Opinió

Canals, independències i bombes

Les desigualtats creixen, l'estat del benestar es
va desballestant i el camí cap a la precarització
de la classe mitjana sembla imparable

Els ita­li­ans, d'aquests dies (espe­ci­al­ment, enguany) en diuen el fer­ra­gosto, un moment que invita a valo­rar tota una sèrie de grans esde­ve­ni­ments. Per exem­ple, que el pre­si­dent Al-Sisi d'Egipte inau­guri el segon canal de Suez. Això sí, amb armi­lla anti­ba­les, no fos cas que els mus­lim brot­hers tin­gues­sin desig­nis de matar-lo com ja van fer amb el seu ante­ces­sor Anwar al-Sadat men­tre pre­si­dia una des­fi­lada mili­tar. Cal tenir pre­sent que Egipte té vui­tanta mili­ons d'habi­tants i que vuit mili­ons són mili­tars o poli­cies. És, doncs, com a obra faraònica que s'ha cons­truït en menys d'un any, tot un símbol. Des que el cònsol de França a Bar­ce­lona, Fer­di­nand de Les­seps, va cons­truir el canal de Suez i, en canvi, no va poder tirar enda­vant el de Panamà, se sap que el pas cen­tre­a­me­ricà és gaffe com­pa­rat amb un nou Suez que s'ha cons­truït en un sol dels tres anys pre­vis­tos. És, doncs, diuen orgu­llo­sa­ment els egip­cis, ni un des­do­bla­ment, sinó un canal nou i un gran regal d'Egipte al món. Cul­mina la cons­trucció el 1869 i la naci­o­na­lit­zació de Nas­ser el 1956. Un con­trast ben clar amb la len­ti­tud del canal de Panamà que va neces­si­tar l'empenta nord-ame­ri­cana. Sense obli­dar els entre­bancs de les obres actu­als con­fis­ca­des a Sacyr que ja ha patit tota mena de retards i de sobre­cos­tos per damunt del pres­su­post esta­blert. Ja se sap que a la llotja del Ber­nabéu els Sacyr o els Cas­tor d'ACS (empresa de Flo­ren­tino Pérez) sem­pre incom­plei­xen els trac­tes i s'embut­xa­quen revi­si­ons que sol pagar el con­tri­bu­ent. Sense recórrer a aquests mètodes de capi­ta­lisme de com­pa­res, Egipte afe­girà 97 vai­xells dia­ris més, i més grans que els actu­als, tot i que avui ja cir­cula pel canal el 7% del comerç mun­dial. Per als xine­sos i per al port del Pireu és una gran opor­tu­ni­tat que pot­ser per pro­ble­mes interns des­plaçarà una part del trànsit al port de Bar­ce­lona.

No tot és, però, de color de rosa en el rere­fons d'aquest pano­rama. La Maersk de Dina­marca, pri­mera navi­li­era del món, avisa que la retracció de les com­pres de matèries pri­me­res de la Xina i la UE en els països emer­gents frena la con­tinuïtat del crei­xe­ment del tràfic mun­dial. Ho diu l'empresa que mou el 15% de totes les mer­ca­de­ries que cir­cu­len pel món. I un direc­tiu del canal de Panamà ho ha expres­sat dient que el futur pinta kaputt. En canvi, on hi ha els motius per a l'opti­misme és a Sin­ga­pur, la ciu­tat estat que cele­bra el seu 50è ani­ver­sari. En efecte, el país cele­bra la seva inde­pendència que en tan sols mig segle li ha permès de dur a terme una història d'èxit que no té pre­ce­dents i un procés que va ini­ciar i dur a terme el fun­da­dor i pare de la inde­pendència, Lee Kuan Yew. Segu­ra­ment no hi ha al món cap exem­ple més d'asso­lir una trans­for­mació i un progrés econòmic tan ràpid. Havent tri­om­fat gràcies a la inde­pendència, queda ara per veure si una mica més d'ober­tura del sis­tema polític podrà per­me­tre que con­tinuï un procés que d'altres tri­guen segles a acon­se­guir. Seria bo també que veïns com ara Malàisia seguis­sin aquest exem­ple: per molts anys! Caldrà recor­dar també que ara fa 70 anys es van llançar les bom­bes atòmiques d'Hiros­hima i Naga­saki. Serem capaços de no tor­nar a bom­bar­de­jar ningú amb bom­bes nucle­ars? Els cinc pri­mers països que van tenir accés a aques­tes armes són de fiar, però la pro­li­fe­ració actual fa témer que no tin­drien l'auto­con­trol neces­sari els pro­pers 70 anys. I men­tres­tant, les desi­gual­tats crei­xen i l'estat del benes­tar es va des­ba­lles­tant i el camí cap a la pre­ca­rit­zació de la classe mit­jana sem­bla impa­ra­ble. En rea­li­tat, el World Eco­no­mic Forum del 1914 hau­ria estat ben il·lus­tra­tiu. De fet, un pre­si­dent com Woo­drow Wil­son ja va avi­sar que hi havia el perill d'una gran desi­gual­tat i que s'escanyés massa les clas­ses mit­ja­nes. I no hi ha més cera que la que crema quan neces­si­tem un capi­ta­lisme en què la cobdícia i el tràfic d'influències cor­rup­tes no ho siguin tot ni jus­ti­fi­quin l'abús dels pode­ro­sos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia