Infraestructures i serveis

Preveuen que la nova estació i la supressió de les vies al centre siguin realitat en vuit anys

Figueres preveu que la nova estació intermodal, la variant ferroviària i la supressió de les vies del tren al centre de la ciutat siguin una realitat d’aquí a vuit anys. L’alcalde, Jordi Masquef, admet que l’obra és ingent, perquè suposarà una inversió de més de 200 milions d’euros i subratlla que, d’entrada, l’objectiu passa perquè l’Estat liciti el projecte, segons informa l’ACN. “Aquest pas està pràcticament fet; per això reclamarem que sigui efectiu en les properes setmanes i es deslligui de l’execució de l’obra”, ha afirmat. D’altra banda, a partir de l’acord de la bilateral també s’ha fixat que la Generalitat gestionarà tota la bossa de terrenys que s’alliberin quan s’elimini el traçat actual del tren convencional, que sumen 90.000 metres quadrats.

L'acord de la bilateral per tirar endavant la variant ferroviària de Figueres i la nova estació intermodal -on conviuran el TGV i el tren convencional- s'ha cuinat a foc lent. Després que el ministre Puente assumís la cartera de Transports, i ralentís els diferents projectes ferroviaris arreu de l'Estat per analitzar-los un per un, s'han celebrat tres reunions d'alt nivell per tirar-lo endavant. I a finals de gener, el secretari d'Estat de Transports, José Antoni Santano, va visitar Figueres (amb la màxima discreció) per acabar-lo de tancar. 

Les obres de la nova variant ferroviària, per una banda, inclouen duplicar el ramal que ja surt de l'actual traçat del tren convencional, i que enllaça amb l'estació Figueres-Vilafant. Actualment en desús, és el que es va fer servir entre els anys 2011 i 2013 perquè els passatgers de la línia Barcelona-Portbou enllacessin amb els serveis d'alta velocitat que anaven fins a París. 

A partir de l'actual estació, caldrà construir 8,1 quilòmetres de via nous, que des de la nova estació intermodal tornaran a entroncar fins a la línia Figueres-Portbou. Aquest traçat és el que inclou el túnel d'1,75 quilòmetres a tocar del castell de Sant Ferran i el viaducte de 70 metres per salvar l'N-260. 

El projecte també inclou la nova estació intermodal, que ampliarà l'actual del TGV. Ja se n'ha fet un primer croquis, que inclou dues vies per als serveis de Rodalies -amb andanes de 220 metres cadascuna- i una altra de 750 metres, exclusiva per a mercaderies. 

En global, aquestes obres sumen una inversió de més de 200 milions d'euros. L'acord de la bilateral recull que tant la redacció dels projectes com l'execució dels treballs se supeditaran a la disponibilitat pressupostària. Però l'Ajuntament de Figueres ja ha reclamat a l'Estat que la licitació del projecte se'n deslligui. 

"Ens han confessat que el plec de clàusules està fet, acabat i a punt de publicar-se; per això confiem que això tiri endavant amb independència de l'execució de les obres, i que se sufragui amb el pressupost ordinari del Ministeri", explica Jordi Masquef. El termini per redactar el projecte serà de 36 mesos i es calcula que costarà entre 4,5 i 5 milions d'euros. 

"Un termini raonable"

L'Ajuntament de Figueres confia que, mentrestant, hi hagi marge per lligar la resta de la inversió. Un cop comencin les obres de la variant ferroviària i de l'estació, el consistori calcula que s'enllestiran en un termini d'uns cinc anys. És a dir, que com a mínim n'hauran de passar vuit abans no es treguin les actuals vies del centre. 

"Pensem, però, que és un termini raonable, tenint en compte el volum d'inversió", diu el president del Comissionat per a la Transformació Ferroviària, Joan Armangué. "A més, això possibilita que durant aquest temps Figueres es prepari per a la transformació urbana que comportarà i també els canvis amb la mobilitat viària", hi afegeix. 

Precisament, l'Ajuntament de Figueres ja ha fet saber a Adif que la nova estació intermodal haurà d'integrar-se més a la ciutat, ser més accessible per als vianants, tenir més aparcaments i incloure també una terminal per a autobusos. Joan Armangué subratlla, a més, que un cop el trasllat sigui efectiu, la distància a peu des de l'estació fins al Museu Dalí serà d'1 quilòmetre i mig, "similar amb la que hi ha des de l'actual estació de Girona fins a la Catedral". 

90.000 metres quadrats

La supressió de les vies del centre de la ciutat, que també permetrà eliminar els passos a nivell, generarà una bossa de 90.000 metres quadrats. I aquí, l'acord de la bilateral també recull que se signarà un conveni a tres bandes (entre Adif, Govern i Ajuntament) perquè sigui la Generalitat qui passi a gestionar-los a través de l'Incasòl. 

Jordi Masquef, que ha posat en relleu "la sintonia" que hi ha entre totes les administracions implicades, ha destacat que l'espai que s'alliberi, i que actualment ocupen les vies, "no quedarà sense que s'hi dugui a terme cap actuació, sinó que es desenvoluparà i creixerà amb un nou parc públic d'habitatge". En paral·lel, l'alcalde ha subratllat que el trasllat crearà un nou pol d'atracció al costat de la nova estació intermodal; aquest, d'uns 40.000 metres quadrats. 

La Generalitat també s'encarregarà de desenvolupar la zona, a partir d'un pla de millora urbana que farà l'Ajuntament de Figueres, amb intenció de crear-hi "un hub tecnològic". A més, Jordi Masquef també ha avançat que el consistori està treballant per presentar-se a la convocatòria del Pla de Barris i revitalitzar "l'àmbit de Sant Joan i el Culubret". 

"Al sector de Llevant de la ciutat crearem nou parc públic d'habitatge, i al de Ponent, actuarem sobre aquells sectors més degradats", ha dit Masquef. I aquí, l'alcalde de Figueres ha insistit que la supressió de les vies del centre, i el trasllat de l'estació del tren convencional per integrar-la a la del TGV, acabarà amb un "problema endèmic" de la ciutat: els passos a nivell i la "cicatriu històrica" de les vies del tren. 

Nova mobilitat viària

Jordi Masquef ha admès que l'estació intermodal farà "bascular la centralitat de llevant a ponent" de la ciutat. Però també ha avançat que ja s'ha planificat la nova mobilitat viària que l'acompanyarà. I dins tots aquells projectes que estan en estudi o bé en fase de redacció de projectes, l'alcalde de Figueres ha esmentat, per exemple, la nova sortida de l'AP-7 que enllaçarà amb l'estació, la duplicació de la variant de l'N-II o les rondes Nord i Sud (que, en el cas de la primera, inclou el túnel sota el castell de Sant Ferran).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia