acord psoe-erc per a la investidura
Rodalies sense Renfe i traspàs d’infraestructures
L’acord d’investidura entre el PSOE i ERC estableix que el “traspàs integral” de Rodalies a la Generalitat culminarà durant la propera legislatura que s’ha d’obrir si finalment Pedro Sánchez és investit. El contingut de l’acord preveu diversos compromisos de l’Estat pel que fa a finançament, operació del servei i infraestructures, compromisos que globalment suposen un canvi real de model respecte a la situació actual, en què la Generalitat té un paper totalment secundari en la gestió.
Pel que fa al compromís escrit, es tracta d’un traspàs evident de competències perquè la Generalitat passa a ser titular i operadora de Rodalies, així com de part de la infraestructura ferroviària. A la pràctica, però, el fet que el traspàs sigui un procés transitori codirigit amb l’Estat i que la majoria de decisions s’hauran de consensuar determinarà el nivell de compliment al qual s’haurà arribat al final de la legislatura que encara s’ha d’obrir.
Finançament pel servei
En primer lloc, com a titular i operadora de Rodalies, la Generalitat rebrà un finançament anual. L’acord estableix per al 2024 els diners corresponents al dèficit pel servei de Renfe del 2023, xifrat en 335 milions –el dèficit d’explotació és el que perd l’operador pel servei que no cobreixen les tarifes–. En els anys següents, la xifra es calcularà cada primer trimestre en relació amb el dèficit de l’any anterior.
Un acord bilateral determinarà el finançament per costejar el servei que rebrà la Generalitat durant el període transitori del traspàs, la durada del qual també acordaran les dues administracions. Un cop culminat el traspàs, els diners arribaran per mitjà del Sistema de Finançament Autonòmic.
D’altra banda, l’Estat assumirà l’increment de costos del cànon ferroviari que l’organisme estatal Adif va aprovar el 2017. També el cost del pla alternatiu d’autobusos que es mobilitzen per incidències en les obres d’Adif, siguin programades o sobrevingudes –aquest cost es pagarà per finançament anual o per convenis–. En darrer terme, l’Estat també traspassarà 132,7 milions perquè la Generalitat pagui a Renfe les millores en seguretat, digitalització, accessibilitat, etc., incloses en el pla d’acció. Aquests diners es pagaran via pressupostos generals o d’altres i inclouen els 80 milions que una sentència del TSJC ha imposat a la Generalitat per la reclamació de Renfe. Part del cost del pla d’acció haurà de formar part en el futur del finançament anual que es rebrà. Les millores les decidirà un grup de treball entre el Ministeri de Transports i el Departament de Territori, però l’acord ja inclou que l’Estat pagarà la millora en la línia Lleida-Manresa.
Nou operador de trens
Renfe deixarà de ser l’operador de Rodalies i ho passarà a ser una nova empresa, Rodalies de Catalunya, amb participació majoritària de la Generalitat. El servei serà cogestionat per l’Estat, que tindrà la meitat de la representació en el consell d’administració. La presidència de l’empresa, que tindrà vot de qualitat, la decidirà el govern català, però els “acords estratègics” es prendran per majoria qualificada i, per tant, el govern espanyol hi tindrà dret de vet. Segons el govern, fins que no operi la nova empresa, Renfe continuarà prestant els serveis, però l’executiu català no signarà cap contracte programa amb la companyia. Rodalies de Catalunya se segregarà de Renfe Viajeros i “es dotarà dels recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per part de Renfe”. Des del govern es pretén signar un conveni amb Renfe per mantenir els drets adquirits pels treballadors i facilitar-ne el pas a la nova companyia –si bé es compta majoritàriament amb el personal de Renfe, no es descarta convocar places si calgués.
En la xarxa convencional, es donarà prioritat als trens de Rodalies per davant d’altres serveis, com mercaderies, i la Generalitat podrà visualitzar en temps real la ubicació dels trens i les incidències a tota la xarxa, que, en bona part, continuarà sent de titularitat estatal. Però també aquí es produirà un traspàs fins avui inèdit. Les infraestructures de les línies de Rodalies titularitat de la Generalitat i que es puguin excloure de la xarxa estatal seran traspassades a Catalunya pel Ministeri de Transports.
LA XIFRA
Gestió de les vies de tres línies i d’altres de “possibles”
El Ministeri de Transports traspassarà a la Generalitat la titularitat de la infraestructura ferroviària de les línies titularitat de la Generalitat i que es pugui excloure de l’explotació de la xarxa estatal. Com a mínim, es traspassaran vies i catenàries de la línia R1 del Maresme, de l’R3 del Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà i de l’R2 de Sant Vicenç de Calders. Les vies traspassades seran gestionades per l’organisme català Ifercat. Una comissió mixta acordarà la reforma del marc normatiu i definirà els actius infraestructurals i operatius a traspassar, les inversions necessàries i els recursos per al manteniment. També valorarà “possibles traspassos futurs” de nous trams de vies. Un conveni Adif-Generalitat establirà el control i seguiment de la qualitat i el manteniment de la infraestructura, així com la manera en què s’inclouran en el cànon ferroviari d’Adif. El primer semestre del 2024 es crearà un organisme per a la participació de la Generalitat en el seguiment del pla de Rodalies. S’establirà un compromís vinculant d’inversió per a cada any amb una clàusula econòmica de garantia en cas d’incompliment.