Els gironins reben al voltant de 80 milions de cartes l'any i n'envien més de 27
A Correus s'ha registrat un descens del volum de correu postal els últims anys per la crisi i les noves tecnologies
L'estancament i posterior descens del volum de correu postal registrat els últims anys a les comarques gironines s'emmarca no solament en una tendència generalitzada al conjunt de Catalunya i l'Estat espanyol, sinó també a molts altres països. En el cas de la demarcació de Girona, durant els últims nou anys la correspondència gestionada des de Correus ha passat dels 142,8 milions de cartes rebudes i enviades de l'any 2000 a 107,1 el 2008, o sigui 35,7 milions menys. El descens s'ha notat especialment en els darrers anys, circumstància que confirmaria la tesi dels responsables de Correus que la caiguda s'explica més per l'impacte de la crisi que no pas pel de les noves tecnologies.
L'augment de l'ús del correu electrònic i dels missatges a través del mòbil ha afectat especialment el sector de les cartes personals en el repartiment de les quals Correus és líder. Però també es confia que aquesta tendència obri una nova via de negoci, ja que comprar a través d'internet genera necessitats com ara la tramesa del producte. Precisament la paqueteria és un dels àmbits en què es vol incidir més, així com en les possibilitats que ofereix internet. Per això s'aposta per l'oficina i l'apartat de correus virtuals.
LES XIFRES
El 62% de les cartes, en un dia
El 62% de les cartes que reben els gironins, o sigui dues de cada tres, els arriben l'endemà mateix d'haver estat enviades des de qualsevol punt de l'Estat espanyol. I en gairebé tots els casos (94,73%), les cartes tarden tres dies a arribar al seu destinatari de les comarques gironines. Aquestes dades de Correus representen una millora respecte a l'any passat, en què una de cada dues cartes tardava un dia a arribar des de qualsevol punt de l'Estat al seu destinatari; el 92,79% tardaven tres dies.
Cap a la traçabilitat total
Correus té previst que l'any que ve tots els carters de les comarques gironines portin un PDA, un petit ordinador de butxaca, que permetrà conèixer la traçabilitat d'un enviament postal. O sigui, que els clients puguin fer el seguiment de la seva tramesa a través d'internet des del seu origen fins al destí. A les comarques gironines, des del 2007 aquesta traçabilitat ja era possible, en el cas dels correus urgents i les entregues especials, però a partir del 2010 està previst que tots els carters facin servir aquesta eina.
Una oficina oberta 24 hores
Una oficina a casa les 24 hores del dia, els 365 dies de l'any. Això és el que vol ser l'oficina postal virtual de Correus. Amb un ordinador a casa i a través de www.correos.es qualsevol ciutadà pot enviar un telegrama i un burofax, amb la validesa legal corresponent, un gir i, fins i tot, una carta. El client envia el contingut de la carta per internet i Correus s'encarrega d'imprimir-la, posar-la en un sobre i enviar-la. El pagament també es fa, evidentment, per internet, i el sistema més utilitzat és el de la targeta de crèdit.
Cada vegada menys monopoli
La societat pública estatal de Correus acapara ara per ara el mercat a tot l'Estat espanyol, tot i que l'objectiu de la UE és liberalitzar el sector, garantint la consideració de servei públic que té el correu. Des fa temps, a l'Estat ja poden actuar altres companyies per repartir paqueteria i cartes dins un mateix àmbit urbà, mentre que Correus manté l'exclusivitat per als enviaments interurbans. El principal competidor de Correus és Unipost, amb una quota de mercat del 5% el 2007, molt lluny del 94% de Correus.