SOCIETAT
Tarragona incorporarà quatre nous busos elèctrics per millorar la flota urbana
El consell d’administració de l’Empresa Municipal de Transports (EMT) de Tarragona va aprovar la setmana passada l’adjudicació de la compra i manteniment de quatre autobusos elèctrics a l’empresa Alfabus Europa, SRL per un valor de 2.792.000 euros sense IVA, dels quals 800.000 són finançats pels Fons Next Generation. El preu de compra ofert per l’adjudicatari ha estat de 460.000 € sense IVA per cada vehicle i amb un preu de manteniment de 952.000 euros per al manteniment durant 14 anys. Es tracta de vehicles elèctrics de tecnologia endollable amb una longitud màxima de 12 metres de longitud que no utilitzen cap mena de combustible fòssil i que compten amb un disseny “per a prestar un servei urbà amb la màxima seguretat, accessibilitat i confort per a la ciutadania”. A més, redueixen el nivell sonor. Es preveu que els quatre autobusos elèctrics s’incorporin a la flota d’autobusos de l’EMT al llarg del primer semestre del 2025. La presidenta de l’EMT, Sonia Orts, ha destacat que “incorporem quatre autobusos totalment elèctrics i sense emissions per a contribuir a la renovació i descarbonització de la flota, a la vegada que potenciem un transport públic de qualitat per a la ciutadania.
En la licitació van presentar oferta un total vuit empreses, una xifra que ha superat amb escreix les ofertes rebudes en licitacions de subministrament d’autobusos publicades en els últims anys.
L’EMT va fer el 2022 una important aposta pels busos d’hidrogen que preveia incorporar 35 vehicles fins al 2026 inclòs l’abastament del fluid durant catorze anys. A la licitació es va presentar una única empresa, però una companyia que es dedica al subministrament d’hidrogen va impugnar el procés amb l’argument que s’haurien d’haver fet dues licitacions: una per a la compra dels vehicles i l’altre per a l’abastament. En concret, la licitació pujava 38 milions d’euros. A principis d’any, el Tribunal de Contractació va donar la raó a l’empresa que havia impugnat el procés i l’Ajuntament va decidir que aturava la compra de busos d’hidrogen i que combinaria el recanvi dels vehicles tant amb aquest sistema com amb busos elèctrics i de biogas. Des del consistori van defensar que els 38 milions que es destinaven als busos d’hidrogen “no es perdran” i s’invertirien també en la millora de la flota. Una flota que té actualment 77 vehicles.