Política

Nou front polític per rescatar els peatges

La proposta, que el Congrés va acceptar el 2008, havia caducat

Mas demana que no es protesti contra Abertis

Enmig de la campanya de protestes #novullpagar el Parlament tornarà a reactivar la proposta per crear un fons de rescat per als peatges. El 2008 el Congrés va acceptar estudiar la petició, però el document va quedar tancat en un calaix i la iniciativa ha caducat. Ahir la junta de portaveus de la cambra catalana, a instàncies d'ERC, va acordar reprendre aquell camí. La idea dels diputats és agilitar els tràmits i recuperar la proposició que es va aprovar a l'hemicicle català el 2004 per unanimitat i tornar-la a enviar cap a Madrid.

En el text del 2004 es demanava la creació d'un fons per homogeneïtzar el preu dels peatges, rescatar-ne alguns i subvencionar el preu per als usuaris habituals. El dipòsit es nodriria dels impostos que l'Estat recapta de les concessionàries i de les donacions establertes en el pressupost estatal com a territorials.

En aquest últim cas, però, el diputat de CiU Josep Rull recordava ahir que el panorama ja no pinta gaire bé, perquè l'Estat ha eliminat dels comptes anuals els 20 milions d'euros que aportava. Tot i això, considera que és de lògica torna a engegar el procés que es va aturar per “culpa del filibusterisme parlamentari del PP i el PSOE”. Per la seva banda, el portaveu adjunt d'ERC, Oriol Amorós, va reivindicar el “lideratge” en la lluita contra els peatges –en un moment en què SI també intenta treure rèdit del #novullpagar– i va assenyalar que “Catalunya ha de ser persistent i deixar clar que els impostos que l'Estat s'endú amb els peatges han de servir per treure aquestes infraestructures d'una vegada per totes”. El PSC també es va apuntar a la iniciativa.

D'altra banda el govern va enviar una carta a la plataforma antipeatges en què els recorda que el “greuge comparatiu” que pateix Catalunya “ha de resoldre's amb l'Estat” i no “a través de campanyes dirigides contra les empreses privades concessionàries d'autopistes”.

Mentrestant Mariano Rajoy, manté que no han abordat la possibilitat de crear nous peatges. És la reacció a l'anunci que ha fet Esperanza Aguirre sobre la implantació de peatges a Madrid.

Restablir la gratuïtat de les Fonts, Alella i Mollet

El govern de la Generalitat haurà de restablir la gratuïtat dels peatges de les Fonts, Mollet i Alella (E-9, C-32 i C-33) en un termini de quatre mesos, segons la proposta de resolució aprovada dimecres en la comissió de Territori i Sostenibilitat, a instàncies del PSC, per totes les formacions tret de CiU.

En el text es demana al govern que es modifiqui el decret del 27 de desembre pel qual es va deixar sense efecte el 100% de les bonificacions per als usuaris habituals de les poblacions on hi ha aquests tres peatges a partir de l'1 de gener d'aquest any, una iniciativa inclosa en un paquet de nous descomptes i bonificacions amb l'objectiu de buscar una “uniformització” en totes les vies de pagament.

El diputat socialista Robert Labandera, l'encarregat de defensar el text, va aprofitar per carregar contra CiU i, en concret, contra Josep Rull, a qui va acusar de ser “el portaveu del vot negatiu”, i va criticar que “es quedin sols defensant un sistema tarifari que no respecta l'equitat ni l'equilibri territorial”. La proposta es debatrà també en la reunió del grup de peatges del 14 de maig.

Els alcaldes dels tres municipis es van reunir al febrer amb el conseller Recoder per reclamar que es tornés a implantar la gratuïtat. Aleshores Recoder es va comprometre a fer-los una proposta al cap de tres setmanes que encara esperen, com li va recordar per carta l'alcalde de Mollet, Josep Monràs.

J.A.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.