Infraestructures i serveis

INFRAESTRUCTURES

Els municipis titllen de despropòsit la proposta d’Aragonès per al Prat

Gavà i Castelldefels reben amb indignació la possibilitat de tornar als sorolls que generen les pistes independents

Un des­propòsit i una pro­posta que rat­lla en el sur­re­a­lisme. Així han qua­li­fi­cat l’alcal­dessa de Gavà, Gemma Badia, i el seu homòleg a Cas­tell­de­fels, Manu Reyes, la pro­posta del govern de Pere Ara­gonès de fer que l’aero­port del Prat operi amb pis­tes inde­pen­dents durant qua­tre hores els mesos de juliol i agost. Badia s’ha mos­trat “molt sor­presa” quan ha cone­gut una pro­posta “uni­la­te­ral, sense haver-la par­lat amb ningú” que impli­ca­ria per al veïnat de Gavà Mar tor­nar al mal­son que va supo­sar la posada en fun­ci­o­na­ment de la ter­cera pista del Prat, el 2004. Els avi­ons ater­ra­ven per aquesta pista, sobre­vo­lant a molt poca alçada els seus habi­tat­ges. “Hem pas­sat per moments on era total­ment impos­si­ble seguir unes notícies o una pel·lícula de la tele­visió, on esta­ves a la platja amb certa tran­quil·litat i et pas­sava un avió de dos pas­sa­dis­sos per sobre de la sorra”, ha expli­cat Badia, refe­rint-se a la situ­ació que es va viure a Gavà Mar durant dos anys, fins que Aena va can­viar la con­fi­gu­ració de pis­tes i la més curta es va començar a usar per als enlai­ra­ments a par­tir del 2006. Ho va fer arran de la lluita que van pro­ta­go­nit­zar veïns i con­sis­tori con­tra els sorolls, una lluita també de Cas­tell­de­fels.

La pro­posta d’Ara­gonès impli­ca­ria que els avi­ons s’enlai­rin i ater­rin indis­tin­ta­ment per les dues pis­tes paral·leles, el que impli­ca­ria tor­nar als sobre­vols a molt poca alçada dels habi­tat­ges. Aquesta és una “línia ver­me­lla” per a l’Ajun­ta­ment de Gavà, que s’ha posat en con­tacte amb els minis­te­ris de Trans­ports i d’Indústria i amb el pre­si­dent d’AENA. “Tots, també el pri­mer secre­tari del PSC, han mos­trat el suport a la nos­tra posició”, ha afir­mat Badia, que ha inclòs en les seves con­ver­ses als ajun­ta­ments de Vila­de­cans i Cas­tell­de­fels i també a l’asso­ci­ació veïnal de Gavà Mar. L’alcal­dessa ha transmès als repre­sen­tants dels veïns un mis­satge de suport per la “pre­o­cu­pació” que la pro­posta del pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat ha gene­rat al barri.

Badia ha tro­bat espe­ci­al­ment “sur­re­a­lista” la pro­posta d’Ara­gonès de dedi­car els diners pre­vis­tos ini­ci­al­ment a l’ampli­ació de la ter­cera pista a inso­no­rit­zar els immo­bles afec­tats pels sorolls, o fins i tot a com­prar-los als seus pro­pi­e­ta­ris. La inso­no­rit­zació ja apa­rei­xia com una mesura cor­rec­tora a la decla­ració d’impacte ambi­en­tal de la cons­trucció de la ter­cera pista, però mai es va fer. “Em sem­bla una manca de res­pecte abso­luta cap als veïns i veïnes dir-los que es que­din a casa tan­cats per tenir pau acústica. La meva decepció i la indig­nació és màxima”, ha conclòs Badia, que ha recor­dat que “el 2006 ja es va pac­tar que no es tor­na­ria a les pis­tes inde­pen­dents”.

Afec­tació a Cas­tell­de­fels

L’alcalde de Cas­tell­de­fels s’ha expres­sat en uns ter­mes simi­lars. La seva “serà la ciu­tat més afec­tada” per l’excés de soroll i con­ta­mi­nació que pro­vo­ca­ria l’ope­ra­tiva de pis­tes inde­pen­dents, segons Reyes, ja que són tres els bar­ris marítims que tin­drien avi­ons sobre­vo­lant a poca alçada –Gavà Mar té menys habi­tants, però els avi­ons volen més bai­xos perquè es van acos­tant a l’aero­port–. La mesura que pro­posa Ara­gonès és “uni­la­te­ral i total­ment opaca”, ja que el canvi d’ope­ra­tiva “afecta el ter­ri­tori i no s’ha par­lat amb els ajun­ta­ments”. Reyes con­si­dera, res­pecte de la pro­posta de des­ti­nar diners a la inso­no­rit­zació o com­pra d’habi­tat­ges, que “Ara­gonès vol fer fora de casa els veïns de Cas­tell­de­fels. Aquesta pro­posta vol crear més divisió entre els cata­lans i con­demna una part del ter­ri­tori sacri­fi­cant la salut de les per­so­nes”, a més de l’impacte sobre el medi que tindrà la con­ta­mi­nació de més avi­ons.

“L’Ajun­ta­ment no pot com­par­tir aquesta mesura, i estem al cos­tat dels veïns i enti­tats que llui­ten per la pre­ser­vació del medi ambi­ent”, ha dit Reyes. Una d’aques­tes enti­tats és la pla­ta­forma Zero­port, que ha decla­rat també el seu rebuig a la pro­posta del Govern. “Suposa més vols i més gasos amb efecte d’hiver­na­cle a tot el ter­ri­tori, just el con­trari del que diuen les lleis del canvi climàtic i els con­ve­nis inter­na­ci­o­nals. Res­pecte de les pos­si­bles com­pen­sa­ci­ons al veïnat, el col·lec­tiu troba “impos­si­ble” reduir l’impacte del soroll amb inver­si­ons, i creu a més que l’objec­tiu ha de ser reduir el soroll i la con­ta­mi­nació. Zero­port denun­cia que “ERC insis­teix a aug­men­tar vols a Cata­lu­nya i con­ti­nuar trin­xant el ter­ri­tori per fer-ho pos­si­ble”.

Un altre crític és l’alcalde del Prat, Lluís Mijo­ler, que recorda que la posició de la ciu­tat és contrària a l’ampli­ació del Prat. Ha lamen­tat que la pro­posta del govern de la Gene­ra­li­tat arriba ara, perquè “en cam­pa­nya elec­to­ral no és moment de jugar-se als daus el futur de l’aero­port”. Mijo­ler recorda que par­lar de l’ampli­ació del Prat és par­lar del model de país i que s’ha de deba­tre amb seri­o­si­tat. També ha valo­rat que el fet que es pro­posi un canvi d’ope­ra­tiva par­cial, per als mesos d’estiu, “evi­den­cia que ampliar la capa­ci­tat de l’aero­port no ser­veix en pri­mer terme per poten­ciar la seva capa­ci­tat d’atreure nego­cis, sinó d’omplir Bar­ce­lona de turis­tes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia