Els GRAF reclamen a Interior un helicòpter de suport per sentir-se més segurs treballant

Volen que es destini a transport, vigilància i, si cal, evacuació dels equips que treballen sense aigua a la capçalera del foc

El tipus d'helicòpter que demanen els GRAF correspon al model Sokol, de fabricació soviètica, i que té capacitat per transportar com a mínim 12 persones. És un aparell força més gros que els bombarders o helicòpters de comandament clàssics fabricats a Polònia i, de fet, ja l'utilitzen les Brigades de Reforç d'Incendis Forestals (BRIF) del Ministeri de Medi Ambient per als seus desplaçaments. Precisament amb dos d'aquests aparells van arribar al fatídic foc d'Horta de Sant Joan els dos equips de les BRIF que van venir de Saragossa per reforçar les tasques d'extinció. Tot i tenir els seus helicòpters, però, els components de les BRIF van haver de ser evacuats del foc d'Horta amb helicòpters de la Generalitat perquè en el moment que els necessitaven els seus pilots estaven fent un descans reglamentari. Els graf de la Generalitat estan convençuts que si disposessin d'un o dos aparells per facilitar el seu desplaçament fins al lloc del foc millorarien considerablement les seves condicions de seguretat perquè l'aparell podria realitzar tasques de guaita des de l'aire i, en cas de necessitat, podria facilitar una eventual evacuació de manera més ràpida, tenint en compte que en l'operació de salvament de les BRIF a Horta hi van haver d'intervenir com a mínim tres helicòpters que van haver de fer diversos viatges. Els GRAF sempre han considerat vital el suport aeri ja que sovint el fum i l'espessor del bosc impedeix tenir una visió real de la dimensió de l'incendi. Aquest va ser, a criteri seu, un dels factors que va influir en l'accident mortal de GRAF Lleida, ja que minuts abans de veure's acorralats pel foc un dels helicòpters bombarders que els estava donant suport de guaita va haver d'abandonar aquesta tasca per anar a rescatar les BRIF.

Els GRAF han demanat que els dos helicòpters Sokol s'incorporin a la flota de mitjans aeris per a la campanya d'aquest estiu. De fet, entre el 2005 i el 2008, els Bombers de la Generalitat ja van disposar de dos helicòpters Sokol de transport de personal durant els mesos d'estiu. El Departament d'Interior manté que aquests aparells no van estar destinats únicament al GRAF, tot i que a la pràctica eren els que més els utilitzaven. Precisament quan el departament dissenyava la campanya d'estiu de l'any passat, va decidir prescindir d'aquests dos helicòpters perquè pel mateix preu van contractar sis aparells més petits que es van destinar a llançar aigua i fer tasques de comandament. A causa de la demanda que han fet palesa els components del GRAF, la direcció general de Prevenció i Extinció d'Incendis ha admès revisar els recursos aeris i incorporar dos Sokol perquè, entre altres atribucions, donin suport als equips GRAF. L'any passat, Interior va destinara a la campanya d'estiu 34 mitjans aeris, set dels quals són cedits pel Ministeri de Medi Ambient, i la resta majoritàriament contractats a empreses privades per a la temporada d'estiu. Eren, entre altres, vuit avions de vigilància i atac, onze helicòpters d'aigua bombarders, tres avions amfibis, sis de comandament, dos de rescat i quatre helicòpters polivalents. Però no hi havia cap helicòpter de transport de personal com el que reclamen ara els membres del GRAF.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.