L'existència de les cabines policials a la frontera de la Jonquera infringeix la normativa de la Unió Europea
Els governs espanyol i francès no tenen previst treure-les
El 1985 la Unió Europea va aprovar el Tractat de Schengen, uns acords per a la retirada dels antics punts fronterers. Fins ara, però, els governs espanyol i francès s'han mostrat reticents a desmantellar les cabines que la policia té a l'N-II, a l'entrada del Pertús i a l'AP-7. Especialment al Pertús no s'utilitzen, però pel que fa a les de l'autopista, que estan en més bon estat i són més modernes i confortables, el seu us és esporàdic. De tant en tant s'instal·len policies i gendarmes que fan controls d'estrangeria o revisen vehicles. Tota la plataforma de les cabines de l'AP-7 és en territori francès i seria aquest govern qui les hauria de desmantellar, mentre que les del Pertús estan repartides entre els dos estats. De moment, però, els dos governs són reticents a treure-les tot i les demandes que han rebut de Brussel·les. La posició contrària a desmantellar-les es va fer evident en una reunió de seguretat que es va fer la tardor passada a Perpinyà entre responsables policials i polítics dels dos estats. En aquesta reunió es va parlar del tema però es va acordar mantenir-les perquè «van bé i se'n treu rendiment en els controls que es fan a l'autopista». Ahir, el Ministeri de l'Interior espanyol no es va pronunciar sobre el futur d'aquestes cabines i tampoc va contestar per què s'havien tret d'altres punts fronterers entre l'Estat espanyol i francès, com és Irun, i, en canvi, es mantenien a la Jonquera.
Des de l'Ajuntament d'aquesta població s'ha reclamat en nombroses ocasions el seu desmantellament, però l'actual alcalde, Jordi Cabezas, sap també el que va costar que es treiessin les que hi havia a l'N-II, a la zona duanera, i on abans de l'entrada a la UE hi havia la Guàrdia Civil. Aquestes es van retirar el juny del 2003, vuit anys després de l'entrada en vigor de l'anomenat Espai Schengen.
Generen cues de trànsit
La presència d'aquestes cabines, al marge de la imatge poc galdosa que ofereixen pel seu estat de manteniment, també provoquen retencions a la circulació, especialment els mesos d'estiu, que és quan hi ha més trànsit. La seva presència fa que l'espai de pas dels vehicles sigui més estret i també que molts conductors disminueixin la marxa i frenin el cotxe ja que desconeixen si han de parar-se o no. Això provoca grans cues, en tots dos sentits de la circulació.