JOSEP MARIA NADAL
RECTOR DE LA UDG DEL 1996 AL 2002
“És un gran treball col·lectiu”
Josep Maria Nadal va ser prèviament a rector president de la comissió gestora (1994-1996) i, juntament amb el seu equip, és històricament un dels pilars intel·lectuals sobre el quals s'ha edificat la UdG.
Quins van ser els reptes de base per bastir la UdG?
Es va haver de treballar per convèncer la comunitat universitària i la societat gironina de la necessitat de disposar d'una universitat i que aquesta era possible i no un somni ideal. També va ser necessari que l'Escola Politècnica acceptés que unir-s'hi era una bona opció per a tots.
I els grans problemes materials?
Va ser necessari definir un mapa perquè les llavors carreres fossin completes. Un altre element va ser estructurar la universitat i crear els departaments i les facultats. I un tercer problema, i important, va ser fer tot això sense caure en el provincianisme; és a dir, intentar que el professorat fos el millor possible.
No ens oblidem dels edificis?
Aquest era un problema que no per obvi era important i calia resoldre. Penseu que un cop vàrem ser universitat el creixement va ser molt ràpid. Teníem molts pocs edificis. A Montilivi, on hi ha la Politècnica, hi havia espai però calia fer-los. La nostra opció va ser al Barri Vell, a l'entorn de Sant Domènech i l'edifici de les Àligues, on era molt difícil trobar espais. Amb poc temps, però, amb uns set anys, vàrem haver de construir molts edificis, com ara les facultats de Ciències, Lletres, Econòmiques, dos edificis per a la Politècnica i Educació, entre molts altres. Ens va quedar la Facultat de Dret, que no es va poder fer al Barri Vell.
Com veu ara la universitat, 25 anys després?
Crec que s'ha aconseguit més o menys que la UdG sigui oberta; la meva obsessió és que fos a Girona però no de Girona. Caldria apostar per captar talent de fora pel que fa al professorat. Amb tot penso que s'ha resolt relativament bé. Sempre havia defensat que la universitat és un projecte col·lectiu, de tothom. I penso que en aquest tema encara tenim camí per fer. Ho dic entre cometes. Sempre cal lluitar perquè les facultats, els centres, els departaments no treballin aïlladament. El treball interdisciplinari no ha de ser petit. És cert que amb el sistema general les universitats, totes, s'han tancat una mica en si mateixes i això pot crear compartiments estancs.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.