Infraestructures i serveis

mobilitat

Canvis a la Diagonal pel nou tall a Urgell de les obres de l’L8

A partir d’aquest diumenge, 23 de febrer, el carrer del Comte d’Urgell de Barcelona quedarà tallat fins a finals d’any entre la plaça de Francesc Macià i el carrer de Buenos Aires, tall que se suma a l’existent al mateix carrer entre els carrers de Rosselló i de Còrsega, i que és resultat de les obres de perllongament de l’L8 de FGC entre les estacions d’Espanya i de Gràcia.

Per reduir les afectacions al transport públic, el tronc central de la Diagonal guanyarà més capacitat per als busos en tots dos sentits, però especialment en sentit sortida de la ciutat per poder donar cabuda a quatre parades terminals de línies de bus interurbà. Es tracta de quatre parades terminals que donen servei a 13 línies, situades als carrers del Comte d’Urgell, del Comte Borrell i de Buenos Aires, que es reubicaran a la vorera muntanya de la Diagonal, entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià.

El tall de Comte d’Urgell entre Francesc Macià i Buenos Aires impactarà en els 18.000 vehicles que s’estima que hi passen diàriament, especialment en itineraris d’entrada a la ciutat i en el bus interurbà. Aquest tall, relacionat amb la construcció de la futura estació de Francesc Macià, se suma al tall en marxa des de mitjans de gener al mateix carrer del Comte d’Urgell per les obres de construcció de l’estació d’Hospital Clínic, entre Rosselló i Còrsega.

Nova configuració de la Diagonal

Per tal d’incrementar la capacitat del transport públic i a la vegada reduir el volum de vehicles que arriben a la plaça de Francesc Macià, el tronc central de l’avinguda Diagonal entre la plaça i l’avinguda de Sarrià guanyarà capacitat per als autobusos en cada sentit. De manera principal, en sentit sortida de la ciutat, es passarà d’un carril bus i tres carrils de circulació a dos carrils bus i tres de circulació; mentre que en sentit mar quedarà un carril bus i un carril de circulació en tota la llargària de la via des de Numància fins a Francesc Macià. Així doncs, el carril bus en sentit entrada que avui comença a l’avinguda de Sarrià començarà abans, a partir de Numància, i es perdrà un carril de circulació en sentit entrada a favor d’un carril bus en sentit contrari. L’objectiu és afavorir l’accés dels vehicles privats a l’Eixample a través de l’itinerari Numància – Berlín – París. D’altra banda, també s’intervindrà a la calçada de la banda Besòs de l’avinguda de Josep Tarradellas, habilitant doble sentit de circulació entre Comte Borrell i Francesc Macià. D’aquesta manera, mantenint l’accés viari cap a Francesc Macià, es crearà un nou itinerari des de Francesc Macià cap a Comte Borrell, connectant amb la xarxa viària de l’Eixample a través de Buenos Aires.

L’ampliació de la capacitat per a busos de la Diagonal a la vegada permet la reubicació de les parades terminals d’autobusos interurbans afectades pel tall de Comte d’Urgell. En concret, es tracta de quatre parades dels carrers del Comte d’Urgell, Comte Borrell i Buenos Aires que es desplaçaran a la banda muntanya del tronc central de l’avinguda Diagonal entre Francesc Macià i avinguda de Sarrià. En conseqüència, l’itinerari dels busos evitarà entrar a l’Eixample circulant per l’avinguda Diagonal fent el canvi de sentit a la plaça de Francesc Macià. Les quatre parades i línies de bus afectades són: L63, L64, L68, L69 (corredor Martorell). Parada situada al carrer del Comte Borrell entre Josep Tarradellas i Buenos Aires; L51 (Sant Feliu), L57, e17 (corredor Vallirana), L61, e20 (corredor Sant Vicenç). Parada situada al carrer de Buenos Aires entre Comte Borrell i avinguda Sarrià; E8 (corredor Corbera), L67 (corredor Castellbisbal). Parada situada al carrer del Comte d’Urgell entre Londres i París; i L1731, e18 (línies Alt Penedès). Parada situada al carrer del Comte d’Urgell entre Londres i París. Les noves parades entraran en servei a partir del 23 de febrer.

El tall de Comte d’Urgell entre Francesc Macià i Buenos Aires impacta també en els itineraris ciclistes per accedir a l’Eixample des de la Diagonal, ja que el carril bici d’aquest carrer quedarà tallat com la resta de carrils de circulació. Per aquest motiu, s’obrirà pròximament un carril bici unidireccional al carrer de Villarroel entre la Diagonal i el carrer de París, per tal de donar continuïtat als itineraris ciclistes de la Diagonal cap a l’Eixample i connectar amb la infraestructura ciclista dels carrers de Londres i de París.

Pel que fa a la xarxa de bus urbà de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), les obres afectaran les línies X1, V9, 63, 67 i 141. A partir del 23 de febrer, les rutes en direcció Besòs de les línies X1, 63 i 67 patiran una modificació en el recorregut al seu pas per la plaça Francesc Macià i com a alternativa es desviaran per l’avinguda de Josep Tarradellas en el carril contra-sentit habilitat, després els autobusos giraran per Comte Borrell i seguiran la seva ruta habitual per Buenos Aires. Aquesta modificació no tindrà cap afectació a parades.

Les obres també afectaran el recorregut de la línia V9 de baixada. Des de la plaça de Francesc Macià circularà per l’avinguda de Josep Tarradellas (costat Llobregat), farà un canvi de sentit a l’alçada de Gelabert per accedir al carrer de Viladomat, on recuperarà el seu recorregut habitual. L’afectació comporta l’anul·lació de dues parades, però se n’habilitaran dues alternatives a Josep Tarradellas. En aquest sentit, amb motiu de les obres, ja des del mes de novembre, la línia 141 té anul·lada la parada origen-final de Comte d’Urgell i el nou terminal provisional està ubicat a l’avinguda de Sarrià.

Les obres

Aquestes afectacions formen part de la nova fase en les obres de connexió de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC amb l’inici dels treballs per a la construcció de les futures estacions d’Hospital Clínic i de Francesc Macià obres impulsades pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica. La primera fase de l’obra civil d’aquestes estacions, que tindrà una durada aproximada de 12 mesos.

Les tasques d’obra civil tenen un pressupost de 300 milions d’euros i, sumats els imports previstos per a les instal·lacions de túnel i estacions i d’arquitectura de les estacions, la inversió per aquesta actuació puja a 412 milions.

Segons els responsables municipals i de la Generalitat, l’actuació permetrà: millorar i ampliar la cobertura en transport públic en zones densament poblades i amb diversos equipaments de rellevància a Barcelona; millorar la connectivitat ferroviària; facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer pel transbordament amb metro; i incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l’intercanvi amb la L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries.

Des que el passat 20 de gener el carrer del Comte d’Urgell es va tallar al trànsit entre Rosselló i Còrsega, es va habilitar un itinerari alternatiu canviant de sentit el carrer de Rosselló entre Urgell i Calàbria de forma que tots els vehicles que arriben per Comte d’Urgell a la zona d’obres, poden girar a l’esquerra cap a Rosselló, per seguir l’itinerari Calàbria – Londres – Gelabert – Entença fins a la Diagonal. A més del canvi de sentit de Rosselló, durant les setmanes prèvies al tall també es van implantar carrils addicionals als carrers de Calàbria, Entença i Gelabert. La capacitat d’aquest nou itinerari alternatiu permet absorbir gran part del trànsit i reduir així l’increment de trànsit en la resta de la xarxa viària dels barris de l’Eixample Esquerre, especialment als carrers de Casanova, Aribau i Còrsega.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia