policial
Cega amb un làser el pilot de l'helicòpter dels Mossos
La policia imputa un veí de Sant Antoni de Calonge per un delicte contra la seguretat aèria
La tripulació va haver de fer maniobres evasives a Vall-llobrega per evitar l'impacte directe del llum
Agents de la Policia de la Generalitat-Mossos d'Esquadra de la unitat de mitjans aeris han imputat un home de 46 anys, veí de Sant Antoni de Calonge, per un delicte contra la seguretat del trànsit aeri (llei 209/64) en haver estat sorprès enlluernant amb un punter làser l'helicòpter policial. Aquesta imputació pot comportar pena de reclusió major.
Els fets van tenir lloc dimarts 11 de febrer, quan agents de la unitat de mitjans aeris estaven realitzant un patrullatge de vol nocturn, sobrevolant la població de Vall-llobrega en el marc d'un dispositiu de seguretat per prevenir els robatoris violents en domicilis. Pels volts de les vuit del vespre, mentre realitzaven l'esmentat dispositiu, els agents van ser enlluernats amb un punter làser de gran potència que els va provocar una ceguera transitòria d'uns quants segons i que va obligar el pilot a realitzar una sèrie de maniobres per evitar l'impacte directe del feix de llum. Els atacs amb punter làser es van repetir en diverses ocasions.
Després de recórrer les diferents zones del municipi els agents van localitzar el lloc d'on procedia aquesta llum enlluernadora contra l'aeronau policial. Amb l'ajuda de la càmera tèrmica del mateix helicòpter es va localitzar l'autor d'aquests atacs, un home que, des d'una casa unifamiliar de Sant Antoni de Calonge, apuntava a l'helicòpter que sobrevolava la zona.
L'home, en ser sorprès pels agents, va fugir del lloc amb un microcotxe realitzant una conducció temerària pels carrers de Palamós amb els llums apagats per evitar ser detectat. Poc després va ser aturat per una patrulla de seguretat ciutadana. L'home va reconèixer els fets i se li va comissar el làser que havia utilitzat.
Maniobra perillosa
Cal saber que la maniobra d'aproximació és un dels moments més crítics del vol i, per tant, requereix la màxima concentració dels pilots. El fet de rebre un atac amb un feix de llum làser i que aquest impacti directament als ulls suposa tenir uns quants segons de ceguesa, cosa que pot comportar un risc especialment greu quan l'aeronau, sigui del tipus que sigui, es troba a prop del terra. Així mateix, l'atac amb punters làser no tan sols pot provocar distracció i enlluernament inicial, sinó que després poden aparèixer altres problemes oculars que poden arribar a provocar cremades a la retina, o altres lesions oculars que poden aparèixer amb posterioritat a l'atac.
Segons les dades de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), durant el 2012 es van detectar 540 casos “d'afeccions externes sobre l'aeronau”, sent el factor principal les que corresponien a interferències en vol produïdes per l'ús indegut de dispositius làser, cosa que va suposar un total de 28,6 atacs per cada 100.000 operacions