administracions
La Generalitat haurà de refer l’ampliació de l’Escola d’Educació Especial Can Vila
Ho diu una sentència que també determina que Educació ha de pagar a l’Ajuntament el cost dels mòduls provisionals
El consistori molletà satisfet amb la sentència, afirma que ja han començat a treballar amb el departament d’Educació per trobar una solució
La justícia ha donat la raó a l’Ajuntament de Mollet del Vallès pel cas de l’escola d’Educació Especial Can Vila. El jutjat contenciós administratiu número 5 de Barcelona ha sentenciat que la Generalitat ha d’assumir la reconstrucció o substitució dels edificis 1 i 2 de l’escola, en situació de ruïna tècnica per problemes d’humitat des de l’estiu del 2022.
La sentència indica que la Generalitat ha de “donar una solució definitiva al problema”, substituint els mòduls preconstruïts que es van instal·lar el 2002 com a ampliació de l’edifici antic o bé fent una nova construcció “en el menor temps possible”. Al mateix temps, el tribunal determina que el Departament d’Educació ha d’assumir el cost dels barracons temporals que l’Ajuntament va instal·lar a correcuita quan va haver-hi el problema estructural.
A la sentència, segons detalla l’ACN, el tribunal conclou que la principal causa de l’estat en què es troben els edificis 1 i 2 és el sistema de construcció utilitzat amb elements prefabricats i que va ser escollit per la Generalitat “molt probablement per abaratir despeses”. “S’ha demostrat que aquest sistema, amb una protecció anticorrosiva insuficient i un sistema de ventilació deficient, no té durabilitat a llarg termini”, afegeix.
El jutge apunta que la Generalitat ha de responsabilitzar-se de la solució com més aviat millor perquè l’alumnat actualment no té espai lliure per jugar al pati, ja que l’espai està ocupat pels mòduls provisionals substitutoris instal·lats per l’Ajuntament. També indica que la presència dels barracons dificulta l’accés dels vehicles que traslladen els infants, “fet que suposa que aquests alumnes, especialment vulnerables, vegin limitats els seus drets”.
Pel que fa a la despesa dels barracons provisionals on es van reubicar una setantena d’infants, el jutge dicta que la Generalitat ha de pagar a l’Ajuntament de Mollet almenys els 585.523 euros que va costar la infraestructura durant el curs 2022-2023, més els diners que costi utilitzar-los fins que l’edifici en ruïna tècnica sigui reparat.
Orígen de la discòrdia
Els fets es remunten al 2002 quan de manera provisional, el departament d’Educació va construir aquests edificis donada la necessitat d’incrementar l’espai per una creixent demanda d’alumnes a l’escola. Al 2022 apareixen esquerdes molt significatives a dos edificis de l’escola d’Educació Especial Can Vila. L’Ajuntament va realitzar una actuació d’emergència per poder finalitzar el curs amb seguretat, però l’informe va concloure que fruit dels danys, a partir de l’1 de juliol s’havia de desocupar l’edifici i que per tant, el 5 de setembre no es podria iniciar el curs allà perquè no es garanteixen les mesures de seguretat, deixant a 70 alumnes sense escola al curs següent.
En aquell moment, segons apunta l’alcaldessa de Mollet del Vallès, Mireia Dionisio Calé, “l’Ajuntament va actuar per imperiosa urgència i de forma subsidiària amb la voluntat de protegir l’alumnat de l’escola que és d’especial sensibilitat i les seves famílies”. Segons el comunicat del consistori molletà, davant de “la inacció del departament en aquell moment, l’Ajuntament va instal·lar uns mòduls provisionals al pati de l’escola” per tal que els nens i nenes del centre poguessin iniciar les classes el curs 2022-2023.
L’alcaldessa de Mollet, Mireia Dionisio, s’ha mostrat “satisfeta” davant la sentència perquè considera que “s’ha fet justícia”. “Aquesta sentència és la base per projectar el Can Vila del futur i ens posarem a treballar en el seu compliment el més aviat possible”, ha ressaltat.
Al comunicat de l’Ajuntament de Mollet, s’informa que s’ha començat a treballar amb el departament d’Educació i Formació Professional per donar una solució definitiva per aquest centre educatiu.