L'Estat descarta que el TAV per a passatgers circuli pel tercer rail fins com a mínim el 2012

La nova infraestructura entre Girona i Figueres només servirà com a connexió per als trens de mercaderies cap a França

L'anunci del tercer rail el va fer l'aleshores ministra de Foment Magdalena Álvarez el setembre del 2007, per adaptar les vies actuals entre l'estació de mercaderies del sud de Girona i Figueres a l'ample internacional. L'obra hauria hagut d'entrar en servei aquest mateix 2009, després que TP Ferro hagués entregat el tram internacional, amb el túnel del Pertús inclòs. Aleshores, el ministeri ja va deixar clar que el tercer rail serviria per als trens de mercaderia, com a connexió des del port de Barcelona cap a França. Els trens passarien pel ramal del Vallès –on també s'ha fet un tercer rail– i continuarien per la via del TAV entre la Roca i Riudellots, que ja estarà acabada a finals d'aquest any. Aleshores podran passar pel tercer rail fins a Figueres, i després connectar a través de la variant ferroviària de Figueres amb el tram internacional de TP Ferro entre Llers i Perpinyà. D'aquesta manera no s'hauran d'aturar per canviar d'ample de via, i TP Ferro ja podrà començar a explotar el túnel, un fet que permetrà rebaixar la indemnització que haurà de rebre l'empresa pel retard en la resta de trams de les obres. Aquesta indemnització és d'uns 60 milions d'euros cada any, en concepte del que TP Ferro deixa d'ingressar en no passar-hi combois.

No tanquen la porta

Amb el projecte de tercer rail, però, s'havien creat expectatives que també hi podrien circular trens de passatgers des de Perpinyà cap a Figueres, Girona i Barcelona. Des d'Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), el seu director d'infraestructures, Rafael Rodríguez, va reiterar que la previsió és que les obres del tercer rail s'acabin a finals del 2010: «Però serà per a mercaderies i inicialment no hi haurà trens de passatgers fins al 2012, quan s'hagin enllestit les obres de la línia d'alta velocitat en tots els trams.» Rodríguez, però, no va voler ser taxatiu en aquest punt i va deixar la porta oberta a la possibilitat que es pugui canviar aquesta decisió: «A hores d'ara, des d'Adif no tenim previst que hi passin passatgers. Ara bé, es tracta d'una decisió tècnica i política, i no sabem què pot passar demà. El projecte hi és, s'està fent i es podria aprofitar, però la decisió s'haurà de prendre quan toqui.»

Les obres de col·locació del tercer rail estan ara en el tram entre Celrà i Flaçà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Declaren Bé Cultural d’Interès Nacional el Drac i l’Àliga de la Bisbal 

LA BISBAL D’EMPORDÀ

La instal·lació fotovoltaica d’autoconsum del Darder arriba als 170kWh

BANYOLES
Infraestructures i serveis

Inversió de 21 milions en la millora de la xarxa d’aigua a Lleida

Lleida
Medi ambient

S’amplia en 65 milions la línia d’ajuts per adquirir vehicles elèctrics i instal·lar punts de càrrega

Barcelona

Tractar la migranya de forma precoç en millora el pronòstic

Barcelona

Cau un pi al Parc Bosc i malmet una font que pertany al patrimoni històric

FIGUERES

Volen recuperar l’antic càmping Pous amb un nou complex per 900 persones

FIGUERES
societat

Multa a la UOC per l’ús de reconeixement facial en exàmens a distància

Barcelona

La Bisbal delegarà la recaptació a la Diputació

LA BISBAL D’EMPORDÀ