Política

Israel llença la pitjor ofensiva mai vista a Gaza

Gaza s’apaga. L’absència d’elec­tri­ci­tat i de com­bus­ti­ble arran del blo­queig total dic­tat per Israel fa que cada vegada sigui més com­pli­cat con­tac­tar amb la franja de Gaza. El silenci infor­ma­tiu és ferotge. Hi ha cen­te­nars de peri­o­dis­tes acre­di­tats per entrar a Gaza per Eretz, al nord del ter­ri­tori, però Israel no els hi per­met l’accés. Els infor­ma­dors tam­poc poden pene­trar a Gaza pel pas de Rafah, que con­necta Egipte amb l’encla­va­ment. Israel l’ha bom­bar­de­jat dos cops i amenaça de tor­nar a fer-ho.

A l’altra banda del mur, Israel no troba el límit i ningú l’ajuda a tro­bar-lo. Els diri­gents del país van adver­tir la població de la mei­tat nord de la franja que els dona­ven 24 hores per des­plaçar-se cap al sud. Un marge tem­po­ral que arri­bava a la fi aquesta pas­sada mit­ja­nit i una ope­ració d’èxode que grups dels drets humans han denun­ciat com a impos­si­ble. Espe­ci­al­ment ate­ses les cir­cumstàncies sobre el ter­reny. Tot i que cada cop en tin­guem menys imat­ges i veus, la franja de Gaza ha patit durant els dar­rers set dies la pit­jor ofen­siva que mai hi hagi diri­git l’estat d’Israel. Són més de 1.800 per­so­nes mor­tes. El govern d’emergència lide­rat per Ben­ja­min Neta­nyahu i Benny Gantz hi ha dei­xat caure 6.000 bom­bes en sis dies. Una dada: són més bom­bes de les que van llençar els EUA durant molts dels anys en què van ocu­par l’Afga­nis­tan, un ter­ri­tori gai­rebé 2.000 vega­des més gran que Gaza.

Talal Okal, ana­lista resi­dent a Gaza, encara tro­bava la manera de con­tac­tar amb Reu­ters. “Com van fer el 1948, Israel ens vol expul­sar de la Pales­tina històrica llençant bom­bes sobre els nos­tres caps”, denun­ci­ava a l’agència. “Però avui, això passa davant dels ulls d’arreu del món.” Des d’algun des­patx llunyà, el por­ta­veu de l’exèrcit isra­elià, Jonat­han Cor­ni­cus, llençava un con­sell a més d’un milió de per­so­nes atra­pa­des entre el mur i les bom­bes isra­e­li­a­nes: “Per la vos­tra segu­re­tat, mar­xeu al sud i man­tin­gueu-vos allu­nyats dels ter­ro­ris­tes de Hamàs, que us fan ser­vir com a escuts humans.” Hamàs, a dins de Gaza, els dema­nava el con­trari. “Afer­reu-vos a casa vos­tra; afer­reu-vos a la vos­tra terra.”

El secre­tari de Defensa dels EUA, Lloyd Aus­tin, era ahir a Israel. Les democràcies, va dir, “són més for­tes quan defen­sen les lleis de la guerra”. També va asse­gu­rar que “ter­ro­ris­tes com Hamàs fan mal a civils; les democràcies, no”. Les seves decla­ra­ci­ons, tenint en compte l’infle­xi­ble suport de Was­hing­ton a les ofen­si­ves llençades per Israel, s’han d’enten­dre com un exer­cici de cara a la gale­ria.

Milers de sol­dats i de volun­ta­ris isra­e­li­ans s’arre­ple­guen al vol­tant de la franja de Gaza. És Sde­rot, una ciu­tat engan­xada al mur. El ter­ri­tori, fa només uns dies, patia una mas­sa­cre durant la invasió dels mili­tants de Hamàs. Però cen­te­nars de ciu­ta­dans que fan suport a l’ofen­siva es resis­tei­xen a mar­xar. “En guer­res ante­ri­ors con­tra Gaza només ens havien ata­cat amb coets”, diu Boaz Harel, volun­tari de Tel-Aviv. “Però ara la gent obria les fines­tres i veia els seus amics sent tiro­te­jats al car­rer, i tot això ha pro­vo­cat un nou nivell d’histèria.”

Uni­tat isra­e­li­ana

A Sde­rot hi res­so­nen els tancs isra­e­li­ans que dis­pa­ren con­tra Gaza des de la ciu­tat. Harel, envol­tat d’ado­les­cents que repar­tei­xen men­jar, cele­bra la uni­tat isra­e­li­ana: “A ningú li importa si ets de dre­tes o d’esquer­res. En som un. Tot­hom empeny. Aquesta coo­pe­ració ens està recons­truint la moral.”

Molts isra­e­li­ans, com Itay Biton, cre­uen que les desgràcies de Gaza van a càrrec de Hamàs: “No tenen aigua ni elec­tri­ci­tat per culpa de Hamàs, que es queda tot el finançament que li arriba d’arreu del món.” En els 50 anys que fa des del Yom Kipur, diu Biton, Israel ha cons­truït tot un país i ha tin­gut pre­mis Nobel. Gaza, hi afe­geix, té a les seves mans pro­gres­sar com els isra­e­li­ans. “El que passa és que Hamàs no fa res que no sigui com­prar armes i cons­truir túnels. Tot el que fan és esbri­nar com matar els de l’altra banda.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia