Política

Josep Piferrer

CAP DE LLISTA D'ERC A PALAFRUGELL

“Hem fet un gir a diversos aspectes del municipi”

Diu que les reformes de carrers són urgents i que n’hi havia d’acumulades

Creu que el servei és millor i promet control i duresa contra els incívics

Josep Piferrer (1958) és un dels militants més veterans d’ERC a Palafrugell, però no va fer el salt a la primera línia fins al 2015 i ha acabat arribant a l’alcaldia, pel trencament del pacte entre el PSC i CiU. Mestre de professió, ha exercit en diverses escoles del municipi i referma el seu compromís que aquest mandat que començarà serà el seu segon i darrer al consistori.
Quin canvi rei­vin­dica entre la feina de l’ante­rior govern, encapçalat pel PSC, en el pri­mer equa­dor del man­dat, i el d’ERC, en la segona mei­tat?
Un canvi posi­tiu. Estem con­vençuts que hem fet un gir a diver­sos aspec­tes de la ciu­tat, amb molta més obra pública en aquests dos dar­rers anys res­pecte als dos ante­ri­ors. La nos­tra màxima és posar els diners al car­rer. Sense cap neces­si­tat de tan­car el pres­su­post amb dèficit, però tam­poc amb superàvits i un excés de diners a la caixa.
Els amoïnen les quei­xes per les obres en car­rers cèntrics aques­tes set­ma­nes?
Durant els anys de crisi es van dei­xar de fer obres necessàries i anem endar­re­rits. Per avançar, cal que sem­pre hi hagi algun car­rer aixe­cat. I, després del car­rer de Sant Sebastià, ara n’estem abor­dant d’altres, com ara els de la Lluna, Cer­van­tes i Horta d’en Fina, al nucli antic. A més de les actu­a­ci­ons a altres zones, com ara el cla­ve­gue­ram de Tama­riu i el seu pas­seig, la reforma del car­rer Car­ri­let i la reforma de Can Genís, l’antic Museu del Suro i la res­tau­ració de la torre de Can Mario.
Un dels punts calents de la cam­pa­nya és el ser­vei d’escom­bra­ries, que ja havien cri­ti­cat al PSC. Quina solució té?
Hem fet molta feina aquests dar­rers mesos i estem rela­ti­va­ment satis­fets en alguns aspec­tes, tot i que és evi­dent que no hem arri­bat allà on volíem. Crec que en els sis anys ante­ri­ors s’havia fet molt menys perquè Pala­fru­gell fos més net, men­tre que nosal­tres hem can­viat de con­ces­sionària de la reco­llida selec­tiva, ara tenim con­te­ni­dors per a totes les frac­ci­ons a totes les àrees de reco­llida, i aquest pri­mer tri­mes­tre hem regis­trat un aug­ment con­si­de­ra­ble de vidre i enva­sos reci­clats, i sense coin­ci­dir amb Set­mana Santa.
Però l’inci­visme per­sis­teix.
Sí, hem llui­tat també con­tra els tras­tos i no ens n’hem aca­bat de sor­tir fins ara. Hem estre­nat una pare­lla d’agents cívics i hem acti­vat una cam­pa­nya infor­ma­tiva que deixa clar que les mul­tes als incívics són de 400 euros. I també hi ha 200 expe­di­ents san­ci­o­na­dors oberts, la gran majo­ria dels quals a par­ti­cu­lars enxam­pats in fra­ganti o a par­tir de pis­tes a les dei­xa­lles. És un pro­blema d’una mino­ria, però l’estem ata­cant, encara que esti­guem en cam­pa­nya. I per als tras­tos, a més de con­cer­tar la reti­rada com ja es fa amb les res­tes de poda, ja hem tro­bat un ter­reny a la zona indus­trial per cons­truir una segona dei­xa­lle­ria, més pro­pera i amb una vocació de ser­vei més veïnal.
Extre­ma­rien els con­trols?
Volem des­ple­gar diver­sos plans. En sen­tit de con­trol i san­ci­o­na­dor, rees­truc­tu­rar el cos de poli­cia per crear una bri­gada verda, que vet­lli pels bons usos. També als tan­cats de fusta, que no poden ser petits abo­ca­dors. Cal­dria habi­li­tar un sis­tema amb pla­ta­for­mes o remolcs per sim­pli­fi­car la neteja i reti­rada d’objec­tes. Revi­sar el con­tracte, i sepa­rar les àrees de Ser­veis, Medi Ambi­ent i Neteja, amb res­pon­sa­bles específics, i expan­dir el porta a porta a més zones, com ara els nuclis del lito­ral, tot i que estem limi­tats perquè només podem ampliar la inversió pre­vista un deter­mi­nat per­cen­tatge cada any.
Quins pro­jec­tes d’obres i equi­pa­ments duen en el pro­grama?
