi­tiu perquè, com s'ha demos­trat, per­met cohe­si­o­nar la soci­e­tat al vol­tant d'un gest democràtic i, en un altre sen­tit, les expec­ta­ti­ves cre­a­des són tals que el 9-N repre­senta una prova de foc deci­siva per a l'esta­ment polític ja que mar­carà clara­ment la seva capa­ci­tat de com­plir o no amb el com­promís adqui­rit. No obs­tant això, la insistència del debat en el vot sobre la inde­pendència sem­bla diluir la política inde­pen­den­tista o, en d'altres parau­les, el con­junt d'acci­ons que cal pre­veure i exe­cu­tar per cons­truir un estat.

El balanç és espe­ci­al­ment magre en la qüestió finan­cera, fet sor­pre­nent si tenim en compte que ha estat l'asfíxia pro­vo­cada per Espa­nya un dels prin­ci­pals motors de con­fi­gu­ració de la majo­ria social inde­pen­den­tista. No obli­dem que el gir de Mas a favor de la con­sulta sobre l'estat propi es pro­mou davant del fracàs del pacte fis­cal, un capítol que con­tri­bu­eix a man­te­nir la injusta apro­pi­ació de recur­sos per part de les auto­ri­tats espa­nyo­les i col·loca la Gene­ra­li­tat al caire de l'abisme finan­cer amb un deute que en l'actu­a­li­tat voreja els 60.000 mili­ons d'euros. La pre­gunta és: hi ha alguna estratègia des del govern català per asse­gu­rar que el gros dels impos­tos gene­rats a Cata­lu­nya (a més de les cotit­za­ci­ons soci­als) es man­tin­guin en poder de les auto­ri­tats cata­la­nes i per­me­tin finançar el període de tran­sició cap al nou estat sobirà? A qua­tre mesos de la fita democràtica que ha de mar­car un abans i un després en el procés de secessió no es copsa cap pla que satis­faci aquests fac­tors infra­es­truc­tu­rals cab­dals per pre­veure l'èxit del repte. I segu­ra­ment no es con­tem­pla perquè també en aquest camp, com suc­ce­eix en l'àmbit cons­ti­tu­ci­o­nal, sem­bla difícil sepa­rar-se d'Espa­nya sense una dinàmica de rup­tura uni­la­te­ral i de via de fet en la qual el govern català no està dis­po­sat a embar­car-se per bé que, com més tri­gui, més dramàtica serà la situ­ació.

Les úniques ini­ci­a­ti­ves plan­te­ja­des són gai­rebé tes­ti­mo­ni­als, l'ano­me­nada Hisenda Cata­lana que repre­senta un con­sorci fis­cal entre les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques cata­la­nes recapta i ges­ti­ona direc­ta­ment una part molt petita dels tri­buts i del tot insu­fi­ci­ent per finançar els 40.000 mili­ons d'euros que algu­nes enti­tats, com el Cer­cle Català de Nego­cis, han cal­cu­lat que repre­sen­ta­rien els cos­tos de tran­sició.

Les for­mes de deso­bediència enco­rat­ja­des des de sec­tors de la soci­e­tat civil en relació a dipo­si­tar la liqui­dació del IRPF a l'Agència Tri­butària Cata­lana encara pre­senta més lla­cu­nes, bàsica­ment perquè un movi­ment con­tun­dent de retenció de ren­di­ments deri­vats d'IRPF reque­reix la cober­tura i l'acció enèrgica de la Gene­ra­li­tat, de cap manera d'un volun­ta­riat que s'exposa a la sanció tri­butària i penal. Això dei­xant de banda que la ini­ci­a­tiva només opera en la liqui­dació de l'IRPF i que, de moment, és imprac­ti­ca­ble en les reten­ci­ons que les empre­ses rea­lit­zen en cadas­cun dels seus paga­ments i trans­fe­rei­xen a l'Agència Espa­nyola, que és el moment clau a tenir en compte si de debò es vol impe­dir que les auto­ri­tats espa­nyo­les tin­guin accés imme­diat als ren­di­ments del refe­rit impost (una con­si­de­ració que també cal­dria apli­car a les liqui­da­ci­ons tri­mes­trals d'IVA). Ni tan sols l'informe del Con­sell Asses­sor per a la Tran­sició Naci­o­nal de desem­bre de 2013 rela­tiu a l'Admi­nis­tració Tri­butària de Cata­lu­nya dóna gaire infor­mació sobre rete­nir recur­sos uni­la­te­ral­ment en un esce­nari de con­flicte amb Espa­nya. És, en defi­ni­tiva, alar­mant que no exis­teixi un full de ruta clar en aquesta qüestió i si hi fos, seria encara més greu que la ciu­ta­da­nia no el conegués, la qual ha de com­plir amb les obli­ga­ci­ons fis­cals en el nou estat i en la fase imme­di­a­ta­ment ante­rior a la seva cons­ti­tució, perquè un estat és mol­tes coses però sobre­tot és una estruc­tura coac­tiva per recap­tar impos­tos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia