Política

LES FRASES CARLES PELLICER I PUNYED

ALCALDE DE REUS

“Pérez coneixia els pagaments d'Innova o era un mal alcalde”

“Les retallades i la presumpta corrupció estan castigant el govern, quan no en som responsables”

“Hem tancat el mes devent 401 milions; es van fer inversions arriscades”

EL PERFIL
Carles Pellicer assegura que li agrada escoltar la veu del carrer. El terratrèmol en què ha viscut Reus el darrer mig any ha convertit algunes veus en xiulades arran dels escàndols d'Innova. Des del 2003, va ser cap de l'oposició a l'Ajuntament i conseller del grup d'empreses municipals. Diputat des del 1999, el seu mandat també es ressent del daltabaix que han suposat les retallades per a una ciutat acostumada a viure a cop de grans inversions municipals. Ara, bat rècords d'endeutament.
Vam trobar 10 milions en factures municipals amagades. Ho feien
quan no els quadrava el pressupost
A Innova no ens deien tota la
veritat... Una cosa era construir
una escola, i l'altra, com es pagava
Vull una solució amb Metrovacesa aquest mes. No sé si hi haurà un
centre comercial, però no m'agradaria

Carles Pellicer, a través del PP, ha complert el primer any de govern a Reus, en el qual els escàndols de presumpta corrupció han aflorat quasi setmanalment. També ha sortit a la llum la ruïna de les finances municipals.

Assegura que l'anterior govern els va deixar una mala herència. Com l'estan reconduint?
El balanç del primer any de govern és positiu. Estic satisfet de l'acord amb el PP, perquè era la manera de fer el canvi a la ciutat. Hem treballat molt intensament, tot i que amb sabor agredolç: ens hem trobat una situació difícil que, tot i que té solució, no és ràpida.
Hi ha un moviment contra les retallades i la corrupció, que està castigant el govern, quan no en som responsables. No
és fàcil canviar el model.
Com s'explica un rècord d'endeutament que supera el pressupost? O el de proveïdors,
de 37 milions?
Ens vam trobar 10 milions en factures amagades. L'anterior govern, quan no li quadraven els pressupostos, les amagava i sortien al pressupost següent. El primer que vam fer va ser un crèdit ICO per pagar-ne una part, esglaiats per la situació, però no n'hi havia prou, perquè, a més de les amagades, hi havia les impagades. Ens faltaven 37,5 milions per pagar-les totes i ens vam acollir al pla d'ajustament de l'Estat. L'altre motiu és una excessiva despesa entre el 2008 i el 2010. Des de l'oposició, ja vam advertir que era desmesurada pel que es veia avenir.
És assumible per al futur de Reus haver de pagar 40 milions, sols enguany, en préstecs?
El pressupost d'enguany ha passat de 396 milions a 320 milions. No hem hipotecat Reus, perquè podem continuar fent coses, però a 30 de juny, hem tancat amb 401 milions de deute. Són préstecs a curt, mitjà i llarg termini, que anirem pagant. La darrera legislatura es van fer inversions arriscades: bàsicament, l'hospital i la fira nova. Però també es van avançar diners per construir escoles a la Generalitat, que no ens corresponia. I ara, la Generalitat no ens pot pagar el que ens deu, 33 milions. Estem enganxats.
El nou POUM manté una reserva parcial de sòl a la zona de l'ARE, tot i que Reus perd població. Per què?
Perdre'n, no; és la immigració que marxa. Venien de pas. L'ARE era un plantejament erroni de muntar una ciutat soviètica, amb edificis d'onze plantes a la zona verda de Reus.
Però mantenen la reserva de sòl per construir-hi.
Serà amb altres magnituds. És una reserva de sòl i el pla urbanístic és a 50 anys. El nostre projecte és la ciutat compacta.
Per què han assumit el préstec de l'operació de Metrovacesa per pagar la fira?
És una operació acordió, que arrenca quan El Corte Inglés acaba obrint-se a Tarragona. A corre-cuita, busquen algú que posi un centre comercial, però Reus ja en té un de gran, la pròpia ciutat. Aquí, mai han funcionat els centres comercials.
Va ser encertat enderrocar la fira, quan feia pocs anys s'havia remodelat?
Feia 8 anys i ens hi havíem gastat milers d'euros. A més, el centre comercial podria haver anat a un altre lloc, als afores. La nova fira costa 48 milions i se'n queden a deure 37. Era el compte de la lletera: s'havia de pagar amb el cànon del centre comercial de Metrovacesa.
Quina solució donaran a l'actual esquelet de formigó?
Encara estem parlant amb Metrovacesa. Ara, la constructora està en mans de sis bancs, rescatada de les seves cendres i es miren Reus de lluny... Abans de l'agost vull tenir una solució.
En rescindiran el contracte?
Parlem de diverses possibilitats. De moment, estem pagant el préstec que Metrovacesa no ha pagat, amb fons de reserva. Però el segon termini, que venç al desembre, no podem assumir-lo. Tinc clar que tot plegat ens costarà molts diners.
Creu que hi haurà un centre
comercial allà?
No ho sé. Si m'agradaria? No.
Ja no hi vaig votar a favor.
Les trames d'Innova són denses i prolongades. Què ha es-tat passant a Reus?
Jo, com a membre de l'oposició, era al consell d'administració d'Innova i no ens explicaven la veritat.
Els mentien, doncs?
No, no ens explicaven la veritat. Un cas: ens presentaven uns pressupostos anuals que quadraven. Per què després no? Perquè amagaven factures. Tenien superàvit i ens deien que era fantàstic, el segon pressupost de Catalunya... També ho sóc jo si agafo factures, les poso en un calaix i en trec partides pressupostàries.
I cada any faig el mateix. Ca-sos com el de Carles Manté no passaven pels consells.
Amb quin mecanisme de supervisió funcionaven els consells?
Dos dies abans ens passaven uns dossiers, però hi posaven el que volien. Una cosa era aprovar la construcció d'una escola i l'altra, quin sistema usaven després per pagar-la.
Creu que l'exalcalde Lluís Miquel Pérez coneixia els pagaments irregulars d'Innova?
Si es feia, és perquè l'alcalde ho havia de saber. I, si no ho sabia, és que era un mal alcalde.
Pérez hauria d'assumir responsabilitats legals?
De seguida que ho vam conèixer, vam acordar que davant qualsevol presumpta irregularitat demanaríem un informe al secretari i l'interventor, que vetllen pel rigor legislatiu des de l'Ajuntament. Quan dictaminen que hi ha indicis, ho portem a la fiscalia i al Tribu-nal de Comptes. Si no ho féssim, seríem coresponsables d'encobriment d'un delicte.
Així, Pérez surt a tota la documentació tramesa?
Era l'alcalde i el president d'Innova i tenia l'obligació de conèixer els pagaments i autoritzar-los. A més, Carles Manté
és del PSC... I què hi feia com
a president de Shirota?
Ha parlat amb Pérez?
No, perquè el traspàs de poder va ser molt poc atent.
Quins indicis té per afirmar que no s'ha arribat al fons de les trames d'Innova?
Hi haurà més notícies. S'obre un calaix i surt de tot... L'enginyeria financera porta que les connexions no estiguin ben fetes. No s'ha acabat.
CiU hauria d'avalar la comissió d'investigació parlamentària sobre les possibles irregularitats en la sanitat pública?
Li parlo com a alcalde i no en vull opinar. Ho decidirem la setmana vinent.
Però sempre diu que defensa
la transparència.
Sempre. Actuaré en conseqüència. Saber la veritat sempre és bo, però quina és la millor manera ho veurem.
Per què ningú, a les institucions, es va preguntar abans sobre les incompatibilitats
d'en Prat a Innova i com a responsable de la mútua USP?
Perquè els informes al consell d'administració d'Innova n'assenyalaven la compatibilitat.
Així, el procés obert per la fiscalia no tirarà endavant en aquest cas?
Ells ho decidiran. Sols puc dir que els informes que ens donava el govern deien que els càrrecs eren compatibles.
Atesa la situació econòmica, per què van continuar pagant a Josep Prat el sou de 280.000 euros fins que ha de dimitir per les denúncies de la CUP?
Li paguem el proporcional a mig any. Hauria estat un suïcidi governar sense tenir tota la informació. Amb un pressupost de 396 milions, després de 32 anys arriba un govern
i fem fora tothom... Ens cal
un procés de canvi.
Per què si al desembre deixen de pagar les factures a Manté i Batesteza ja que no estan justificades no ho han portat a fiscalia fins fa pocs dies, després d'una filtració periodística?
Es veuen unes factures que no estan correctes i es retornen. És després quan ens assabentem, havent demanat un informe jurídic, que hi pot haver irregularitats. No estem al damunt de totes les factures.
Però no es tracta d'un proveïdor de bolígrafs...
No conec el senyor Manté. Me'l van presentar un dia en un restaurant, el vaig saludar i punt. En una roda de reconeixement, no sabria dir qui és. No ha vingut als darrers consells d'administració. I menys conec el senyor Batesteza. No obrim una investigació per a cada factura.
Estan tranquils ara que la fiscalia investiga Innova, tenint en compte que n'eren consellers?
I tant! El PSC és el culpable en majúscules del que passa.
La reforma d'Innova consisteix a suprimir i fusionar empreses. Per què no posar fi al model i retornar-ne la gestió als fun-cionaris municipals?
Perquè no és el model que volem. El sistema d'empresa pública pot gestionar bé la ciutat, però una cosa és l'Ajuntament i l'altra, les empreses. Per això, donem en concessió la funerària. I l'empresa Esport i Lleure està en procés d'eliminació. A finals d'any, volem tenir les tres quartes parts del canvi a Innova tancat. I alguns serveis, com Esports, tornaran a l'Ajuntament.
I serveis bàsics, com l'aigua?
No, perquè ja ens funciona i és rendible. I Esports és una ruïna. Ara bé, si comença a anar malament el tema Metrovacesa i si el 2015, quan venç el primer pagament del nou hospital, no hem venut el vell... què farem? Tot té els seus moments. Tenim uns actius, les societats d'Innova.
Ara l'oposició té tota la informació sobre Innova?
No es poden queixar. Se'ls dóna tota, però hi ha preguntes que no les he respost perquè afecten persones i la llei no ens ho permet.
Està més ben controlada? Com?
Tenim un gerent, en lloc
d'un director general, i una consellera delegada controlant-ho tot el dia. Ara, no hi ha cap operació que es mo-
gui que jo no conegui.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.