Con­ti­nuar el pla de millora de car­rers, on ja en tenim diver­sos en llista d’espera per reno­var ser­veis pri­mer i després reur­ba­nit­zar-los. També volem fer una pista nova per a pati­natge a l’escola Bar­celó i Matas, que obrirà a les tar­des, en horari lec­tiu farà fun­ci­ons de gimnàs esco­lar i per­metrà alli­be­rar la pista annexa del pavelló de pati­natge per a esports de pista. També pro­po­sa­rem ampliar l’apar­ca­ment del Casal, amb una estruc­tura semi­sub­terrània que garan­tirà 100 pla­ces més per a la rotació de vehi­cles, amb la pri­mera hora i mitja gratuïta; un altre apar­ca­ment dis­su­a­siu a tocar de l’escola Bar­celó i Matas, a 10 minuts a peu del cen­tre, i altres obres en equi­pa­ments.
Qui­nes?
Pros­se­guir amb la reforma del recinte dels Amet­llers i cul­mi­nar la dar­rera fase del Museu del Suro, on ja tenim la con­cessió de la sub­venció del Feder apro­vada. També s’ade­quarà l’antiga casa de Cal Ganxó, amb una mos­tra deri­vada cap al món del vi, que té lli­gam amb la pro­ducció surera de taps i encara genera una acti­vi­tat pro­duc­tiva més petita que fa un segle, però de molta qua­li­tat i passa des­a­per­ce­buda. Aquesta deri­vació cap a l’àmbit del vi pot atraure nous públics que pot­ser ara no venen només a veure una expo­sició sobre el suro.
Pel que fa a l’eco­no­mia i el comerç, qui­nes seran les seves apos­tes?
L’Ins­ti­tut de Pro­moció Econòmica ha fet una molt bona feina que s’ha de con­ti­nuar. Hi ha qui el vol tros­se­jar, però l’ocu­pació, l’acti­vi­tat econòmica o la dina­mit­zació de la zona indus­trial, que és un dels aspec­tes que cal poten­ciar, estan inter­re­la­ci­o­na­des. Un bon resum de la feina feta és l’èxit del recent Flors i Vio­les, o la remun­tada del comerç, amb més boti­gues que obren res­pecte de les que tan­quen i la nova junta de l’asso­ci­ació de comer­ci­ants.
Com avança l’acti­vi­tat al sòl indus­trial?
És un procés lent, però ens estan pre­sen­tant plànols de diver­ses acti­vi­tats noves i ens consta que hi ha tres o qua­tre empre­sa­ris més fent con­sul­tes per adqui­rir més par­cel·les.
Un altre dels debats és aca­bar de des­do­blar l’avin­guda Espa­nya. Ho pre­ve­uen?
La des­do­bla­rem. S’hi ha estat tre­ba­llant, perquè el pro­jecte no casava amb el POUM, però hi ha con­sens amb Urba­nisme per solu­ci­o­nar-ho. Serà, però, una obra cara, perquè no dis­po­sem de les con­tri­bu­ci­ons que en altres trams han apor­tat superfícies comer­ci­als. Tot i que es pot afron­tar pot­ser en dues fases: pri­mer el tram entre la plaça Flo­real i l’Estadi, i després fins a l’avin­guda del Mar.
Quan van arri­bar a l’alcal­dia, van anun­ciar el pro­jecte d’un parc cen­tral. Han defi­nit on i com serà?
El duem en el pro­grama, entre les 200 pro­pos­tes. I encara no hem deci­dit l’emplaçament, perquè volem enge­gar un procés par­ti­ci­pa­tiu per triar lloc i unes carac­terísti­ques que tot­hom s’arribi a sen­tir una mica seves.
Apro­fun­di­ran en par­ti­ci­pació sobre el pres­su­post?
De moment, només als nuclis, on hi ha uns con­sells que fun­ci­o­nen i que conei­xen les neces­si­tats. A Pala­fru­gell, encara hi ha molta obra a fer i per posar una inversió mínima no val la pena. Pot­ser aca­baríem arre­glant car­rers on viuen més veïns, en comp­tes d’aquells per on passa més gent.
Quins plans tenen res­pecte a la pressió fis­cal?
Si els ingres­sos muni­ci­pals crei­xen per sobre o igual que l’IPC dels sala­ris, per revi­si­ons cadas­trals o més acti­vi­tat econòmica, no apu­ja­rem les taxes. Però s’han de garan­tir els incre­ments de salari dels tre­ba­lla­dors muni­ci­pals.
Res­pecte als pac­tes, què pot avançar?
Soc hereu de la tra­dició d’ERC a Pala­fru­gell, que és avançar amb qui pac­ta­rem, i és que no farem alcalde cap cons­ti­tu­ci­o­na­lista, com ja vam sig­nar i vam com­plir el 2015 amb l’ANC, i apos­ta­rem per un govern local repu­blicà i inde­pen­den­tista. Si tenim l’alcal­dia, m’hi dedi­caré en exclu­si­vi­tat, sense com­pa­gi­nar-la amb la Dipu­tació o cap acta al Par­la­ment o al Congrés. I man­tinc el com­promís d’un màxim de dos man­dats, com ja va fer Sergi Sabrià. Aquest és el dar­rer cop que ens pre­sen­tem, jo i bona part de l’equip que m’acom­pa­nya. L’any que ve ja tin­drem per­fi­lat qui encapçalarà el car­tell el 2023.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia