Successos

Una avioneta aterra d'emergència a Barberà i els dos pilots en surten gairebé il·lesos

L'accident reobre les crítiques de tres poblacions a l'àrea d'influència de l'aeroport de Sabadell

Els dos tripulants de l'aeronau, un monomotor del model Piper Arrow, feien un vol per testar-ne el funcionament mecànic –una mena d'ITV rutinària per a avions–. Quan s'acostaven a l'aeroport, però, el motor es va aturar i el pilot va fer un aterratge d'emergència al parc Central, a 100 metres escassos de la capçalera de la pista però en una zona no urbanitzada i superats els obstacles de les tanques perimetrals de l'aeroport, la carretera de Sabadell a Badia i la via del ferrocarril de Manresa.

L'informe tècnic de la direcció general d'Aviació Civil dirimirà, en els mesos vinents, les causes de l'accident. Però tot indica que hi va haver un error mecànic, segons la versió dels pilots, que van sortir de l'aparell pel seu propi peu i van ser traslladats a l'hospital de Sabadell per avaluar-ne l'estat.

L'alcaldessa de Barberà, Ana del Frago, va celebrar «la perícia dels pilots per aterrar d'emergència» sense ferits greus ni desperfectes de consideració a l'avioneta. Malgrat això, va reclamar més mesures de seguretat en una infraestructura envoltada de població. La seva homòloga de Badia, Eva Menor, va emprar un to més punyent: «Un cop més patim les conseqüències de tenir un aeroport tan a prop; exigirem a Aena que s'extremin les mesures de seguretat.»

Sant Quirze en vol el trasllat

Però la reacció més contundent va ser la declaració aprovada per unanimitat per la junta de portaveus de l'Ajuntament de Sant Quirze, de «rebuig» a un aeroport «totalment incompatible amb la seguretat a Sant Quirze». Els grups del consistori quirzetenc reclamen el tancament i el trasllat de l'aeroport, i recentment han impugnat, mitjançant un recurs contenciós administratiu, les servituds aeronàutiques de la infraestructura d'Aena –el perímetre de seguretat i les alçàries màximes a què es pot construir en diversos punts de la població.

El conseller Joaquim Nadal i el director general de Ports, Aeroports i Costes de la Generalitat, Oriol Balaguer, van instar ahir al migdia els alcaldes de Sabadell, Barberà, Badia i Sant Quirze a fer una reunió extraordinària de la comissió de seguiment ambiental de l'aeroport –encapçalada per Aena– per analitzar l'accident.

Dels quatre municipis afectats, només Sabadell defensa el futur de l'aeroport com a element de dinamització econòmica, a banda dels centenars de llocs de treball que garanteix. De fet, el tinent d'alcalde de Serveis Centrals sabadellenc, Joan Manau, només va valorar l'«avantatge» que suposa la zona no edificable del parc Central a tocar de l'aeroport. Les altres poblacions, empeses pel moviment veïnal, són especialment crítiques amb l'emplaçament de l'aeròdrom després que el 2005 morissin sis persones en caure, primer, un avió a Badia i estavellar-se'n un altre contra una grua a Sant Quirze, un mes després.A banda, les federacions veïnals de Badia i Sant Quirze van denunciar ahir que «el nou accident posa en evidencia, un cop més, que viure al voltant de l'aeròdrom de Sabadell es com jugar a la ruleta russa». També van criticar que es permeti l'enlairament d'avions de prova en un entorn poblat i que Sabadell «en lloc de defensar els interessos de la majoria dels ciutadans, defensi els interessos d'una minoria privilegiada i irresponsable».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.