Política

Euskadi, a anys llum

El ministeri xifra en 5.255 euros per habitant el finançament basc mentre que el catalans amb el nou model en rebran 2.239. Catalunya quedarà 5,6 punts sobre la mitjana i Euskadi, 76

Una de les grans fites que se suposa que ha acon­se­guit la nego­ci­ació del nou finançament és que Cata­lu­nya no segueixi des­pen­jant-se en el rànquing de recur­sos per càpita per sota de la mit­jana de l'Estat. Fins ara, la capa­ci­tat en recur­sos dels cata­lans par­tia d'un índex supe­rior a 120 sobre una mit­jana de 100, però un cop repar­tits els diners per a la soli­da­ri­tat queia fins al 94, sis punts per sota la mit­jana del con­junt de comu­ni­tats. Amb el nou model, Cata­lu­nya ha d'acon­se­guir, l'any 2012, que­dar-se en un índex 105,6, segons les esti­ma­ci­ons de la con­se­lle­ria d'Eco­no­mia, és a dir, 5,6 punts per damunt de la famosa mit­jana. Aquests mal­de­caps tenen ben poc a veure amb la còmoda situ­ació que pro­por­ci­ona el règim de con­cert de què gau­dei­xen Euskadi i Navarra. Segons les dades de la con­se­lle­ria d'Eco­no­mia, men­tre els cata­lans es des­pen­gen de 123 fins a 94 per fer una apor­tació a l'ano­me­nat ani­ve­lla­ment, els bas­cos s'ho miren impas­si­bles des d'un índex 176. I és que el con­cert econòmic exclou aquests ter­ri­to­ris de cap apor­tació a la soli­da­ri­tat.

Amb el nou model la distància side­ral que separa Euskadi, i en menor mesura Navarra, de la resta de comu­ni­tats expe­ri­men­tarà un canvi mínim, con­di­ci­o­nat exclu­si­va­ment pels diners addi­ci­o­nals que injec­tarà l'Estat al sis­tema de règim comú. És a dir, el que pujarà serà el llistó de la mit­jana de finançament d'aquests ter­ri­to­ris, però el sis­tema de con­cert no s'haurà mogut ni una pol­zada.

Segons un estudi de l'Ins­ti­tut d'Estu­dis Fis­cals del minis­teri d'Eco­no­mia sobre la Liqui­dación del sis­tema de finan­ci­ación autonómico en el ejer­ci­cio 2006, Euskadi dis­po­sava fa tres anys d'un finançament per habi­tant de 5.255 euros, més del doble del que tenien les comu­ni­tats de règim comú -2.226 euros-. En aquell exer­cici, Cata­lu­nya dis­po­sava de 2.143 euros per habi­tant, un cop apli­ca­des les vari­a­bles de la població ajus­tada. I tot ple­gat per finançar unes com­petències pràcti­ca­ment idènti­ques.

Més del doble per a Euskadi
El nou model no can­viarà gaire les coses. Enfront d'aquest 5.255 euros per habi­tant de què dis­po­sava Euskadi el 2006, Cata­lu­nya acon­se­guirà 2.239 euros per habi­tant el 2012. És a dir, més del doble a favor d'Euskadi. A més, tenint en compte que la xifra cata­lana no s'asso­lirà fins que el model s'hagi des­ple­gat ple­na­ment i sem­pre i quan l'eco­no­mia creixi de manera que els ingres­sos tri­bu­ta­ris aug­men­tin un 3 per cent anu­als durant aquest període. La diferència és una mica menor però igual de nota­ble en el cas de Navarra, que comp­tava el 2006 amb un finançament de 4.794 euros per habi­tant.

El pecu­liar sis­tema de què dis­po­sen bas­cos i navar­re­sos -que es remunta al segle XIX, es va man­te­nir durant el fran­quisme i el 1978 va ser rati­fi­cat per la Cons­ti­tució- per­met que aquests ter­ri­to­ris no facin cap mena d'apor­tació a la famosa soli­da­ri­tat perquè Euskadi i Navarra recap­ten els seus impos­tos i paguen una quan­ti­tat a l'Estat, l'ano­me­nat cupo.

El cupo és el que apor­ten aques­tes comu­ni­tats a les polítiques comu­nes de l'Estat, és a dir, Defensa, Afers Exte­ri­ors, Casa del Rei i Fons de Com­pen­sació Inter­ter­ri­to­rial -en un per­cen­tatge de 6,24%-. L'informe de l'Ins­ti­tut d'Estu­dis Fis­cals alerta, però, que aquesta situ­ació tan avan­tat­josa no casa amb els pre­cep­tes cons­ti­tu­ci­o­nals que en l'arti­cle 138 obli­guen a l'apli­cació efec­tiva del prin­cipi de soli­da­ri­tat per garan­tir l'equi­li­bri entre comu­ni­tats i adver­teix que la diferència entre Esta­tuts dels dife­rents ter­ri­to­ris no poden impli­car pri­vi­le­gis econòmics o soci­als.

Intents sense resul­tats
Superar aquest greuge era un dels objec­tius del nou model de finançament. De fet, l'Esta­tut del 30 de setem­bre incloïa una dis­po­sició addi­ci­o­nal que esta­blia que en un ter­mini no supe­rior als quinze anys la capa­ci­tat de finançament per habi­tant de la Gene­ra­li­tat s'havia d'equi­pa­rar a l'obtin­guda apli­cant el con­cert econòmic. Aquest pre­cepte va des­a­parèixer. Però no només de l'Esta­tut.

També el pro­grama elec­to­ral amb què el PSOE va arri­bar al govern l'any 2004 es com­pro­me­tia a fer que "el prin­cipi d'igual­tat pro­cla­mat a l'arti­cle 138.1 i 2 de la Cons­ti­tució [...] implica la neces­si­tat de con­vergència de resul­tats entre l'apli­cació del sis­tema comú i els sis­te­mes forals". No obs­tant, aquesta intenció es va aigua­lir en el pro­grama del 2008 i ni s'ha ensu­mat en el procés de nego­ci­ació del nou sis­tema.

Evi­dent­ment, tam­poc Euskadi i Navarra mos­tren cap incli­nació per replan­te­jar la fórmula del seu finançament. A la con­se­lle­ria d'Eco­no­mia encara es recor­dar la irada res­posta que, des de tots els àmbits del ven­tall polític, va pro­vo­car una visita d'Antoni Cas­tells al País Basc en què va sug­ge­ri­ment la idea que també Euskadi faci una apor­tació a la famosa soli­da­ri­tat.

Res indica, doncs, que aquest pano­rama hagi de can­viar ni tan sols en un llarg ter­mini. I, men­tres­tant, Cata­lu­nya, un dels ter­ri­to­ris que més aporta a la soli­da­ri­tat, con­ti­nua per­ma­nent­ment ins­tal·lada a l'ull de l'huracà del greuge ter­ri­to­rial.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.