Política

Docents per la República: “Estan aconseguint tocar de mort el sistema educatiu”

La plataforma de mestres i professors alerta que amb la “repressió” els ha fet perdre la llibertat d’expressió a les aules

Les escoles i instituts que eren seu electoral van ser escenari de càrregues policials durant l’1-O. Però més enllà del dia del referèndum, els centres van estar al punt de mira durant tot el curs passat. Les denúncies per presumptes delictes d’odi que van patir professors de la Seu d’Urgell i Sant Andreu de la Barca per suposats comentaris despectius als fills de Guàrdia Civil ha afectat al moll de l’os del sistema educatiu.

Si més no, així ho veu la plataforma Docents per la República, que considera que dies després de l’1-O es va constatar que “la repressió va més enllà”. “Hem perdut la llibertat d’expressió”, asseguren des del col·lectiu, que alerta que “tocar de mort el sistema educatiu és una molt bona jugada” per “les intencions dels partits que no creuen en les llibertats i la democràcia”. “El que més greu sap, conclouen, és que ho estan aconseguint”.

Un dels membres de la plataforma Docents per la República, l’Àlex, considera que els processos judicials iniciats després de l’1-O han fet que el col·lectiu hagi perdut la llibertat d’expressió. És contundent i afegeix que “si hem d’educar en esperit crític, hem perdut la dignitat a l’hora de treballar”.

Docents per la República reivindica que cal garantir la llibertat de càtedra a les aules i lamenta que actualment s’hagi posat difícil perquè després de l’1-O s’està mirant “què podem dir i què no podem dir, i què pot ser subjecte de denúncia per delicte d’odi, i què no” en tot moment.

Per la plataforma, que reivindica el dret a l’autodeterminació, cal recuperar la normalitat i defensa que “interior i exterior” no pot anar “deslligat”. Per Docents per la República, els docents tenen l’obligació d’educar “amb esperit crític” i atacar el col·lectiu “és atacar la llibertat i la democràcia del demà”.

L’Àlex recorda que, durant el curs, el primer que es va instaurar va ser una “autocensura”, més que no pas la censura, i per tant, els mestres i professors van començar a pensar si realment el què es deia tenia contingut polític o no. I per l’Àlex, tot pot tenir contingut polític.

Així, l’autocensura, per Docents per la República, es va acabar traduint en evitar qualsevol tema que pugui ser conflictiu o pugui generar problemes i posa d’exemple l’explicació de la constitució de la Generalitat que com a professor va haver d’afrontar-s’hi durant l’aplicació del 155.

Després de les vacances, reconeix l’Àlex, “tot es relativitza”, però reconeix que el “fantasma” continua existint i ho considera “un gran perill”. Admet que el curs ha començat “amb certa tensió” i amb la previsió de la “tardor calenta” els docents són conscients que a “la mínima ens caurà al damunt tot el pes de la repressió”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
judicial

Amnistiats els independentistes encausats pel sabotatge a la Vuelta a Solsona

barcelona
estats units

Els demòcrates canvien el reglament per confirmar Harris a primers d’agost

barcelona
estats units

Biden “passa el relleu” a Harris per “unir el país” i “salvar la democràcia”

barcelona
política

Jové descarta plantejar prejudicials al TSJE sobre la Llei d’Amnistia

barcelona
POLÍTICA

Demanen que un espai públic de Calella porti el nom de Montserrat Candini

Calella
Janina Cornellà
Cap de l’oposició a Castellfollit de la roca (Junts)

“Castellfollit de la Roca no té cap model de poble”

Castellfollit de la Roca
Ahmed Alnaouq
Periodista palestí

“No ens esperàvem aquest genocidi d’Israel a Gaza”

Beirut
política

La Moncloa s’imposa esgotar la legislatura tot i el cop de Junts

madrid
estats units

Netanyahu irromp a la campanya per demanar més armes a Washington

barcelona